Regen banden of Winterbanden

Gestart door gero, 25-10-2014 10:22:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

gero

Ik heb het profiel gemeten van mijn voorbanden,ruim 3 mm,achterbanden ruim 6 mm.

Uniroyal Rainsport 2, 205/55/16 , ik heb er ongeveer 42000 km(al de 4 banden toendertijd tegelijkertijd nieuw gekocht) mee gereden, fijne banden zeker op nat wegdek.

Ik zit nu te twijfelen 2 nieuwe voorbanden aanschaffen of 4  nieuwe Winterbanden.

Uniroyal zijn de Regenbanden en daardoor ook zachter rubber en uiteraard een hogere  slijtage.

Het nut van winterbanden is voor mij duidelijk maar zullen ze veel beter zijn dan die Uniroyals ?

gr.

Audy

Noot

Is uiteraard volledig afhankelijk van de weersomstandigheden.
Regenbanden zijn (veel) beter bij nat weer, terwijl de winterbanden veel beter zijn bij sneew/ijs en echt koude temperaturen.

gero

#2
ik heb hiervoor Michelin winterbanden gehad en het viel mij op dat bij nat wegdek,bij een stoplicht, de michelin eerder

slipten dan die Uniroyals,zoals ik al zei, Uniroyals zijn al zachter rubber maar qua profiel is het geen winterband.

dus je heb wel gelijk dat een winterband in de sneeuw wel beter is.

Maar wanneer rij je nou in de sneeuw,meestal worden de wegen best wel vrij snel sneeuwvrij gemaakt.

gr.

Audy

Noot

Winterbanden zijn volgens mij wel zachter dan regenbanden. Regenbanden hebben een aangepast profiel wat ervoor zorgt dat de waterafvoer zo optimaal mogelijk is.
De keuze hangt dus af van de weersomstandigheden die gaan komen. Krijgen we een zachte, natte winter, ben je beter af met regenbanden. Krijgen we een echt koude winter met veel sneeuw, ben je beter af met winterbanden. Beetje lastig te voorspellen...

vincen tdi

3 setjes op voorraad nemen dus  ;D
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

rpakuypers

Rij al jaren op Uniroyal en in de herfst is dat een lust op de doorgaans zeer natte wegen. In de winter red ik mij ook met de Uniroyals, maar wellicht dat ik dit jaar een set M&S banden neem voor de winter. De lichtmetalen velgen heb ik liggen ........

Groet,
Roger

CorB

Ik heb december vorig jaar rondom een nieuwe set winterbanden laten monteren in de maat 205 45 R 17.
Het zijn Nokian WR A3 88V Extra Load banden. Ik ging er vanuit dat het 'echte' winterbanden waren, maar er staat op 'all weather plus' maar heeft wel het sneeuwvlokje, zodat ze officieel als winterbanden erkend worden volgens mij.

Het was mijn bedoeling om een zomer- en winterset te nemen, maar ik ben eens gewoon de zomer door blijven rijden met deze banden.
De banden zijn helemaal niet lawaaiig en ik heb op de voorbanden na 27.000 km nog 5 mm profiel en dan gaat het om een 850 R waar overwegend korte afstanden mee gereden wordt.

2 weken geleden heb ik meegedaan aan de rijtraining in meppel en het was toen een graad of 15. Ik was benieuwd of ik op winterbanden minder grip o.i.d zou hebben als de rest, maar ik heb daar weinig van gemerkt en meestal reed ik bij de proefjes zo'n 10 - 15 km harder als werd aangegeven door de instructeur omdat ik anders de grenzen van de grip niet vondt.
Wel viel de instructeur op dat bij de uitwijkproef de wang van de band aardig bewoog t.o.v. de velg (zie foto). Dus de wangen zijn duidelijk wat slapper dan zomerbanden. Ik merk zelf echter weinig van een zwabberende auto o.i.d. tijdens het rijden.



Ik heb voor 4 van deze banden inclusief montage destijds € 155,00 per stuk betaald bij een bandenspecialist. Nu kost bijvoorbeeld een Michelin Primacy 3 zomerband in deze maat bij de autobandenmarkt.nl € 125,00 exclusief montage.

Ik rij nog zo'n 5000 km door en zet er vlak voor de winter weer twee nieuwe van deze Nokians op en blijf lekker het jaar rond hier mee rijden omdat geluid, grip, slijtage en prijs gewoon dik in orde is in mijn optiek.

Cor




V70R^2

Waarom niet een setje all seasons, vredestein quatrac 3 bijv, voor een normale bestuurder prima voor het hele jaar?

Als je veel km maakt, of sportief rijd heb je uiteraard 2 sets nodig..

t_w

#8
Hmm, kan het toch niet laten  ;D

Citaat van: gero op 25-10-2014 10:22:56
... zijn de Regenbanden en daardoor ook zachter rubber ...
Is dat ook daadwerkelijk zo?
Ik vraag me af of deze Uniroyals daadwerkelijk een zachter loopvlakmengsel hebben dan een andere productlijn. Sowieso zit er al verschil tussen de loopvlakhardheden van verschillende banden (ook tussen verschillende zomerbanden) maar of een zogenaamde 'regenband' daadwerkelijk veel zachter is dan een 'gemiddelde' zomerband?

Citaat van: gero op 25-10-2014 10:22:56
...zachter rubber en uiteraard een hogere  slijtage...
Wordt inderdaad wel vaak beweerd, maar is helaas niet altijd 1 op 1 waar.

