Overtollig vet

Gestart door Mrton, 17-01-2005 20:56:08

Vorige topic - Volgende topic

Mrton

Onder de motorkap van mijn toch al niet erg lichte 850 glt hangt nogal wat isolatie-materiaal. Heeft iemand ervaring met de effecten van het verwijderen van het isolatiemateriaal onder de motorkap en tegen het schutbord. Niet dat ik denk dat er wereldwonderen gebeuren maar toch, je moet ergens beginnen... En waar zou je eventueel nog meer of ander materiaal zonder al te ingrijpende gevolgen voor het comfort en aanzien kunnen verwijderen.

M.vr.gr.

Ton

toycar

8)
Ik zou het isolatiemateriaal netjes laten zitten. Zit er niet voor niets en de gewichtsbesparing lijkt me niet echt groot. Motor in orde en banden netjes op spanning zorgen voor optimale overbrenging van vermogen en ik ben er van overtuigd dat regelmatig poetsen en boenen zorgt voor een geringe luchtweerstand. Is dat allemaal niet genoeg, dan kun je altijd nog afvallen, je adem inhouden, reservewiel thuis laten, stoelen er uit knikkeren en altijd alleen rijden...

Rad

Citaat van: toycar op 17-01-2005 21:36:05
8)
Ik zou het isolatiemateriaal netjes laten zitten. Zit er niet voor niets en de gewichtsbesparing lijkt me niet echt groot. Motor in orde en banden netjes op spanning zorgen voor optimale overbrenging van vermogen en ik ben er van overtuigd dat regelmatig poetsen en boenen zorgt voor een geringe luchtweerstand. Is dat allemaal niet genoeg, dan kun je altijd nog afvallen, je adem inhouden, reservewiel thuis laten, stoelen er uit knikkeren en altijd alleen rijden...

..en steeds je tank halfvol gooien!!  Dan kan je je isolatiemateriaal allemaal laten zitten... ;)  ;D

Mrton

Hmm... Ik zie het al, had dit beter niet kunnen posten geloof ik...  :-[ Jammer dat er niemand ervaring heeft want ik blijf benieuwd (zo ben ik dan ook weer wel).

JCviggen

Ik weet dat sommige van m'n Duitse volvo vrienden met gestripte 850s de isolatie van de motorkap hebben verwijderd. Het kan zeker wel, is enkel een besparing die je echt niet zult merken in de acceleratie hoor :)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Mrton

Bij een cliootje met 170 pk scheelde 20 kilo 0,2 seconden... En bij een New Mini Cooper S die racet in de DTCC rijdt is 150kg minder vergelijkbaar met 55 pk extra. Was niet van plan om er voor 150 kg uit te mikken maar toch.  :) En wat win je? Dat was mijn vraag zo'n beetje...

JCviggen

Je kan beginnen met je reservewiel thuis te laten (if you feel lucky) en eventueel zo'n spuitbus kopen om een lekke band te reparen. Dat is al een mooi gewicht er uit. Lichtere velgen monteren helpt ook redelijk wat...of je achterbank er uit gooien (of nog beter : voorste stoelen verwijderen en vervangen door lichte racestoeltjes...)

maar dat gaat al redelijk ver
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

thuur

De Ford Focus had (bij introductie) zo'n 100 kilo aan isolatiemateriaal aan boord. Als je dat allemaal eruit knikkert "win je zo'n 10 pk" (snel door de bocht gezegd ;)). Maar vergis je niet, want dit zit overal en het is voornamelijk schuim en vilt. Dat weegt dus niets. De vloerbedekking van een focus is b.v. zeker een inch dik. Bij je Volvo heb je onder de vloerbedekking een dikke laag isolatie liggen. Daar zou je meer mee winnen, ook al is dat nog vast niet merkbaar op een 0-100 sprint. En alle isolatie is dus ook deurpanelen, vloerbedekking, hemel, etc.etc.etc. En toen de 850 uitkwam werd er nog geen 100 kilo aan isolatie ingestopt, dus een kale 850 rijden voor die paar pk's heeft geen zin. Gewoon een lege kat, daar bereik je hetzelfde mee. Of een beter luchtfilter kan je ook aan een paar pk helpen.

Wat belangrijker is is de luchtweerstand. Een station b.v. heeft luchtwervelingen achter zich aan sleuren wat de auto feitelijk afremt.

Gr 8)

mathh

Citaat van: thuur op 18-01-2005 10:32:31
De Ford Focus had (bij introductie) zo'n 100 kilo aan isolatiemateriaal aan boord. Als je dat allemaal eruit knikkert "win je zo'n 10 pk" (snel door de bocht gezegd ;)). Maar vergis je niet, want dit zit overal en het is voornamelijk schuim en vilt. Dat weegt dus niets. De vloerbedekking van een focus is b.v. zeker een inch dik. Bij je Volvo heb je onder de vloerbedekking een dikke laag isolatie liggen. Daar zou je meer mee winnen, ook al is dat nog vast niet merkbaar op een 0-100 sprint. En alle isolatie is dus ook deurpanelen, vloerbedekking, hemel, etc.etc.etc. En toen de 850 uitkwam werd er nog geen 100 kilo aan isolatie ingestopt, dus een kale 850 rijden voor die paar pk's heeft geen zin. Gewoon een lege kat, daar bereik je hetzelfde mee. Of een beter luchtfilter kan je ook aan een paar pk helpen.

Wat belangrijker is is de luchtweerstand. Een station b.v. heeft luchtwervelingen achter zich aan sleuren wat de auto feitelijk afremt.

