Harde slang [opgelost]

Gestart door Molmans, 16-09-2014 20:48:49

Vorige topic - Volgende topic

Molmans

Gisteren viel mij op dat de auto zo flink stond na te tikken op de inrit na een stukje snelweg.
Bij inspectie onder de motorkap viel me op dat de bovenste koelvloeistofslang echt bol stond en niet in te knijpen was van de hoge druk. Het koelvloeistofreservoir stond netjes op niveau. Vervolgens maar voorzichtig de groene dop losgedraaid waardoor het reservoir over liep en de druk natuurlijk van de slang verdween. Ook met motor uit bleef gedurende een aantal minuten koelvloeistof borrelend in het reservoir lopen. De bovenste kvslang is heet en de onderste nauwelijks lauw. temperatuursensor heb ik een maand of wat gelden met de thermostaat nog vervangen en de wijzer blijft ook netjes op 3 uur staan. Thermostaat in kokend water gelegd om zo te checken of hij open gaat. Dit was het geval. Deze zou dus nog prima moeten werken.
Koelvloeistofniveau blijft netjes op peil en is ook niet troebel. Kan ik hiermee een kapotte koppakking uitsluiten?

Het lijkt mij dat er een geen circulatie dus in het koelsysteem ontstaat. Betekend dit per definitie een ralle waterpomp of kan ik nog iets anders checken. Kan ik sowieso de werking van een waterpomp controleren?

Graag een reactie.
DOP T5 2.0 LPI

UserID6342

Waterpomp defect of je radiateur zit dicht / verstopt...  Kan ik vanaf hier niet zeggen zo ;D

Molmans

Radiateur leeg laten lopen en proberen door te blazen?
Of kan ik het zo niet controleren?
DOP T5 2.0 LPI

UserID6342

Zou eerst kijken of je waterpomp wel werkt, als je thermostaat los is moet je dit kunnen zien in je KVS reservoir....

Molmans

Sorry,
Wat en wanneer moet ik zien in mijn reservoir dan?
DOP T5 2.0 LPI

Nordschleife850R

Word je kachel binnenin wel warm? Zo ja dan is er circulatie!
En Wat Dirk bedoelt is dat er koelvloeistof uit het bovenste slangetje loopt het reservior in ;)

Onder druk ligt het kookpunt van water/koelvloeistof hoger. Als de druk weg valt door de dop los te draaien is het haast vanzelfsprekend dat het gaat koken ::)

Molmans

O ja vergeten te melden. Het wordt zeker warm in de auto. Verwarming werkt dus wel.
DOP T5 2.0 LPI

Nordschleife850R

Citaat van: Molmans op 16-09-2014 21:09:31
O ja vergeten te melden. Het wordt zeker warm in de auto. Verwarming werkt dus wel.

Dan is er bij mijn weten ook circulatie vd waterpomp

Molmans

Dat zou dan per definitie een verstopte radiateur betekenen? Morgen ben ik vrij dus maar eens de boel leeg laten lopen.
DOP T5 2.0 LPI

Molmans

Vanochtend meteen maar even de radiateur leeg laten lopen  en doorgespoeld.
Niets mee aan de hand, loopt prima door. Vervolgens maar weer afgevuld met kv en goed ontlucht zonder dop erop en zonder de thermostaat. Reservoir vult prima via het kleine slangetje en daarmee echt de waterpomp uitgesloten. Nu heb ik de thermostaat er even uitgelaten en wat schets mijn verbazing, hij bouwt nu geen druk meer op in de slang. Volgens mij moet dit dus toch de thermostaat zijn. Ondanks dat ik de kokend water test heb gedaan met de thermostaat er in. Waarbij de thermostaat zich netjes opende.

Ik kan nu wel concluderen dat de thermostaattest in kokend water niet al het falen van een thermostaat uitsluit.
Op naar de dealer voor een nieuwe thermostaat. Gelukkig maar, want dit is volgens mij de goedkoopste oplossing. :eusa_dance:
DOP T5 2.0 LPI

)()()sT

Maar als het reservoir zich vult via het kleine slangetje betekent dit toch dat de thermostaat open is?
En met een gesloten thermostaat zou het toch betekenen dat de bovenste koelwaterslang niet gevuld/warm/hard is?

Molmans

Hoe zou jij het dan verklaren dat met thermostaat er druk wordt opgebouwd in de bovenste kvslang. En zonder thermostaat loopt hij goed door en ontstaat en geen overdruk in de bovenste slang?? Mag ik dan niet concluderen dat het aan de thermostaat ligt???
DOP T5 2.0 LPI

volvobug

Heb al 2x eerder meegemaakt dat een "harde slang" als oorzaak een defecte thermostaat had.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

)()()sT

Citaat van: Molmans op 17-09-2014 11:56:49
Hoe zou jij het dan verklaren dat met thermostaat er druk wordt opgebouwd in de bovenste kvslang. En zonder thermostaat loopt hij goed door en ontstaat en geen overdruk in de bovenste slang?? Mag ik dan niet concluderen dat het aan de thermostaat ligt???

Ik weet het ook niet zo direct. Ik vroeg het me alleen af, net als wanneer je een motor koud start dat de slang zacht en koud blijft zolang de themostaat dicht is.

UserID6342

Citaat van: volvobug op 17-09-2014 12:18:50
Heb al 2x eerder meegemaakt dat een "harde slang" als oorzaak een defecte thermostaat had.
Eensch !  Kan idd door een gare thermostaat komen.