Verlies koelvloeistof + witte rook

Gestart door Djeepiej, 27-10-2014 15:31:34

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Hoe is je oliepeil? Is die gestegen?

Kunt eens proberen met een vlammetje onder je oliepeilstok, als dat gaat knetteren weet je al dat je koppakking # is.

Best ook eens druk op je koelsysteem zetten zoals leons850 zegt.

Zie je iets onder je auto? Op straat of ergens onder je auto van vochtige plekken?

twotone

Citaat van: classicT5 op 27-10-2014 19:34:56

Kunt eens proberen met een vlammetje onder je oliepeilstok, als dat gaat knetteren weet je al dat je koppakking # is.

Wat als er nou condens in de olie zit, wat bij onze wagens nog wel eens voorkomt? Dat knettert namelijk ook.. zegt helemaal niks ;)
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

volvobug

Citaat van: Djeepiej op 27-10-2014 16:13:21
Citaat van: leons850 op 27-10-2014 16:05:36
Je moet een groene dop hebben gewoon van de dealer, de grijze scheurt vaak.
Laat de auto maar eens goed warm zijn en dan bijvoorbeeld in de slang van de radiator naar de thermostaat flink knijpen.

Als de motor warm is, is die slang hard. Kan het dan toch zijn dat bijvoorbeeld de waterpomp niet goed werkt?
Als die slang hard is zou ik toch nog maar eens een nieuwe thermostaat plaatsen, ondanks dat deze een paar weken terug vervangen is. Ook die nieuwe kan (al) defect zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Djeepiej

Citaat van: volvobug op 27-10-2014 22:25:08
Citaat van: Djeepiej op 27-10-2014 16:13:21
Citaat van: leons850 op 27-10-2014 16:05:36
Je moet een groene dop hebben gewoon van de dealer, de grijze scheurt vaak.
Laat de auto maar eens goed warm zijn en dan bijvoorbeeld in de slang van de radiator naar de thermostaat flink knijpen.

Als de motor warm is, is die slang hard. Kan het dan toch zijn dat bijvoorbeeld de waterpomp niet goed werkt?
Als die slang hard is zou ik toch nog maar eens een nieuwe thermostaat plaatsen, ondanks dat deze een paar weken terug vervangen is. Ook die nieuwe kan (al) defect zijn.

Ik begreep dat als het koelsysteem onder druk staat deze slang hard moet zijn. Op het dashbord gaat de temperatuurmeter mooi snel naar 3 uur en blijft daar netjes staan.

Citaat van: classicT5 op 27-10-2014 19:34:56

Best ook eens druk op je koelsysteem zetten zoals leons850 zegt.

Zie je iets onder je auto? Op straat of ergens onder je auto van vochtige plekken?

Oliepeil is niet gestegen. Ik hoop zelfs dat met het vervangen van de carterventilatie het olieverbruik daalt.

Ik ga inderdaad maar eens proberen het systeem onder druk te zetten. Weet iemand waar je dit in de omgeving van den haag goed kunt laten doen? Ik neem aan dat je het zelf niet onder druk kunt zetten?

Ries van de Zilverschuit

Ik denk dat elke garage dat wel voor je kunt doen. In ieder geval de dealer. Ook zijn er wel setjes voor te koop bij de automaterialenhandel. Maar of dat voor die ene keer loont?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

twotone

Vooral in Den Haag heb je talloze locaties die dit voor je kunnen doen :)

cas

afpersen idd. Bij mij had ik ook continu een verlies, na lange tijd bleek ik een minimaal lekje in mn radiator te hebben, en daarbij ook een slang vanaf mn vulpotje die lekte. en een barst in t reservoir zelf bij de slang onderop. allen te weinig om te zien met vochtplekken, die waren al verdampt voor het echt zichtbaar was. per toeval ontdekt.

daartussen ook de kachelradiator vervangen, die was zo lek als een mandje, en ook nog de koppelingen door het schutbord.

Daarna was ik overal vanaf  ;D   heeft alles bij elkaar wel een jaar geduurd  :eusa_shifty: 

koppakking zal ik ook niet uitsluiten, bijna komt t niet voor, betekend dat er dus wel degelijk een kans is.

even een " co snuffelaar "  van garage in je koelreservoirpot houden,  veel smudge in de olie? beide kunnen zich uiten bij een lekke kop, maar hoeft niet dacht ik.  Maar mocht er CO in je koelvloeistof zitten, dan is het wel duidelijk over.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Djeepiej

Mooi weer om te sleutelen vandaag dus ben aan de slag gegaan.

