Antenneversterker / Raamantenne / Antenna amplifier - Proble(e)m

Gestart door 855T5+, 23-09-2014 15:56:28

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Links achterin zit bij de 855 een antenneversterker achter de bekleding.
De coax kabel gaat ernaartoe en een kabeltje met geschakelde plus en massa.
Die laatste komt van een zwarte steker die achter de afneembare beklding bij de linker d-stijl te vinden is.
Op onderstaande foto het zwarte 4-polige stekertje helemaal links bovenaan het gat:

De massadraad is zwart en de plus-draad is rood vanaf de zwarte steker naar de antenneversterker.
Naar de steker toe is de plus draad een wit/blauwe draad en de massa zwart.
De wit/blauwe draad is een geschakelde plus die helemaal van achter uit de radio komt
en plus wordt zodra de radio aangaat, zo heb ik gemeten.

Maar nu dan het probleem:
Mijn radio stoort al vanaf aanschaf in 2002 (zwak signaal) en ik heb nog steeds niet gevonden waaraan dat ligt.
Ik heb verschillende originele radio´s erin gehad (800/801/805) en ze doen allemaal min of meer hetzelfdfe.
Ze hebben last van storingsgeluiden en wegvallende zenders, etc.
Als ik het zwarte stekertje eruit trek, dan is de antenneversterker niet gevoed zou je denken
en zou je ook denken dat er verschil te horen moet zijn op de afgestemde zender.
Maar er is helemaal geen verschil te horen.
Dan is het vermoeden dat de antenneversterker kapot is.
Bij het plaatsen van een cd-wisselaar heb ik echter otdekt dat de geschakelde plus op de wit/blauwe draad slechts 10,9 Volt voert (bij Radio aan).
Een andere niet geschakelde plus draad, toegevoerd aan dezelfde stekercombinatie,
bijv. de geel-rode draad, meet wel de juiste spanning >12V, maar daaraan zit de antenneversterker dus niet.

Voordat ik nu ga knutselen, wilde ik eerst vragen aan diegenen die dit al eens eerder aan de hand hebben gehad,
welke oplossingen zij hebben gekozen:

Zelf zie ik de volgende oplossingen:
1. Eerst achterop de radio zelf meten of daar de spanning ook lager is dan 12V. Indien ja, dan zal het wel zo horen en heeft uitwisselen met een andere antenneversterker misschien zin.
a. Ik heb weliswaar nog eentje liggen, maar hoe test ik nu vooraf of die het wel doet?
b. Kan iemand bij zijn stekertje eens meten wat hij/zij daar aan spanning meet (wit/blauwe draad onder de steker of rode draad erboven)?
2. Als de spanning achterop de radio wel >12V ligt, gaat er onderweg iets mis. Dat wordt lastiger, waqnt wellicht hele auto slopen om spanning onderweg te meten :eusa_wall:
a. Dan is het misschien mogelijk een relais bij de b-stijl te plaatsen die bekrachtigd wordt door de lagere spanning van 10,9 Volt van de wit/blauwe draad en de plus van de geel-rode draad doorzet naar de rode draad van de antenneversterker? Dan zoek ik dus een relais die een ruime bekrachtigingsspanningtolerantie (4x woordwaarde?) heeft.
b. Helaas ken ik die niet, suggesties?

Ben benieuwd wie dit al eens uitgedokterd heeft!
Volvo: Mutatis Mutandis

Ries van de Zilverschuit

Met die versterker ben ik ook al eens bezig. Stroomloos maken leverde ook geen slechter ontvangst op bij mij. Spanning was toen verder goed. Ik heb er toen een extra antenneversterker tussen gezet zonder echt een merkbare verbetering. Ik had met name op Radio 4 (ja die luister ik vaak, echt waar) regelmatig een wat gestoord ontvangst. Nog steeds eigenlijk, maar dat lijk vooral in bepaalde gebieden te zijn.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

prefect

Pak gewoon een 12v voeding van het (handig dicht bij zittende) linker achterlicht.