koppeling probleem?

Gestart door ex_beamerman, 14-01-2003 20:12:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ex_beamerman

hallo daar,

ik heb een probleem met de koppeling van m'n glt 93,
het werkende gedeelte van het pedaal is op dit moment nog zo'n 5 cm voor hij de vloer raakt,en nu vraag ik me af of dat te stellen is......of is het zo dat m'n koppeling af is?

groet van een ex beamerman :-[ ;D

Reitse

#1
Zoals ook al in een andere thread gemeld vind ik dat de koppeling vrij diep zit. Slijtage kan je testen door netjes 50 in 3 te gaan rijden, koppeling intrappen 5 kiezen, stevig gasgeven en koppeling bijna laten schieten. Zakken je toeren heel snel in, dan is de koppeling an sich nog goed en zou je met stellen nog een eind moeten kunnen komen. Blijven je toeren hoog, dan slipt 'ie door (Johann schijnt daar meer van te weten ;)) en zal je waarschijnlijk moeten gaan vervangen.
En denk dan meteen aan de beruchte krukaskeerring.

ex_beamerman

#2
ok bedankt voor de tip ,ga ik morgen gelijk proberen.
groet jhonn

ed

#3
Ik heb begrepen dat de eerste serie (92-93) met een verstelbare koppeling werkt, daarna met een zelfinstellend exemplaar waar niets meer aan te stellen valt. Hoeveel heeft jouw auto gelopen?

Ben je overigens overgestapt van BMW wegens ontevredenheid? De meeste mensen die ik ken die BMW rijden zweren bij dit merk!

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Mellow_yellow

#4
Aan de koppeling valt weinig af te stellen, deze is namelijk hydraulisch. Je kunt alleen de werkcilinder aan de bak afstellen, maar dan bepaal je alleen de vrije slag. Lijkt er meer op dat de koppelingsplaat en/of drukgroep zijn beste tijd gehad heeft.

Reitse

#5
In de >94 modellen is de werkcylinder ook zelfstellend?

ex_beamerman

#6
de auto heeft 250 k gelopen,en is van 93.
ik heb de tip om met 30 in de 5 te rijden geprobeerd en het toerental gaat niet omhoog (niet te veel ;D) dus af is de koppeling (nog) niet.
hoe stel je de werk cylinder dan?.

oh ja het bmw verhaal;ik heb altijd 440 en 460 volvo gereden maar was niet wat ik er van verwachte dus heb ik een e36 bmw 318i aangeschaft,dat beviel eerst redelijk maar ik wilde altijd al een 850 (niet haalbaar financieel :-[) en nu wel!!!

Aad

#7
Heren Volvo liefhebbers,
Misschien dat ik me even in het koppelings vraagstukje mag mengen.
Ik lees vaak dat men 50 km moet gaan rijden en dan in 3 en flink toeren moet maken en dan koppeling moet loslaten om te testen of deze nog goed is. Dit is slechts voor een klein deel waar. De koppeling van onze 850 (ja heb er ook zo een) is hydraulische en is dus niet alleen een beetje te stellen maar kan ook nog lucht bevatten. Meestal neemt men wel de moeite om te kijken naar de remvloeistof maar bijna nooit naar de vloeistof van onze koppeling bediening.
Ik raad de mensen waarbij de koppeling diep zit aan om de A te ontluchten en B de olie ervan eesn een keer te vernieuwen.
Koppelingen die versleten zijn zitten niet diep maar hoog, dat betekend dat bij de minste aanraking van het pendaal het systeem wil ontkoppelen. Als je het pendaal diep moet intrappen voor een ontkoppeling is het probleem vaak in het hydraulieke systeem terug te vinden.
Kijk hier dus eens naar het scheelt handen met geld en veel kopzorgen.

Groeten
Aad


Mellow_yellow

#8
De remvloeistof is dezelfde vloeistof die de koppelingsbediening gebruikt. Er kan inderdaad wel lucht inzitten. Het feit dat een kopp.pedaal pas onderin ontkoppeld kan ook betekenen dat het diafragma van de drukgroep versleten (lam) is. Een koppelingspedaal dat bovenin pas 'pakt' betekend vaak een versleten (voering té dun) kopp.plaat.

Reitse

#9
Ehm... zelfde vloeistof voor koppeling en remsysteem. Dat komt toch niet uit in hetzelfde reservoir hè. Misschien rare vraag, maar mijn remvloeistofreservoir lijkt erg vol te worden en er zat lucht in de koppeling...

Mellow_yellow

#10
Uiteraard is dit hetzelfde potje, zelfde gesloten systeem dus...

Reitse

#11
Oke.... Ehm, als ik iemand de koppeling in laat trappen en weer op laat komen, zou je dan iets in dat potje moeten kunnen zien?

ex_beamerman

#12
HEEEE dat is nog eens goed nieuws,ik was al bang dat ik aan een nieuwe koppeling vast zat.(en net een 850 dus geldboompje is leeg :P ;D)
maar eh.... ??? hoe ontlucht je het systeem dan?

Reitse

#13
Volgens mij kan je niet zelf onluchten.. je koppeling dan hè ;)

ex_beamerman

#14
domper.... gaat dus wel weer peseta's kosten :-[.

hoe kom jij eigenlijk aan die foto aan de linker kant?