lekkage bij expansievat dop

Gestart door Wouter1973, 30-09-2014 13:02:30

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Mijn T-5 lekt de laatste tijd een beetje koelvloeistof via de (groene) expansievatdop. Geen grote hoeveelheden, maar een klein plasje in de rand van de vulopening.
Even wat feiten / checks op een rij die al bekend zijn:
- Mijn kachel wordt gewoon goed warm, de onderste radiatorslang (bestuurderszijde) ook.
- De bovenste slang wordt ook goed warm. Deze voelt wel vrij hard aan bij warme motor, maar je kan er met een beetje kracht (en de hitte trotserend) nog wel een beetje in knijpen. Echt KNALhard zou ik het niet willen noemen.
- Ik zie via het expansievat dat er doorstroming is via het dunne slangetje vanaf de thermostaat.
- Ventilator slaat gewoon aan als de motor een tijdje stationair draait.
- Ik zie geen luchtbelletjes in het expansievat.
- over ca. 10.000 - 15.000 km moet ik de distrubutieriem langzaamaan eens laten vervangen. Ik kan dat moment natuurlijk wat naar voren halen en dan de waterpomp ook meenemen.

Wat me opvalt (maar wat misschien wel totaal onbetekenend is) is dat de groene dop vrij ver aangedraaid kan worden. Ik was gewend dat de dop goed strak zat met het op de dop afgebeelde logo recht. Die dop kan ik nu 1/8 slag verder draaien, dan heb ik pas het gevoel dat de dop er strak opgedraaid zit.

Wat denken de (ervarings-)deskundigen? Nieuwe groene dop en klaar? Of is er mogelijk meer aan de hand...

Sbv

maruska

of de schroefdraad van het tankje gaar, of scheef.. tankje aan het slijten gok ik. die draad gaat scheefstaan nav flink afgevulde kvs, die heel warm wordt geregeld.. ligt de dop wel parallel en recht erop ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Bostel

Ik heb ooit een barst in de groene dop gehad, te hard aangedraaid ofzo? gewoon een nieuwe dop besteld want die waren niet zo duur.
Kort nadien lekte er koelwater aan die dunne leiding die van de waterpomp komt, dan heb ik gekeken wat een nieuw bakje kost en voor die prijs kon ik het niet laten.
Dat is nu al enkele jaren geleden maar ik heb tot nu toe geen lek meer gehad.
...alleen weet ik nu echt niet meer wat mij dat toen gekost heeft.  :)
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

Wouter1973

Gevonden! Nadere inspectie van de dop leert dat er wat hele kleine scheurtjes in zitten. Nieuwe dop besteld bij de dealer.  :)

grijzev70tdi

Had er hier ook nog wel een voor je liggen :)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Wouter1973

Citaat van: grijzev70tdi op 01-10-2014 00:22:06
Had er hier ook nog wel een voor je liggen :)
Dank je, maar dit soort onderdelen (net als olievuldop) koop ik het liefste nieuw. Voor de prijs hoef je het vaak niet te laten (alhoewel ik 21 euro voor zo'n dopje best veel vindt  :eusa_doh:) en je wil gewoon zeker weten dat er niets mis mee is en dat het nog een tijdje mee gaat.
Meteen maar even koelvloeistof ververst.