Groot onderhoud

Gestart door Reitse, 24-10-2014 16:09:49

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Ik geloof dat de oude rode Viking aan wat onderhoud toe is :)

Wat opvalt:
- De motor houdt soms wat in bij gasgeven. Ik kan er nog geen lijn in ontdekken.
Vermoeden: drukregelaar, benzinepomp, benzinefilter, bougies, nokkenassensor (alweer ;)). Aanvullingen?
Aangevuld met vacuümslangetje.

- De motor gebruikt wat olie en koelvloeistof, volgens de garage zou het op een inwendig lek(je) kunnen duiden.
Extra symptomen, ik heb ongeveer 5-10 minuten na een koude start soms wat grijzig/bruine wolkjes die binnen 20 seconden weer verdwenen zijn uit de luchtopeningen stromen van de verwarming. Specifiek de twee openingen gericht naar de zijramen. Daar komt structureel hete lucht uit, de ramen beslaan daar ook steeds.
Vermoeden: kachelradiator is stuk (wat de vochtige lucht en kvs verbruik verklaart). Olieverbruik heeft de auto altijd al gehad.

Ideeën om de problemen verder te isoleren zijn welkom voordat de dealer analysecentjes gaat verdienen.

blastaway

Citaat van: Reitse op 24-10-2014 16:09:49
Ik geloof dat de oude rode Viking aan wat onderhoud toe is :)

Je hebt het toch niet over mij he!
:-)

Beetje klussen is altijd goed om te doen toch, werkt ontspannend vind ik. Is mijn ZEN moment
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

tierrie

Ik heb vorige week bij mijn auto ook de kachelradiateur vervangen, ik had ook de beslagen zijramen em het kvs verbruik. Heb je geen kvs spoortje lopen bij de matten voor?

twotone

Kan ook een klein lek zijn, meer zweten zegmaar.. Kan al genoeg zijn om de ramen te laten beslaan. Je zult 't ook wel ruiken denk ik?

Wat 't inhouden betreft, alles wat je hebt beschreven zou een goeie kanshebber kunnen zijn, maar ik mis vacuümslangetjes in 't lijstje ;)
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

Reitse

Ruiken doe ik het niet, maar dat geeft geen uitsluitsel ;)

Ik heb nog geen vloeistof zien lopen en wil dat graag zo houden :D

En Blastaway, maak je geen zorgen. Ik zal je niet oud noemen ;)

Vanavond nog een klusje erbij. De kachelmotor lijkt een jong, onschuldig vogeltje te verslinden...

Reitse

Aanvulling, gisteren de foutcodes gecheckt, keurig 1-1-1.

Olieverbruik was minimaal, koelvloeistofverbruik een beetje (in een paar duizend kilometer van max naar iets boven min).
Extra mogelijkheid, kan het zijn dat de koppeling begint door te slaan?