nog eens: versterker C70 (HA-7400) aansluiten in V70.

Gestart door )()()sT, 24-10-2014 16:47:08

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Forummers,

toch even de stoute schoenen aangetrokken en de radio aan de praat te krijgen in de saffron.
Aangezien de oude versterker kapot was heb ik van een bevriende forummer een C70 exemplaar kunnen gebruiken.
Zoals bekend zijn de aansluitingen dusdanig anders bij die grote t.o.v. de oorspronkelijke kleine variant onder de bijrijdersstoel van een S/V dus heb ik de expertise van onze electronica-man hier in de regio gevraagd voor het aansluiten van dat ding.

In het topic van RoelNL had ik al een how-to gelezen, maar hij heeft een C70-connector gebruikt met 8 pinnen, terwijl de originele 12-pins is.
Zie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,66219.0.html

Arthur had een passende contrastekker liggen voor de 12-pins connector met dezelfde kleur bekabeling als de kabels op de C70 versterker, te weten
- wit, wit-zwart;
- grijs, grijs-zwart;
- groen, groen-zwart;
- paars/paars-zwart.

De connector die perfect op de 12-pins van de V70 past:

We hebben de boel aangesloten, maar volgens mij gaat er toch iets niet helemaal goed  :eusa_think:
- mijn tweeters in het dashboard doen het niet;
- de D-stijl-speakers hoor ik VEEL harder dan de installatie in mijn blauwe V70R, zowel in normaal, 3-channel en pro-logic.

Daarnaast heb ik bij 'deellast' (dus als de radio zachtjes staat het idee dat ik rechts en achter (dus door die D-stijl-tweeters) meer geluid hoor komen dan vanuit het dichtste bij (de bestuurdersdeur dus).
Misschien word ik seniel, maar dat zorgt ervoor alsof het lijkt of mijn oor dicht gaat zitten ??? ;D
Zodra ik trouwens het geluid weer harder zet hoor ik wel uit alle (nu dus 6) speakers geluid komen, met als nadrukkelijk aanwezig die tweeters uit de D-stijl.

Heeft iemand een overzicht hoe de 12-pins connector nou op de 8 kabels van de C70 versterker moeten worden aangesloten?
Ik heb even een overzichtje gemaakt hoe ze nu bij mij zitten en dat is als volgt (gewoon "kijkend" vanuit de kabelboom van de V70 naar de connectie met de C70 versterker:

En dus de connectie met de 2 kabelbomen:

Als ik echter het plaatje van RoelNL bekijk zou het betekenen dat pin 5&6 en 11&12 verkeerd zitten....?
Weet iemand trouwens ook welke kleur de kabels van mijn 8 speakers in de 12-polige kabelboom hebben?

Dank voor input!

RoelNL

Je hebt gelijk bij deden ze het ook niet mij was het alleen nooit opgevallen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ries van de Zilverschuit

Ik heb van Robbie (Robster480) ooit een schema gekregen waarmee ik deze versterker op een SC-805 heb kunnen aansluiten.

Allicht heeft hij deze nog. (Moet de links ook nog ergens hebben, maar ik kan er vanavond misschien pas naar kijken.)

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

)()()sT

Thanks!
Ik had een overzichtje gekregen, en ze zitten volgens mij wel gewoon goed aangesloten.
Echter, de tweeters doen niks. Als ik het schema volg heb ik op pin 2 en 6 een van de kabels van de tweeter (-), maar op 1 en 5 zit in mijn kabelboompje niks. Zitten die ergens anders in de bekabeling aangesloten op de + van de voordeurspeakers?
Maarten heeft ook een kabelboom van SC naar versteker liggen en daar zitten op pin 1 en 5 ook gewoon maar enkel de kabels van de voordeuren.

V70geRwin

In mijn T-5R was het ook al zo dat de dash tweeters niet door de externe volvo versterker werden aangestuurd maar door de radio zelf (zowel origineel volvo als de aftermarkt sony).

Vanuit de radio komen 2 grote stekkers en de ronde stekker met signaal voor de versterker. Het lijkt erop alsof de tweeters niet door de stekker gaan die uiteindelijk wordt overgenomen door de versterker (de bewuste benodigde volvo kabel naar de versterker) maar door de andere stekker direct vanuit de radio.

Zelf ben ik nog aan het stoeien met een Sony headunit en de Volvo V70 versterker onder de stoel. Er zit me toch een aardlus in. Heb de versterker er voor nu maar even tussenuit maar de sony 55 watts zijn geen volvo 50 watt zeg maar  ;)