Motorrevisie van 2.0 naar 2.3

Gestart door Vulk, 02-11-2014 10:19:44

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Heren (en dames) Volvo rijders!

Ik heb nog een 2liter T-5 blok uit m'n vorige 850. Blokje heeft 350.000km gedraaid. Blok loopt perfect, maar de klepsteelrubbers hebben hun beste gehad. Ik ken de volledige historie van dit blok.

Ik denk er sterk over na om dit blok te houden als startexemplaar voor een revisie. Dat lijkt me veiliger dan ergens at random een blokje te kopen.
Echter rijd ik tegenwoordig een 2.3 T-5R. Een 2liter kan gemakkelijk omgebouwd worden naar een 2.3 geloof ik?

Wat zijn richtprijzen voor revisie? Welke bedrijven raden jullie aan?

Welke stadia van revisie zijn er? Alles vernieuwen kan altijd, maar zijn er tussenstadia?
Ik heb overigens geen interesse in versterkte blokken of iets dergelijk, tenzij het evenveel kost.

)()()sT

Volgens mij zijn enkel de krukas en drijfstangen anders ivm. de afwijkende slag.

JeffreyC

Citaat van: )()()sT op 02-11-2014 10:26:32
Volgens mij zijn enkel de krukas en drijfstangen anders ivm. de afwijkende slag.

Ik dacht dat de zuigers en de krukas anders waren en de drijfstangen hetzelfde.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

NinaPaul

Hangt er vanaf hoe ver je de revisie wil laten gaan, als je overmaat zuigers, nieuwe drijfstangen, krukas slijpen, cilinders boren, etc. allemaal doet dan maakt de oude staat van de motor niet uit.

Als je enkel wat kleine dingen wil doen als zuigerveren en klepseals, dan is het idd beter om deftig blok te kiezen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ludo

Citaat van: JeffreyC op 02-11-2014 10:37:22
Citaat van: )()()sT op 02-11-2014 10:26:32
Volgens mij ...

Ik dacht ...

Even zoeken, zo weet je het zeker.  :D

Citaat van: Johann op 16-03-2011 15:38:25
2.3 heeft een 90 mm slag krukas, 139,5 mm drijfstangen en 59,9 mm hoge zuigers met een compressiehoogte van 35,9 mm
2.0 heeft een 77 mm slag krukas, 139,5 mm drijfstangen en 66,4 mm hoge zuigers met een compressiehoogte van 42,4 mm

volvobaksteen

hallo mensen zie het een blog over 2.0 naar 2.3 is hier iemand die het al geprobeerd heeft ik zit namelijk met hetzelfde euvel
wil graag een 2.3 er van maken kan dit door middel van een andere krukas drijfstangen en zuigers en ecu
of zijn er nog andere ditjes en datjes verandering van timing krukas positie die veranderd enzz timing van ontsteking

Johann

Citaat van: Vulk op 02-11-2014 10:19:44

Ik heb nog een 2liter T-5 blok uit m'n vorige 850. Blokje heeft 350.000km gedraaid. Blok loopt perfect, maar de klepsteelrubbers hebben hun beste gehad. Ik ken de volledige historie van dit blok.

Ik denk er sterk over na om dit blok te houden als startexemplaar voor een revisie. Dat lijkt me veiliger dan ergens at random een blokje te kopen.
Echter rijd ik tegenwoordig een 2.3 T-5R. Een 2liter kan gemakkelijk omgebouwd worden naar een 2.3 geloof ik?

Welke stadia van revisie zijn er? Alles vernieuwen kan altijd, maar zijn er tussenstadia?
Ik heb overigens geen interesse in versterkte blokken of iets dergelijk, tenzij het evenveel kost.

