Verlies koelvloeistof + witte rook

Gestart door Djeepiej, 27-10-2014 15:31:34

Vorige topic - Volgende topic

Djeepiej

Beste Volvorijders,

Na heel wat te hebben gelezen en allerlei (kleine) reparaties aan mijn V70 '98 te hebben gedaan ben ik nu tegen een probleem gelopen. ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een lek in mijn koelsysteem. Een paar weken terug heb ik de thermostaat vervangen en alle leidingen nagelopen en kwam geen lekkages meer tegen. Er blijft allen koelvloeistof verdwijnen.

Als ik met een koude motor de straat uit rij komt er (soms) ontzettend veel witte rook uit de uitlaat. Na ongeveer 2 minuten is de rook week weg. De motor loopt gewoon goed op benzine en lpg. Na veel gelezen te hebben dacht ik dat het misschien de carterventilatie kon liggen. De olievuldop test gaf ook een dansende dop. vorig week heb ik de carterventilatie vervangen maar het probleem blijft nog steeds.

Ik zit zelf ook aan de koppakking te denken maar ik lees hier veel dat dit niet zo vaak voorkomt. Ik hoop ook niet dat dit het probleem is omdat dit redelijk kostbaar is. Het gaat om een V70 2.5 10v uit 1998 met ongeveer 400.000km.

Wie o wie kan mij helpen met de volgende stap. Alvast bedankt.

mehn

Ruikt die witte rook zoet?
Met dit weer roken onze auto's (zéker de 10v) altijd wel wit bij koude start maar dat is gewoon condens.
Als de witte rook zoet ruikt zou het wel eens koelvloeistof kunnen zijn, anders verwacht ik dat het gewoon condens is.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

kachelradiateur lek ?  Lekkende radiator ?

twotone

Als onze auto's koud zijn kunnen ze roken ze als een malle, dit is namelijk condens uit je uitlaat, wat verdwijnt zodra 'ie lekker op temperatuur komt.

Ik denk zelf dat je verder moet zoeken naar een uitwendige lekkage, misschien je kachelradiateur? De 10 kleppers staan er namelijk om bekend dat ze vrijwel niet stuk gaan ;) Je zou evt nog bij een garage langs kunnen gaan, die kijkt dan met een zgn 'snuffelaar' of er verbrandingsgassen in je koelsysteem zitten.

Aangezien de rook na 2 minuten weg is denk ik in ieder geval niet aan een koppakking.
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

Djeepiej

Bedankt voor de snelle reacties.

De grote vraag is natuurlijk wat een beetje/flink roken is. Als ik nu de straat uit rij is deze helemaal wit. Daarnaast moet ik ook regelmatig koelvloeistof bijvullen. Het vreemde is dat het alleen de eerste paar minuten is.

Kachelradiator heb ik laatst ook vervangen. dus ik denk dat die het niet is. Radiator zal ik nog eens goed nalopen. Kan er door een lekke radiator koelvloeistof in de uitlaat komen?

twotone

mehn

Citaat van: Djeepiej op 27-10-2014 15:45:59
Kan er door een lekke radiator koelvloeistof in de uitlaat komen?

Nee dat kan niet bij een 10v. maar dat zou wel je koelvloeistof"verbruik" kunnen veroorzaken. Als het namelijk via die weg verdwijnt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Djeepiej

Dan zit er iets niet goed bij mij :o. Ik zal er maar geen filmpje van maken maar het lijkt meer op een rookmachine dan een uitlaat. Het is echt dikke witte rook.

Ik vraag me wel af hoe de koelvloeistof daar zou kunnen komen. Er zit namelijk geen witte aanslag op de olievuldop en geen olie in de koelvloeistof.

twotone

Kan natuurlijk ook dat je uitlaat helemaal vol water staat, rij je veel korte ritjes? Zoja, trap 'm dan eens op z'n staart op de snelweg, goed warm laten worden ;D

Vulk

Citaat van: twotone op 27-10-2014 15:50:42
https://www.youtube.com/watch?v=TZB9KPNMprs veel meer dan wat je daar ziet is niet de bedoeling.

Dit vind ik eigenlijk goed meevallen. Toen de mijne vroeger nog buiten stond hing de hele straat ook vaak 'vol' met witte rook.

leons850

verklaart het verlies van koelvloeistof niet.
Misschien is het een idee om je koelsysteem op druk te laten zetten.
Mogelijk dat je dan het lek kan vinden.
Daarbij als je waterpomp gewoon goed werkt en je thermostaat dan komt het systeem al flink op druk.
Met draaiende motor gaan zoeken als hij heel erg warm is.
Ohw en controleer ook even je Koelvloeistof vaatje inc dop, daar heb ik ook al eens een haarscheurtje in gehad.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Djeepiej

Nee ik rijdt regelmatig meer dan 50km en trap dan flink door. Opwarmen doet hij dus wel.

Zelf zat ik nog te denken aan te hoge druk in koelsysteem. Toen ik laatst met warme motor de koelvloeistof dop eraf draaide steeg het niveau koelvloeistof ineens weer 4/5 cm. Wellicht dat de auto zodra de motor warm is en uitgezet wordt de koelvloeistof eruit perst. Maar dan vraag ik me nog steeds af hoe het in de uitlaat zou kunnen komen.

Moet ik gewoon preventief een nieuwe koelvloeistof dop erop zetten. ik lees wel veel verhalen over slechte kwaliteit doppen die te koop zijn.

leons850

Je moet een groene dop hebben gewoon van de dealer, de grijze scheurt vaak.
Laat de auto maar eens goed warm zijn en dan bijvoorbeeld in de slang van de radiator naar de thermostaat flink knijpen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Djeepiej

Citaat van: leons850 op 27-10-2014 16:05:36
Je moet een groene dop hebben gewoon van de dealer, de grijze scheurt vaak.
Laat de auto maar eens goed warm zijn en dan bijvoorbeeld in de slang van de radiator naar de thermostaat flink knijpen.

Als de motor warm is, is die slang hard. Kan het dan toch zijn dat bijvoorbeeld de waterpomp niet goed werkt?

twotone

Citaat van: Djeepiej op 27-10-2014 16:02:15
Zelf zat ik nog te denken aan te hoge druk in koelsysteem. Toen ik laatst met warme motor de koelvloeistof dop eraf draaide steeg het niveau koelvloeistof ineens weer 4/5 cm.

Als je met warme motor de dop eraf draait valt de druk weg en gaat 't spul koken, en dan komt 't eruit ja  ;D