Koppakking vervangen ( …en nog veel meer)

Gestart door mymac, 30-10-2014 18:54:42

Vorige topic - Volgende topic

mymac

De koelvloeistof hoefde ik eerst nooit bij te vullen, maar sinds een tijdje is het steeds erger aan het worden. De olielekkage is constant (1L/1000km) maar is natuurlijk enorm ergerlijk, dus het wordt tijd voor verandering.

Nu heb ik besloten om er een grote beurt van te gaan maken wat neerkomt op het laten vervangen van alle pakkingen en rubbers, omdat nu toch alles al open gaat liggen. Kan iemand met verstand hiervan en ervaring hiermee misschien vertellen wat je zelf allemaal zou meepakken tijdens zo'n klus om zodoende een bestellijstje voor mij te maken waarbij alle benodigdheden benoemd worden?

Daarnaast ben ik niet zeker van het feit wat ik met de (net) vervangen distributieriem en waterpomp moet doen. Deze zijn beide vervangen bij 372.000 en we zijn nu pas 26.000km verder. Als alles losgehaald wordt om de koppakking en de klepsteelrubbers bijvoorbeeld te vervangen, moet dit dan écht allemaal met nieuwe onderdelen gedaan worden of kan het zorgeloos teruggeplaatst worden? Ik lees verschillende verhalen, en mijn monteur adviseert sterk de riem niet terug te plaatsen.

Ik wil dit allemaal op een rijtje zetten omdat ik dan kan zien wat ik uiteindelijk moet bestellen bij m'n dealer natuurlijk. Ik kreeg van m'n monteur deze benodigdheden door:

1 Tandriemset
1 Waterpomp
12 Cilinderkopbouten
1 Cilinderkoppakking
2 Keerring nokkenas bakkant
2 Keerring nokkenas Distributiezijde
1 Klepsealset
1 Pakkingsset klepdeksel
1 Oliefilter
1 Pakkingsset uitlaat
1 Pakkingsset inlaat
1 V-riem
20 klepsteelrubbers

Overigens heb ik ook overwogen om de auto in te gaan ruilen, maar de inruilwaarde ligt in deze staat (ondanks de optische netheid) erg laag, en ik wil eigenlijk niet van m'n eerste auto af... Wie me om wil praten: be my guest!
R53 MINI Cooper S Astro Black & zwart/beige | 146.000km | 18" R105 JCW
Volvo 855 2.0 T-5 MT silver sand & bruin/grijs | 334.000 km | 17" Volans | 302mm + Yellow Stuff pads (verkocht)
Volvo 854 2.5-20V GLT MT ruby red | 242.000 km (Verkocht)
Volvo 855 2.5i-20V AT DOP/beige | 408.466 km | 17" Pegasus

grijzev70tdi

Riem liever niet weer gebruiken, watermolen kun je gewoon laten zitten mits deze geen speling heeft. V-riem alleen als deze droogte scheuren heeft, anders gewoon lekker weer gebruiken.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Lunadust

Doen.
Klepsealset is hetzelfde als 20 klepsteelrubbers.
Waterpomp zou ik niet doen als deze er pas 26 k opzit.
Evenals de spanners en de geleiderollen.
Multiriem die er 26 k opzit zou ik als ie er goed uitziet  terugzetten.

Aanvulling, verdelerkap, rotor bougie en bobinekabels en bougies zou ik er dan wel bij doen.
(Mits niet al te lang geleden vervangen)
Techneut, geen dichter.

robert31

:)Misschien kijken voor een verser blokje?
Of weet je al zeker dat het alleen de pakking is, misschien een compressietest uitvoeren?
Wegdoen is natuurlijk een lastige vraag op een liefhebbersforum...
Succes met beslissen :eusa_eh: