Waar blijft de olie en het lampje?

Gestart door FGG, 16-09-2014 09:03:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

FGG

Ik heb nu al meerdere malen gehad dat de C70 bijna droog stond, qua olie. Er zijn 2 dingen die me verbazen?


  • Waarom gaat het waarschuwingslampje niet branden? Lampje werkt, check ik elke keer bij starten.
  • Waar blijft de olie? Er ligt niks onder de auto. De auto loopt goed. Misschien iets minder vermogen dan 2 jaar geleden. Moet ik 't in de turbo zoeken misschien?

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Johann

Hoeveel km er tussen?

Het lampje gaat alleen aan als de oliedruk onder 1 bar komt. Zodra de olie onder op het peil zit dan zit er nog voldoende in om normaal te rijden. Bij extremer bochten werk zou je dan op moeten passen.

De olie verbruikt via verschillende wegen. Slechtere zuigerveren laten olie door in de verbrandingsruimte. Krassen in de cylinder wanden doen dat ook. Bij verhoogde carterdruk, slechte carterventilatie,  kan de olie via het aanzuigkanaal in de verbrandingsruimte komen.
In de meeste gevallen zal de olie dus gewoon verbranden.

FGG

Citaat van: Johann op 16-09-2014 09:17:24
Hoeveel km er tussen?

Het lampje gaat alleen aan als de oliedruk onder 1 bar komt. Zodra de olie onder op het peil zit dan zit er nog voldoende in om normaal te rijden. Bij extremer bochten werk zou je dan op moeten passen.

De olie verbruikt via verschillende wegen. Slechtere zuigerveren laten olie door in de verbrandingsruimte. Krassen in de cylinder wanden doen dat ook. Bij verhoogde carterdruk, slechte carterventilatie,  kan de olie via het aanzuigkanaal in de verbrandingsruimte komen.
In de meeste gevallen zal de olie dus gewoon verbranden.

De C70 doet ongeveer 12.000km per jaar, ik heb 'm al 3x bij moeten vullen in zo'n jaar, dus ik denk dat er 3000-4000km tussen zit. Ik zal bij de eerst volgende ook ff de stand noteren.

Als de olie in het blok zou verbranden zou ik dan blauwe pluimen moeten hebben?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elianmars

Welke olie gebruik je, Florian?

Ik moet bij mijn wagen om de ca 5000 km ongeveer een halve liter bijvullen (bij de N krijg je wel een waarschuwing voor laag olieniveau).
In mijn wagen zit behoorlijk dunne olie, wat sneller verbruikt dan dikkere olie.

FGG

Citaat van: elianmars op 16-09-2014 10:46:47
Welke olie gebruik je, Florian?

Ik moet bij mijn wagen om de ca 5000 km ongeveer een halve liter bijvullen (bij de N krijg je wel een waarschuwing voor laag olieniveau).
In mijn wagen zit behoorlijk dunne olie, wat sneller verbruikt dan dikkere olie.

Ik heb een 5-liter can 5W40 staan die ik hiervoor gebruik, maar er gaat wel iets meer dan een halve liter in als de stok droog is. Gaat eerder richting anderhalve liter.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

MEN-O

Bij mij is de diagnose gesteld : carterventilatie verstopt /kaduuk.

)()()sT

Even los van de vraag waar het blijft, waarom zou je -als je het verbruik ongeveer weet- wachten tot de peilstok droog is?

UserID6342

Citaat van: FGG op 16-09-2014 11:01:52
Citaat van: elianmars op 16-09-2014 10:46:47
Welke olie gebruik je, Florian?

Ik moet bij mijn wagen om de ca 5000 km ongeveer een halve liter bijvullen (bij de N krijg je wel een waarschuwing voor laag olieniveau).
In mijn wagen zit behoorlijk dunne olie, wat sneller verbruikt dan dikkere olie.

