voorwiellagers?

Gestart door bertus, 17-01-2005 21:47:23

Vorige topic - Volgende topic

bertus

Mijn 850 GLT met 180.000 km maakt een bonkend geluid rechtsvoor wanneer ik een bocht naar links maak. Dat geluid loopt synchroon lopen met de wielomwentelingen. De voorbanden zijn net vernieuwd en natuurlijk uitgebalanceerd. APK (voor wat het waard is) bracht geen technische storingen aan het licht. Bij een bocht naar rechts hoor ik helemaal niets. Naar links dus wel en je voelt zelfs een trillingen door de auto gaan. De auto stuurt goed, ook rechtuit. Geen zichtbare beschadigingen.
Speling op het rechter wiellager?
Bertus

Nu enkele dagen en een bezoek aan de garage later. Het blijkt inderdaad het rechter voorwiellager te zijn. Dure grap.

wepster

het kan ook de homokeneet van de aandrijf as zijn (heb ik ook gehad is niet goedkoop)
stil gaan staan stuur helemaal uitdraaien en dan optrekken dan moet je het horen en voelen in het stuur
veel sterkte
wepster

thuur

Homokineet maakt een knakkend geluid. Heel 'eng' geluid. De kogels springen dan 'over'. Dat hoor je. Kan een kapotte hmk-hoes zijn (vet eruit gelopen) of idd een defecte hmk.

Met een kapotte Volvo hmk kun je echter nog lang genoeg doorrijden (experts zeggen 100dkm) dus er is geen noodzaak dit meteen te laten repareren.

Je kunt proberen de hmk-hoes opnieuw vol te spuiten met kogellagervet en kijken of het minder is.

Hmk kost je zo'n 170 euro bij W&G. Je kunt overwegen om de gehele aandrijfas te laten vervangen, gezien de geringe meerprijs. Op de sloop heb je een hmk voor zo'n 100 euro. Het inbouwen vergt echter de inspanning van het uit- en inbouwen van de aandrijfas, incl wielophanging. Kost duur bij de dealert dus... ;) Dat is meer een klusje voor een sleuteldag.

Maar controleer eerst maar eens je wiellagers (zie antw. Ludo) ;)

Gr 8)