Opnieuw: stank bij stilstand na stuk snelweg

Gestart door Wouter1973, 16-09-2014 13:46:46

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Ik weet het, ik plaatste een vergelijkbaar onderwerp al eens eerder. Dat leek toen opgelost, maar is niet het geval.
Het probleem:
Na een rit over de snelweg, en vooral na een stevige acceleratie (bijvoorbeeld bij het invoegen) komt er een nare stank in het interieur op het moment dat je afremt tot (bijna) stilstand. Bijvoorbeeld voor een file, rotonde, stoplicht etc. Het lijkt erop dat er verband is met even flink accelereren ergens voorafgaand, en/of een stuk snelweg. De stank doet mij erg denken aan de 'zwavelgeur' die je bij een afgestreken ouderwetse lucifer ruikt (het is dus geen olie achtige stank!)
Ik heb nog niet kunnen achterhalen waar het nu vandaan komt. Het is me één keer gelukt om ergens te stoppen en snel onder de motorkap te ruiken, maar daar rook het echt anders. Ik heb bij de LPG boer al het systeem (Landi Lsi) laten nakijken op lekkage. LPG-filter is vernieuwd, membraan lpg-verdamper is onlangs verniewd (ik dacht toen dat dit de oplossing was). Ik heb geen foutcodes in het motormanagementsysteem, behalve zo nu en dan die van de EVAP klep (die na enkele honderden kilometers dan vanzelf weer verdwijnt).
Iemand een idee? Kan het zijn dat het inwendige van bijvoorbeeld mijn uitlaatdemper verschroeit en ik dat ruik? Een lekkend spruitstuk (maar dan zou ik toch foutcodes moeten krijgen?), of iets met de turbo misschien? Of is het gewoon een teken dat ik het interieurfilter weer eens moet vervangen? Het lijkt er overigens op, dat de geur/stank alleen optreedt bij rijden op lpg. Ik heb op benzine wel eens e.e.a. geprobeerd te reproduceren en rook toen niets.

Rob850turbo

Misschien de retour van de olie tbv turbo , ik had ook altijd een stank na het rijden , nieuwe O ring er in en het probleem was over

svenerik

IK heb eens iets gelezen over rotte eieren lucht / zwavel...

na een klein zoekertje uitgevonden. Wellicht kan je er iets mee of er meer over vinden.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,9599.0.html

Succes Sven

scania164

Al eerder gezegd...spruitstuk gescheurd..

konniekip

ik had lekkende nokkenaskeerringen waardoor er olie lekte op het spruitstuk en ik langzaam werd vergast.

twotone

Citaat van: scania164 op 16-09-2014 15:16:32
Al eerder gezegd...spruitstuk gescheurd..

Zou dat niet ook hoorbaar moeten zijn?
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

scania164

daanium

heb ik ook eens gehad, na een tijdje stilstand van de auto (enkele maanden)
toen werd als tip gegeven; carterventilatie vernieuwen/controleren
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

twotone

Citaat van: daanium op 16-09-2014 15:47:48
heb ik ook eens gehad, na een tijdje stilstand van de auto (enkele maanden)
toen werd als tip gegeven; carterventilatie vernieuwen/controleren

Voordat ik de carterventilatie had vervangen mistte de slang van het potje naar het inlaattraject, dus alle carterdampen kwamen los in de motorruimte terecht. Tijdens 't rijden werd 't netjes afgevoerd door de rijwind, maar kwam je stil te staan dan begon 't toch flink te stinken binnen. Met de kap open was 't in het donker ook goed zichtbaar met een klein zaklampje, je zag zo waar de dampen vandaan kwamen. Geen slecht idee dus :)

Wouter1973

De tekortkomingen van een forum: het omschrijven van een geur.... :eusa_doh:
Ok. Het is GEEN (verbrande) oliegeur (ik weet hoe dat ruikt), het is geen benzinegeur, het is ook geen rotte eieren geur, het is geen uitlaatgas-geur, het lijkt echt het meest op de geur van de zijkant van een luciferdoosje vlak nadat je een lucifer hebt aangestreken.
Ik weet niet precies hoe carterdampen ruiken, dat zou kunnen.... En bij het tanken van LPG heb ik ook wel eens een vergelijkbare geur geroken.

twotone

Tja, carterdampen ruiken niet echt specifiek naar benzine en olie, maar 't stinkt wel goed ;D Ik zou zeggen, ruik eens goed onder de kap met draaiende motor..

Wouter1973

Citaat van: twotone op 17-09-2014 01:59:57
Tja, carterdampen ruiken niet echt specifiek naar benzine en olie, maar 't stinkt wel goed ;D Ik zou zeggen, ruik eens goed onder de kap met draaiende motor..
Ga ik doen. Mocht er binnen nu en een week of twee geen terugkoppeling komen op het forum van wat ik daar precies ruik, dan is de kans groot dat ik het niet heb overleefd.  ;)

RonaldCBR

LPG uitlaatgassen voor de katalysator ruiken wezenlijk anders dan bezine uitlaatgassen. Zelf heb ik een lek gehad in de aansluiting van het spruitstuk naar de uitlaat. Enkel rijdend op LPG rook ik dat, op benzine rook ik bij warme motor nagenoeg niets, enkel bij koude stationairloop.  Zou toch eens goed zoeken naar een lek in het uitlaatspruitstuk.

speedyT5

misschien een stuk plastic dat op de hete uitlaat is blijven plakken.
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Lunadust

Zou het een verzadigd koolstof filter kunnen zijn?
Techneut, geen dichter.