Gr 8)

Off-topic, maar volgens mij is de estate minder luchtwervelingen dan de sedan omdat hij de druppelvorm meer benadert. Volgens mij was dat ook de reden waarom Volvo destijds de strijd op het circuit aanging met de estate ipv de sedan. (Of zeg ik nou iets stoms?)
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

CPEC

Citaat van: mathh op 18-01-2005 13:51:56

Gr 8)

Off-topic, maar volgens mij is de estate minder luchtwervelingen dan de sedan omdat hij de druppelvorm meer benadert. Volgens mij was dat ook de reden waarom Volvo destijds de strijd op het circuit aanging met de estate ipv de sedan. (Of zeg ik nou iets stoms?)
Volgens mij heb je gelijk, ik dacht ook dat het zo was. Hoewel de station wel weer zwaarder is... :-\ In feite zijn dit allemaal zaken die er niet zo toe doen; als je sneller wil zijn kan je beter zorgen dat je motor sterker wordt dan dat je heel veel moeite doet om een paar kilootjes te besparen. Bovendien: op hoge(re) snelheid heb je in verhouding minder baat bij lager gewicht dan bij een sterkere motor omdat de boel dan al op gang is... 8)
Pas op voor rrrroffelende Zweden!

thuur

Citaat van: CPEC op 18-01-2005 14:16:48
Citaat van: mathh op 18-01-2005 13:51:56

Gr 8)

Volgens mij heb je gelijk, ik dacht ook dat het zo was. Hoewel de station wel weer zwaarder is... :-\ In feite zijn dit allemaal zaken die er niet zo toe doen; als je sneller wil zijn kan je beter zorgen dat je motor sterker wordt dan dat je heel veel moeite doet om een paar kilootjes te besparen. Bovendien: op hoge(re) snelheid heb je in verhouding minder baat bij lager gewicht dan bij een sterkere motor omdat de boel dan al op gang is... 8)

Is niet zo off-topic, is diversiteit ;)

Kijk maar eens op de achterkant van een Estate en een sedan in dit weer. Wedden dat de Estate vele malen smeriger is (meegetrokken regenwater)? Het 'probleem' van een Estate is dat ie juist heel sterk afloopt. Een sedan heeft dit in mindere mate. Waren beide auto's rond geweest van achter (.....) dan was het verschil weer een stuk minder van belang.

Je moet idd de druppelvorm benaderen voor de nathuurkundige minimale luchtweerstand, alhoewel een F1-auto daar ook weer niet op lijkt (neus wel). Met spoilers kom je in dit geval ver. Alhoewel dat ook relatief is want onder de 200 km/u zal het geen bal uitmaken.

De Estate en sedan schelen zich nog geen 50 kilo (in zelfde uitvoering uiteraard), dus ook dat valt wel mee op bijna anderhalve ton ;)

Gr 8)

speedyT5

Citaat van: Mrton op 17-01-2005 20:56:08
Onder de motorkap van mijn toch al niet erg lichte 850 glt hangt nogal wat isolatie-materiaal. Heeft iemand ervaring met de effecten van het verwijderen van het isolatiemateriaal onder de motorkap en tegen het schutbord. Niet dat ik denk dat er wereldwonderen gebeuren maar toch, je moet ergens beginnen... En waar zou je eventueel nog meer of ander materiaal zonder al te ingrijpende gevolgen voor het comfort en aanzien kunnen verwijderen.

M.vr.gr.

Ton

Als je dan toch wilt besparen kan je ook de complete airco verwijderen (geven meestal toch al problemen) en dat scheelt pas echt gewicht.
Verder zou je ook alle overbodige luxe als centrale vergendelingsmotortjes enzo kunnen verwijderen.
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Mrton

Citaat van: speedyT5 op 18-01-2005 20:53:34Als je dan toch wilt besparen kan je ook de complete airco verwijderen (geven meestal toch al problemen) en dat scheelt pas echt gewicht.
Verder zou je ook alle overbodige luxe als centrale vergendelingsmotortjes enzo kunnen verwijderen.

Geloof dat ze dat van die airco bij Volvo zelf al gedaan hebben voor me :(.

850g3

De druppelvorm is dus van dik naar heel dun. Een estate is dus qua aerodynamica een omgedraaide druppel. Dus dat effect heeft ie alleen bij achteruit rijden ;)

Ik denk dat ze racete in een estate om Volvo een dynamisch karakter te geven.

Waarom zou je gewicht gaan besparen door de meest lichte dingen uit je auto te halen? Isolatie weegt amper iets. Reservewiel is een goede optie, maar ook trekhaak eraf (als ie er zit) lichtere accu en metalen plaatdelen vervangen door aluminium of carbon...maarja dat gaat veel kosten.

thuur

Citaat van: 850g3 op 30-05-2005 00:09:58
De druppelvorm is dus van dik naar heel dun. Een estate is dus qua aerodynamica een omgedraaide druppel. Dus dat effect heeft ie alleen bij achteruit rijden ;)

Ik denk dat ze racete in een estate om Volvo een dynamisch karakter te geven.

Waarom zou je gewicht gaan besparen door de meest lichte dingen uit je auto te halen? Isolatie weegt amper iets. Reservewiel is een goede optie, maar ook trekhaak eraf (als ie er zit) lichtere accu en metalen plaatdelen vervangen door aluminium of carbon...maarja dat gaat veel kosten.

De vorige Ford Focus had 100 kilo isolatiemateriaal aan boord, de nieuwe nog meer :-X :o

Gr 8)