Electrische ramen

Gestart door adkokx, 16-02-2003 12:09:46

Vorige topic - Volgende topic

adkokx

Heb vandaag alles gerprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat de motoren niet defect zijn, heb de achtertse motoren van de ramen op de voorste gezet en het probleem is hetzelfde, dus de motoren zijn niet defect maar wat dan.

Heb van iemand van de club een schema gekregen van de V70 en denk dat het wel hetzelfde is maar volgen een volvo sloper moet er nog een relais in zitten on de ramen te bedienen maar dat betijfel ik ? weet iemand dat, of is de schakelaar gewoon defect.

Vreemd is dat de twee voorste ramen niet werkte maar nu wel weer de rechtste maar nog niet de linkse

Dreamer2

Is de weerstand om omhoog te komen dan niet te hoog? Als nu ineens 1 raam het wel doet, zou dat aannemelijk zijn. De motoren zijn lastbegrenst om te voorkomen dat kinderhoofdjes worden verpletterd. Raamrubbers e.d. eens goed in de talkpoeder zetten?
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

DannyB

Zoals je in het schema kunt zien zit er inderdaad één relais in maar die is voor de 'auto' stand van het bestuurdersraam.
Maar verder is het hele systeem mechanisch, probeer 'ns, wanneer mogelijk, de bedieningsknoppen te reinigen.

Groeten Danny

adkokx

Volgens mij is dat ook de eenigste oplossing de bedieningsknoppen, (reinigen of vernieuwen) dat was ook al jou eerste tip.
Maar volgens de sloper in nijmegen was de enige goede oplossing een relais vervangen , maar tot heden heb ik nog niets ontvangen .

Ga de bedieningsknoppen er nog een keer uithalen en proberen te reinigen , heb wel gekeken maar dat is volgens mij lastig.

Gelebanaan

CiteerVolgens mij is dat ook de eenigste oplossing de bedieningsknoppen, (reinigen of vernieuwen) dat was ook al jou eerste tip.
Maar volgens de sloper in nijmegen was de enige goede oplossing een relais vervangen , maar tot heden heb ik nog niets ontvangen .

Ga de bedieningsknoppen er nog een keer uithalen en proberen te reinigen , heb wel gekeken maar dat is volgens mij lastig.
Ik denk ook dat het in de schakelaars zit. Dit is volgens mij eenvoudig te controleren. Sluit de "achterschakelaars""  (die het doen, toch) eens op de voorste ramen. Als deze het dan doen ligt het dus aan de schakelaars.

Succes,

adkokx

Dat is simpel gedacht maar aan de schakelblok zitten alle draden gesoldeerd dus een beetje lastig , ik denk dat ik maar een een schakelaar ga halen , is altijd goedkoper als ij de daeler 2 raammotoren laten vervangen voor €256 ex btw per zijde zonder montagekosten te laten vervangen.

Dreamer2

Maak anders eerst een een "kortsluiting"  over de kontakten van de schakelaar. Dus schakelaar overbruggen. Als je ramen dan alsnog omhoogkomen weet je dat de schakelaar kapot is.
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

Gelebanaan

CiteerMaak anders eerst een een "kortsluiting"  over de kontakten van de schakelaar.

Zou ik niet aanbevelen! Het is geen schakelaartje met maar twee draden eraan, er zitten er heel wat meer! Gewoon schakelaartje wisselen waarvan je weet dat het wel functioneert, is het veiligste.  :)

DannyB

CiteerVolgens mij is dat ook de eenigste oplossing de bedieningsknoppen, (reinigen of vernieuwen) dat was ook al jou eerste tip.

Het relais waar de sloper het over heeft is hoogstwaarschijnlijk het systeemrelais, welke het raamsysteem onder stroom zet dmv het contact, als deze defect zou zijn, zou geen enkel raam werken.

Succes en groeten Danny

Gelebanaan

CiteerDat is simpel gedacht maar aan de schakelblok zitten alle draden gesoldeerd dus een beetje lastig , ik denk dat ik maar een een schakelaar ga halen , is altijd goedkoper als ij de daeler 2 raammotoren laten vervangen voor €256 ex btw per zijde zonder montagekosten te laten vervangen.
???Er zitten toch stekkers aan de schakelaar? Hoe kun je deze anders vervangen? Is het niet een kwestie van twee schakelaars wisselen?

adkokx

Nee het is een heel blok met elle 4 de schakelaars en de schakelaar on/off voor de achterse ramen en 2 knoppen voor de spiegels, dan zit er een kabelboom aan de naar het midden onder de asbak gaat in een stekker.

DannyB

Bij de S/V70 bestaat het ook uit een blok, deze zit alleen in de bestuurdersdeur, was eenvoudig te demonteren en te reinigen.

Groeten Danny

Gelebanaan

CiteerNee het is een heel blok met elle 4 de schakelaars en de schakelaar on/off voor de achterse ramen en 2 knoppen voor de spiegels, dan zit er een kabelboom aan de naar het midden onder de asbak gaat in een stekker.

Hmm..... dan zou ik er eens vol op gaan met contactspray!

Succes,

adkokx

Zo dit probleem is opgelost.

Eigenlijk heel simpel
ik heb op de sloop een schakelblok en een relais besteld en deze kompleet gemonteerd.

nu ik alles uitgezocht heb:
U neemt een schakelblok kompleet met relais en opent op het middenconsule de deksel direct onder de asbak met 2 schroefjes.
het is de deksel met de sigarettenaansteker erin.
daaronder zit een grijze connector en daar doe je de kabelboom in die aan de nieuwe schakelaar zit en nu maar testen.
waarempel en het werkt .

na alles ingebouwd te hebben met 4 schroefjes in totaal en verder 30 min tijd is alles opgelost.

volgens de daeler waren de raammotoren defect ga daar nog wel een keer mee praten.

Verder allemaal bedankt voor de hulp  ;D