E- S- en W-stand automaat

Gestart door b0nkolok, 17-01-2005 17:56:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

b0nkolok

Wat gebeurt er TECHNISCH in de verschillende standen? De W-stand is mij wel duidelijk, maar wat doet de automaat technisch in de E- en de S-stand? Of stuur je de ECU aan? Wat is het verschil?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

CPEC

E=economic
S=sport
heel simpel: in S schakelt de bak later op en eerder terug dan in E... 8)
Pas op voor rrrroffelende Zweden!

b0nkolok

De aanduidingen waren me bekend, maar ik ben benieuwd hoe dat op- en terugschakelen dan technisch gefabriceerd/geprogrammeerd is.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

CPEC

Er zijn waarschijnlijk verschillende "schakelprogramma's" die worden in/uitgeschakeld; de bak schakelt dan op andere momenten (toerentallen). Dit wordt allemaal door software geregeld.
Pas op voor rrrroffelende Zweden!

Yackall

Citaat van: CPEC op 17-01-2005 17:59:13
E=economic
S=sport
heel simpel: in S schakelt de bak later op en eerder terug dan in E... 8)


Ik heb zelf de indruk dat dat niet het enige verschil is. Het lijkt ook of ik het gas minder diep hoef in te trappen om een bepaalde respons te krijgen. Is dat mogelijk?