koppeling probleem?

Gestart door ex_beamerman, 14-01-2003 20:12:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Reitse

#15
Als jij nog in peseta's af kan rekenen... ;)

Foto heb ik zelf gemaakt en ingescand. Daarna kwestie van op website zetten en linkje maken in je Profiel.

ex_beamerman

#16
moet ik dan ook eens proberen,wat top trouwens dat iedereen hier zo maar als leek (of leek -1 week) geholpen word.
dat doen 440/460 rijders niet ;) (en bmw rijders al helemaal niet

Aad

#17
Hallo heren met een klein koppelings drama,

Ontluchten is in veel gevallen niet werkelijk noodzakelijk daar het systeem daar min of meer een beetje zelf zorg voor draagt.
Wat wel kan gebeuren is dat de olie in het systeem verouederd en als gevolg daarvan vocht gaat opnemen(klinkt vreemd maar is waar)
Dit vocht kan gaan schimmelen en dus kleine gasbelletjes gaan vormen.
Verstandig is het dus deze vloeistof eens door te fluschen.
Dit kan je meestal doen door bij de motor(koppelingshuis) op zoek te gaan naar de cillinder die verandwoordenlijk is voor de bediening en daar eens goed rond te neuzen. Zeker weten dat je daar een ontluchtingsdopje (mooi scrabbel woord) tegenkomt. Haal nu je vriendin of vrouw erbij en laat die eens een paar maal het Koppelingspedaal (nog zo een) indrukken en zie wat er gebeurt. Een beetje doordenker kan nu zorgen dat de olie wordt doorgespoeld en dus vervangen. Sommige problemmen met een laag intrappend koppelingpedaal verdwijnen hiermee. Ook merkt je daarna (als er dus een probleem was) dat je koppel en ontkoppel moment groter is geworden waardoor de bediening mooier wordt.

Groeten en succes.
Aad

Reitse

#18
Aad,

Ik ben het niet helemaal met je eens. Allereerst zit ik de thread nog eens door te lezen en bedenk me dat "hoog" of "laag" oppakken van de koppeling een subjectieve term is, als ik in een 440 zit pakt die koppeling heel laag heel direct op, m'n 850 doet dat wat hoger en indirecter. Ik weet voor mezelf wat ik bedoel, immers heb ik dat "gevoel" in m'n hoofd, de andere lezers hebben er misschien geen of een ander gevoel bij. Dit kan voor ruis in de communicatie zorgen.
Daarna het onluchten van de koppeling. Waar de lucht vandaan komt weet ik niet, echter had mijn koppeling wel degelijk last van lucht, om van R naar I te komen, of om van rijdend in IV stilstaand de I te kiezen kostte heel wat kracht en pompen. Nu de koppeling onlucht is gaat het al een heel stuk beter (3dkm). Nu kan het zijn dat de onluchting van de koppeling verstopt zat.
Het zelf verversen van koppelingsvloeistof lijkt mij iets voor een garage, of iets voor als je zelf erg ervaren bent...

Mellow_yellow

#19
LET OP!  Zelf op deze manier ontluchten of doorspoelen is gevaarlijk. De remolie neemt tijdens het schenken in het reservoir al zuurstof op in de vorm van kleine luchtbelletjes (niet als dusdanig te zien, maar de olie wordt dan minder helder, dit zijn miniscule luchtbelletjes). Deze luchtbelletjes zoek elkaar straks op in het gesloten systeem en kunnen voor storing in de ABS (en eventueel aanwezige TRACS) zorgen. Daarom moet dit systeem eigenlijk met speciale apparatuur gevuld worden, de remvloeistof wordt als het ware in het systeem geduwd, zonder pulseringen, want dan krijg je weer luchtbelletjes. Let dus op voordat u zelf aan het 'hobbyen' gaat!

ex_beamerman

#20
bedankt voor de vele reactie's en tips,
ik denk dat het ontluchten zeker de eerste stap zal zijn,
(is het minst geldboom snoeien ;D)
en wat de waarschuwing van mark aangaat,kan ik alleen toestemmen zonder enige sleutel ervaring lijkt me dat ook geen goed idee(zelf werk ik in de auto branche,zij het in de autoruiten ;)) maar dat gaat voor veel reparaties aan de auto op.
mochten er mensen zijn met ruit problemen vraag gerust

denkweb

#21
Koppeling ontluchten heeft mijn dealer als service gedaan bij mijn GLT. Er bleek na een week weer lucht in het systeem te zitten. Hierom hebben ze een cylinder vervangen achter de motor die deze druk hoort te regelen, deze bleek lek te zijn. Ongelukkigerwijze zitten er twee van die cilinders in de 850, er zit er ook een aan de voorzijde van de motor (hier ontluchten ze de boel soms ook mee) en die bleek bij mij lek te zijn, dubbele rekening dus :-) Maar het probleem werd zo verholpen, geen lucht meer in het systeem.

Mellow_yellow

#22
Deze cilindertjes heten officieel commandocilinder (ook wel hoofdcilinder genoemd) en werkcilinder (ook wel koppelingsbekrachtiger genoemd). De ene cilinder zorgt ervoor dat de andere cilinder de koppelingsvork bedient, deze drukt het druklager tegen het diafragma van de drukgroep, de drukplaat komt daardoor vrij te liggen en de koppelingsplaat kan loskomen van het vliegwiel. Viola, nu kun je lekker schakelen.

Frans Harkema

#23
CiteerViola, nu kun je lekker schakelen.

Hmm, wie is Viola? Nieuw lid?  ;)

Joris_Scholte

#24
CiteerHmm, wie is Viola? Nieuw lid?  ;)

Hoe oud? Vrijgezel? ;)  ;D
Het hele jaar de R in de maand

Reitse

#25
CiteerHmm, wie is Viola? Nieuw lid?  ;)
Viola Holt? Leuk Joris!  ;)

@marc: De hoofdcilinder stuurt de werkcilinder aan?

Joris_Scholte

#26
CiteerViola Holt? Leuk Joris!  ;)

Laat dan maar... :(
Het hele jaar de R in de maand

ex_beamerman

#27
nu na een maand (heb hem laten ontluchten) weer het zelfde probleem de koppeling gaat onderin liggen en vooral bij een sportieve sprint  ;D gaat de versnelling erg zwaar en met het nodige tandenpoetsen gepaard >:(
CiteerDeze cilindertjes heten officieel commandocilinder (ook wel hoofdcilinder genoemd) en werkcilinder (ook wel koppelingsbekrachtiger genoemd). De ene cilinder zorgt ervoor dat de andere cilinder de koppelingsvork bedient, deze drukt het druklager tegen het diafragma van de drukgroep, de drukplaat komt daardoor vrij te liggen en de koppelingsplaat kan loskomen van het vliegwiel. Viola, nu kun je lekker schakelen.
ergens heb ik gelezen dat er een soort busjes zijn die je gebruikt om de (lucht) lekkage te verhelpen weet iemand wel waar de klepel hangt hier ??? ???
groet jhonn

855-Champagne

#28
jhonn een vraag over een achterruit van een est hoe krijg je
die er het gemakkelijkst uit

groet

Reitse

#29
Citeerergens heb ik gelezen dat er een soort busjes zijn die je gebruikt om de (lucht) lekkage te verhelpen weet iemand wel waar de klepel hangt hier ??? ???
groet jhonn
Bedoel je niet dat spul om lekkage in je koelsysteem te dichten?