Ik heb een 5-liter can 5W40 staan die ik hiervoor gebruik, maar er gaat wel iets meer dan een halve liter in als de stok droog is. Gaat eerder richting anderhalve liter.
Zou persoonlijk eens beginnen met de goede olie erin te zoen, 10W40 dus wat standaard voorgeschreven is.  Deze olie is wat dikker en de kans is erg groot dat dan het verbruik al weg is.  Bovendien bij een verbruik van 1 ltr op de 3000-4000 km is er helemaal niets aan de hand hoor.  Maar je kunt wel dingen proberen te gaan uitsluiten: eerst dikkere olie erin (die er ook in hoort), carterventilatie nakijken, klepseals ? Turbo zou je beide na kunnen laten kijken maar eerst dus beginnen met andere, goede, olie.

FGG

Citaat van: )()()sT op 16-09-2014 11:05:53
Even los van de vraag waar het blijft, waarom zou je -als je het verbruik ongeveer weet- wachten tot de peilstok droog is?

Omdat ik niet elke dag de olie sta te peilen en ik ook niet de dagelijkse bestuurder van de auto ben en dus niet dagelijks eraan denk om de olie te peilen. Die droge stok kwam ik met toeval achter, dat was de eerste keer. Daarna nog een keer gepeild en toen was de punt nog nat.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

kulk

Die dikkere olie scheelt echt inderdaad! Ik deel die ervaring, had eerst ook 5W40, veel meer olieverbruik dan met 10W40

FGG

Citaat van: Dirk342 op 16-09-2014 11:51:43
Zou persoonlijk eens beginnen met de goede olie erin te zoen, 10W40 dus wat standaard voorgeschreven is.  Deze olie is wat dikker en de kans is erg groot dat dan het verbruik al weg is.  Bovendien bij een verbruik van 1 ltr op de 3000-4000 km is er helemaal niets aan de hand hoor.  Maar je kunt wel dingen proberen te gaan uitsluiten: eerst dikkere olie erin (die er ook in hoort), carterventilatie nakijken, klepseals ? Turbo zou je beide na kunnen laten kijken maar eerst dus beginnen met andere, goede, olie.

Thnx, Dirk.


  • Dan zal ik binnenkort eerst eens een bus 10W40 halen. Waar moet ik verder op letten? Synthetisch, half Synthetisch?
  • Zoals aangegeven was het wel wat meer dan een liter op 4000km, meer richting anderhalf+
  • Carterventilatie: ben geen techneut maar is het trucje met de dansende dop van toepassing?

Komende maand moet ie voor de APK+beurt, dan zal ik de beste man ook vragen of ie bovenstaande punten wil checken.

Blijft nog wel de vraag waarom het lampje niet gaat branden terwijl de stok droog is? Een of andere sensor kaduuk?

Gr
Florian

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

kulk

En niet bijvullen tot 'max' op de peilstok maar tot de helft ongeveer.

MEN-O

Mij werd bij de dealer verteld, dat als het lampje gaat branden, het eigenlijk al te laat is..

FGG

Citaat van: MEN-O op 16-09-2014 14:18:02
Mij werd bij de dealer verteld, dat als het lampje gaat branden, het eigenlijk al te laat is..

Ja, natuurlijk. Die verkoopt de olie voor 25 euro per liter. ;)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jans Duiven

Citaat van: MEN-O op 16-09-2014 14:18:02
Mij werd bij de dealer verteld, dat als het lampje gaat branden, het eigenlijk al te laat is..

Te laat waarvoor?

Een vriend van mij is zo lui dat hij van onze Burgemeester een geweer heeft gekregen met de mededeling
dat als hij iemand tegen zou komen die nog luier was dan hem zelf, dat ie 'm dan toch echt neer mocht schieten.  ;D

Enfin, hij kijkt nooit naar zijn olie en natuurlijk liep hij tegen de (olie)lamp.
Olie d'r in en hij rijdt gewoon weer dagelijks van A naar Beter.

Het kan dus meevallen  ;)