Vanochtend met een setje van de garage om de hoek mijn koelsysteem onder druk gezet. Lek was snel gevonden. Radiateur is lek. Gelukkig kon ik een nieuwe in de buurt ophalen dus gelijk begonnen met het vervangen. Hopelijk is dit de oplossing.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat er zo veel (witte) rook uit de uitlaat komt bij het starten. Het lek bij de radiateur staat volgens mij met geen mogelijkheid in verbinding met de uitlaat. De enige mogelijke plek waar koelvloeistof in de uitlaat kan komen is volgens mij toch bij de koppakking. Vreemd is wel dat het alleen bij het starten is en dan ongeveer twee minuten duurt.

Er viel me vanochtend op toen ik de dop van de koelvloeistof opendraaide dat er nog steeds wat druk ontsnapte. Gisteravond ben ik nog wel weggeweest met de auto maar daar zat toch al meer dan 8 uur tussen. Kan het systeem zo lang op druk blijven?

twotone

Dat roken uit de pijp met koude motor hebben ze allemaal.. Zoals eerder vermeld :)

The Demon

Citaat van: Djeepiej op 08-11-2014 13:49:32
Kan het systeem zo lang op druk blijven?
Als het systeem lekdicht is wel.

Die witte rook zal toch condens zijn die ontstaat bij het afkoelen van de uitlaat, zeker als het maar even duurt is die kans heel groot.
Gewoon nu even je niveau in de gaten houden.
Verlies je nog steeds KVS dan heb je nog ergens een lek.

Djeepiej

Bedankt voor alle reacties. De nieuwe radiator zit er nu in. Ik ga maandag kijken of ik nog even langs de garage kan rijden om nog een keer een druktest kan doen. Hopelijk is het nu wel lekdicht.

Ik had net wel even een 'nee toch' momentje... Ik wilde de test doen met een aansteker onder de oliepijlstok, komt er ineens witte rook uit dit buisje. Nu heb ik twee weken geleden de carterventilatie vervangen, dit kan het niet zijn dus. Misschien toch koelvloeistof... Eerst maar paar dagen rijden om te zien of er rook uit blijft komen.

twotone

Kunnen eventuele carterdampen zijn die (nog) niet zijn afgezogen, of condens uit de olie. Heb je met warme motor de peilstok eruit gehaald?

Djeepiej

Citaat van: twotone op 09-11-2014 18:48:32
Kunnen eventuele carterdampen zijn die (nog) niet zijn afgezogen, of condens uit de olie. Heb je met warme motor de peilstok eruit gehaald?

Ik had ongeveer 10 minuten gereden na de radiateur vervangen te hebben. Daarna viel het me ineens op dat er rook uit kwam. Zal het komende tijd nog even in de gaten houden.

Zojuist nog een keer het koelsysteem ontlucht met het setje van de garage. Geen drukverlies na vijf minuten. Dat is dus in ieder geval goed nieuws. Misschien heb ik het te erg in mijn hoofd zitten maar ik blijf toch de koppakking verdenken. Toen ik net met koude motor even wat gas gaf viel het me op dat het koelvloeistof niveau steeg. Ik had al eerder ergens gelezen dat dit kan duiden op het lekken van lucht uit de cilinders waardoor het water wordt weggedrukt.

Ik twijfel dus heel erg of ik de koppakking niet (preventief) moet vervengen. Ik heb geen zin in een kapotte motor langs de kant van de weg. Hoe erg is de schade van een kapotte koppakking als ik hier nog even mee door zou rijden?

Ik ben ook heel benieuwd of iemand een goeie how to heeft voor het vervangen van de koppakking? Ik kan wel wat leesvoer gebruiken  ;D

Nondepatat

Ik zou eerst even afwachten hoe het nu zit met het koelvloeistofverbruik. Je komt echt niet zomaar stil te staan hoor.

twotone

CiteerToen ik net met koude motor even wat gas gaf viel het me op dat het koelvloeistof niveau steeg.

Mooi, dan doet je waterpomp 't ;)

Met een koppakking komt 't er wel harder uit zetten.