Portlocks volvo's 855CreamYellow & V70NR BlackSapph '06

Gestart door portlock, 17-10-2014 21:08:12

Vorige topic - Volgende topic

portlock

'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

portlock

Het is alweer een tijdje geleden dat er update is geweest, inmiddels alweer het één en ander aan de CY gedaan.
Roofrails en Strips op glas/A-stijl onderhanden genomen. Kaal geschuurd, en daarna met Plastidip zwart gespoten. Uiteindelijk een mooi resultaat geworden!

M'n oude achterklep was al behoorlijk gaar, de blaren zaten dik in de lak bij de kentekenplaat, en de hoeken rondom + de onderkant begonnen te roesten. Tevens zat er een deuk in de hoek en hij was ook al eens overgespoten als je naar plek van slot kijkt
De "nieuwe" die ik van de sloop had gehaald voor 20eu is inmiddels gespoten en alweer bevestigd. Wel een rot klus om in je 1tje  te doen, maargoed..

De kabelboom, clipjes en de duvel en z'n ouwe moer overgezet. Nieuwe afdichtrubber rondom was trouwens een dure jongen, 117eu bij de dealert....

Ook hebben de nivomats weer een nieuw rubber gekregen, of een gescheurde APK afkeur is geen idee, maar ze waren echt aan vervanging toe

Voor een tientje deze bijna ZGAN bekledingsplaten halen op de sloop vond ik weer een topper, zelfs de krik sticker was nog intact en onverkleurd :D

En als laatste is gister weer mooie goodie binnen gekomen, namelijk de 220v kabel voor de motor verwarming!
Na enig research bij de dealer, VADIS, internet en schematische plaatjes ben ik er achter gekomen dat Kabel motorverwarming 220V (art. nummer 1129295) niet meer leverbaar is en ook niet meer werd gemaakt.... Ze hadden wel nog een andere 220 kabel alleen deze was voor de latere blokverwarmingen, paste niet BALEN :eusa_wall:

Toch nog maar eens achter die toverdoos gekropen en onze grootste vriend google gebruikt. Onze maritieme matties, Volvo Penta produceren ook blokverwarmingen en kabels. Laat het nou net wezen dat ik op een scheepsmotoren site het volgende nummer 8153706 tegen kom met tussen haakjes er achter (1129295)

Meteen het bedrijf gecontact of deze kabel nog leverbaar was etc. etc. want natuurlijk is de webshop voorraad 0..  Ja dit was nog mogelijk, dus meteen maar besteld.
2 dagen later werd hij netjes afgeleverd door een billy van postnl in een doosje. :D:D

Mijn koelvloeistof is dus straks mooi op tempratuur voordat ik wil gaan rijden ^.^

Weer zeer tevreden dus. morgen komen er nog 2 dozen binnen als het goed is, met een originele volvo veerpootbrug, en een luchtfilter.

Vraagje @maruska, als ik hem nu aansluit, is die 220 aansluiting dan in m'n interieur voor dat zeldzame kacheltje ook 'bekrachtigd'? Lees er staat prik op. 

elianmars

Waar monteer je nou dat warmte element? Ik heb er al vaker naar zitten kijken, maar heb geen idee hoe het gemonteerd wordt...

Volgens mij gebruik je deze kabel ook voor het kacheltje in het interieur.

maruska

@marcel : hitte element gaat ter hoogte van de turbo op het blok, achterkant dus. De kabel loopt dan via de rechterkant weg naar voren, en wordt daar op een stekker contact aangesloten. Voor de v/s en de N zit die aansluiting dus aan de zijkant. Stuk mooier, alleen ook een gat in de bumper. Ik ga hem of aan de voorkant wegwerken, of achterop als 2e punt bij de trekhaak.

@portlock : kwestie van proberen uiteraard ;D. als je een y-stekker hebt liggen die splitst van het warmteblok naar de binnenkant, dan zijn ze beide tegelijkertijd bekrachtigd. Overigens, let op de tijd voor die blok verwarmer.. ik dacht dat 2 a 3 uur volstaat, daarna doet hij weinig extra. wellicht timer op het stopcontact zetten, dan is je auto bijtijds klaar sochtends :)
overigens zijn de originele 220v-naar-aansluiting kabels nog makkelijk verkrijgbaar, alleen moet je dan niet in NL zoeken. In zweden staan ze vaak te koop.