Ik zou persoonlijk niet voor revisie gaan van de 2.0. Ook niet naar 2.3 ombouwen. Kun je beter eens rustig op zoek gaan daar een origineel 2.3 T5 blok. Mijn ervaring met de 2.0 is dat deze behoorlijk aan slijtage onderhevig is door de kanteling van de zuigers.
Ik heb hier een 2.0 uit elkaar gehaald, 275d KM, en laten boren en honen en de tweede OEM opmaat van Volvo zat er al niet meer in. Op 81.5 mm de cylinders net schoon kunnen krijgen met nog een klein vlekje te zien. Dit zou betekenen dat je dan al naar Wiseco zuigers of op maat gemaakt spul moet gaan uitkijken. Wiseco gebruikt 81.5 mm als standaard zuigerveer maat.

2.0 lekker dicht laten en misschien alleen het nokkenas deksel liften en de kleprubbers vervangen en dan door laten lopen tot het op is.

Vulk

Citaat van: Johann op 23-07-2015 20:36:42
Citaat van: Vulk op 02-11-2014 10:19:44

Ik zou persoonlijk niet voor revisie gaan van de 2.0. Ook niet naar 2.3 ombouwen. Kun je beter eens rustig op zoek gaan daar een origineel 2.3 T5 blok. Mijn ervaring met de 2.0 is dat deze behoorlijk aan slijtage onderhevig is door de kanteling van de zuigers.
Ik heb hier een 2.0 uit elkaar gehaald, 275d KM, en laten boren en honen en de tweede OEM opmaat van Volvo zat er al niet meer in. Op 81.5 mm de cylinders net schoon kunnen krijgen met nog een klein vlekje te zien. Dit zou betekenen dat je dan al naar Wiseco zuigers of op maat gemaakt spul moet gaan uitkijken. Wiseco gebruikt 81.5 mm als standaard zuigerveer maat.

2.0 lekker dicht laten en misschien alleen het nokkenas deksel liften en de kleprubbers vervangen en dan door laten lopen tot het op is.

Ik heb intussen een 2.3 T-5 blok uit 1994 kunnen scoren met +-3 ton op de teller.

Dit blok wil ik eerst laten reviseren alvorens te monteren. Wat is nu de slimste keuze om te doen?

Kop: volledige revisie? Een nieuwe kop bij de dealer is 1300-1400 euro. Is revisie aanzienlijk goedkoper?
Onderblok: cylinderwanden honen? Nieuwe zuigers & zuigerveren? Wat met lagerschalen?

Richtprijzen zijn ook altijd leuk.

Ludo

Citaat van: Vulk op 28-08-2015 16:01:47
Dit blok wil ik eerst laten reviseren alvorens te monteren. Wat is nu de slimste keuze om te doen?

Kop: volledige revisie? Een nieuwe kop bij de dealer is 1300-1400 euro. Is revisie aanzienlijk goedkoper?

Goedkoop word duurkoop Thomas, die gedachte moet je opzij zetten.
Bij revisie weet je nooit wat je krijgt.
De verstandigste beslissing is een originele kop.
Het bewijs van wat de koppen kunnen, vind je op http://www.volvo850forum.nl  :D

SB T-5R

Nieuwe klep seals
Kleppen slijpen
Kop spoelen en vlakken
Nieuwe zuigerveren
Cilinder wanden honen
Nieuwe krukas keeringen
Originele koppakking
Netjes inrijden  ;D

Sbv

Is een nieuwe kop nog leverbaar dan ? bij mijn weten niet namelijk

Vulk

Citaat van: Sbv op 28-08-2015 21:00:00

Enkele maanden terug nog gewoon wel.

V70R^2

Zuigerveren zijn niet meer leverbaar, na mijn setje vorige maand (de std 81mm variant) ging het bij de dealers op niet meer leverbaar. De verpakking welke ik had was ook nog een oud type van toen onze wagens nieuw geproduceerd werden..

Sbv

Citaat van: Vulk op 28-08-2015 21:04:45
Citaat van: Sbv op 28-08-2015 21:00:00

Enkele maanden terug nog gewoon wel.
Vraag het eerst maar eens na dan. Ik dacht begrepen te hebben dat ze er niet meer zijn net als de blokken zelf