Citaat van: gero op 25-10-2014 10:37:25
...ik heb hiervoor Michelin winterbanden gehad en het viel mij op dat bij nat wegdek,bij een stoplicht, de michelin eerder
slipten dan die Uniroyals...
Ook dit is een lastig vergelijk (ik zeg niet dat het niet waar kan zijn...)
Waarom?
Waren zowel de Michelin's als de Uniroyal's nieuw? (slijtage / productiedatum / ...)
Hetzelfde wegdek?
Wegdek in de tussentijd niet vervuild (bijvoorbeeld lange droge periode?)
Zelfde temperatuur?

Het is op een 'gecontroleerd' stuk asfalt op een testbaan al erg lastig om een net vergelijk te maken op 'wet grip' (ABS remming met een auto). Laat staan op de openbare weg, met (vaak) veel tijd tussen de remmingen.

Citaat van: CorB op 25-10-2014 13:53:18
Ik ging er vanuit dat het 'echte' winterbanden waren, maar er staat op 'all weather plus' maar heeft wel het sneeuwvlokje, zodat ze officieel als winterbanden erkend worden volgens mij.
Klopt. Als er een '3 peak snowflake'

op de band staat, wordt deze als een 'Tyre for use in severe snow conditions' gezien.
Een echte winterband dus. Dit symbool mag alleen op de band staan, als de band ook getest is volgens de zogenaamde 'Snowflake' test, waarbij de band getest wordt op grip op sneeuw, ten opzichte van een door de Europese unie gestelde referentie band. De te testen band moet dan minimaal 7% beter scoren dan de referentieband om hiervoor in aanmerking te komen.
Dit staat los van de 'M+S' codering op een band... (die vaak ook nog wordt toegevoegd)

Citeer
...Wel viel de instructeur op dat bij de uitwijkproef de wang van de band aardig bewoog t.o.v. de velg (zie foto). Dus de wangen zijn duidelijk wat slapper dan zomerbanden. Ik merk zelf echter weinig van een zwabberende auto o.i.d. tijdens het rijden...

Bij een band gaat het altijd om een totaalconcept. Een band kan prima een 'slappe' zijkant hebben, maar verder prima sturen, omdat de andere onderdelen van de band, samen met de betreffende zijkant, als 1 geheel ontwikkeld zijn.
Mooi om te lezen, dat je zelf inderdaad ook al aangeeft dat de band verder prima stuurt.
Vaak lees je dat 'een slappe zijkant' slecht is voor de 'handling'  van een auto.
Als je naar de zijkant van bijvoorbeeld een Michelin kijkt, zijn deze erg dun (en dus ook erg 'slap' wanneer er geen lucht in de band zit...) maar zo'n Michelin kun je meer dan prima mee sturen. Wederom dus, het totaal concept is belangrijker, dan een 'enkel' onderdeel ;)

Bovenstaand stukje tekst is zeer zeker niet negatief / flauw / denigrerend / etc bedoeld,
maar het leuke van banden is dat iedereen er op rijdt en ook iedereen er zich een mening over vormt.

Het lastige is echter, dat er (bijna?) niemand is, die in staat is om een 'net' vergelijk te maken.
Dat wil zeggen, als je 2 of 3 verschillende sets banden wilt vergelijken, dan ook alles klaar hebt liggen op 3 sets dezelfde velgen, je de testen doet op een afgesloten stuk asfalt, dat constant blijft tijdens de test, net als de weersomstandigheden, gecontroleerde waterdiepte (bij wet grip metingen), degelijke meetapparatuur, goede reproduceerbaarheid van de metingen etc etc...  ;)

wat ik met enige 'voorzichtigheid' probeer te brengen is,
het is erg goed om je mening over een band te geven. Zo kan men zich een beeld vormen over de ervaringen van anderen en kan het helpen in de altijd lastige aanschaf van een band, aangezien er zoveel verschillend spul te koop is...
Het lastige is, dat het vaak gelezen (of soms ook wel een beetje geschreven) wordt als zijnde het een feit is en dat blijft een leuke uitdaging ;)

Om na al dit 'gezeur' nog even terug te komen op je vraag:
CiteerHet nut van winterbanden is voor mij duidelijk maar zullen ze veel beter zijn dan die Uniroyals ?

denk ik dat het goede antwoord er al tussen staat:
Citaat van: Noot op 25-10-2014 10:27:13
Is uiteraard volledig afhankelijk van de weersomstandigheden.
Regenbanden zijn (veel) beter bij nat weer, terwijl de winterbanden veel beter zijn bij sneew/ijs en echt koude temperaturen.

Waarbij naar mijn mening  ;D het stuk: 'Regenbanden zijn (veel) beter bij nat weer' zou verandert kunnen worden in 'Zomerbanden zijn beter in droge / natte omstandigheden bij milde temperaturen

rpakuypers

#9
Mijn vorige set Uniroyals heeft er ongeveer 60.000 km op gezeten en ze waren nog niet aan de minimale dikte. Slijtage valt m.i. echt wel mee, op mijn 10V, het onderhoud aan het voorterrein en met mijn rijstijl kunnen ze best wel lang mee.

Groet,
Roger

gero

Vandaag de nieuwe Autoweek gekocht,hierin wordt 50 winterbanden getest,waarvan 30 merken door de mand vielen,

waaronder Vredestein.

gr.

Audy

Jeroentjuh

Citaat van: t_w op 25-10-2014 15:47:57
Citaat van: gero op 25-10-2014 10:22:56
... zijn de Regenbanden en daardoor ook zachter rubber ...
Is dat ook daadwerkelijk zo?

Vergelijk de onderstaande gegevens eens op de banden....