Hoe zit nou de aansluiting van je stekkerdoos op de auto ? Weggewerkt schuin onder de nummerplaat ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

elianmars

Ok. Het element ligt dus gewoon tegen het blok aan. Ik dacht altijd dat het ergens in de motor gemonteerd moest worden.

maruska

Die variant is er ook. Werd vooral bij de 2/7 serie gebruikt, een soort van dipelement die je in je blok steekt. Daarna zijn ze overgegaan op een hitteblok op het motorblok. Je hebt diverse varianten later nog, onder andere een warmtepomp variant. Die warmt de kvs op. Weer wat anders dan de standkachel dus :)
T-5R

maruska

hier op de foto zie je rechtsboven het verwarmingselement voor op het blok, de kachel voor binnen, stopcontact erbij, en de y-stekkers en aansluitkabels. wat de soort van lmm erbij doet is me even een raadsel, maar dit is voor het idee..
(overigens is bij de s/v overgegaan op calix spul, daarvoor was het Brakon. zeer lastig te krijgen, maar wel wat erop hoort zoals bij portlock ;D)
Deze foto is dus van s/v en later spul..

PS. sorry voor het kapen van je topic portlock :)
T-5R

portlock

Maakt niet uit man, krijgen anderen ook een beeld bij wat er word bedoeld ;D

Mooi compleet setje trouwens, als je ooit nog dat geile interieur kacheltje treft, ping me ff aan :)
Jou 220 kabel (met touwtje erom) kon de dealert nog wel bestellen, kreeg 'm mee om te passen maar was veeelste klein voor mijne  :eusa_doh:

maruska

@kabel : klopt.. de calix stekker is beduidend anders dan de Brakon. de pin toewijzing is bij volvo | | |, bij de calix | _ |

en de 220v naar je auto aansluiting is bij calix (zwart) een goede1,5 duims, bij de "oude" is dat iets van 2,5 a 3 duims..
T-5R

portlock

Jou verwarmings elementen zien er anders uit dan op de schematische tekening?

Hier zie je echt een gloeispiraal die het blok in gaat met afdichtplaat en ring, en een blokje (wat op het blok zit)?

Of is dit het calix en brakon verschil?

maruska

nope, in principe zijn het beide verwarmingselementen. alleen je moet een keuze maken tussen de 2 nummers 2 :)
ik heb de externe variant, die komt vaker voor, want wij hebben niet echt een goede opening voor het interne element. die wordt meer bij de 2/7 gebruikt dus.
wat hier niet in het plaatje staat is de doorkoppeling van het binnenelement met een y stekker.. deze werd vooal in de "hoge landen" gebruikt. scheelt aanzienlijk tav een standkachel namelijk..
T-5R

maruska

de 2 verschillende y-stekkers, links is calix, rechts is brakon

y-stekker naar stopcontact

de vooraansluiting tbh 220v

de 2 verschillende blok verwarmingselementen

het totale plaatje, uiteraard met de 2 elementen. hiervan kies ikzelf voor het blok op het blok.
T-5R

hilko73

Grappig dit. Mijn Volvo heeft het niet, mijn CX (van 1983) heeft het wel, maar dan van Webasto. Zelfde principe, hitteblok met Y-stekker en een 220V aansluiting naast de bijrijderstoel voor een kleine straalkachel. En het werkt nog steeds, ook na 32 jaar 8)

Sorry voor off-topic ;)
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

portlock

@Marus, Aaah helder. Je hebt beide setjes dus ;D

Citaat van: hilko73 op 05-02-2015 20:48:16
Grappig dit. Mijn Volvo heeft het niet, mijn CX (van 1983) heeft het wel, maar dan van Webasto. Zelfde principe, hitteblok met Y-stekker en een 220V aansluiting naast de bijrijderstoel voor een kleine straalkachel. En het werkt nog steeds, ook na 32 jaar 8)

Sorry voor off-topic ;)

Ja mooie optie he,

maruska

@port : ik heb meerdere sets idd ;D
er kan nog veel meer aan vast, en in combinatie met een standkachel. zal binnenkort eens update doen. zelfs eea aan te zetten met je guard 1 :O
T-5R