Terugschakelen van lpg naar benzine

Gestart door andyvee, 03-11-2014 11:16:28

Vorige topic - Volgende topic

andyvee

Beste roffelaars,
Een tijd lang weggeweest bij dit forum en ja, het was in dit geval 'geen bericht goed bericht'. Inmiddels heb ik mijn ouwe roffel, een 850 2,5 i estate op lpg uit '96 al weer bijna 2,5 jaar en 50.000 km.
Afgezien van wat klein ongemak en de gebruikelijke oude auto-perikelen laat deze kar me bijna nooit in de steek en het is verslavend lekker rijden, toch?
Een terugkerend euvel is echter het spontaan terugschakelen van gas naar benzine, soms in de stad maar vaker op de snelweg met warme motor. Daarna springt ie soms uit zichzelf weer terug op lpg(je voelt dan een 'hikje' van de motor) maar vaker doe ik het handmatig door de schakelknop lpg/benzine eerst ook op benzine te zetten en na een paar minuten weer terug op gas. Maar van de week was het zo erg dat, toen ik dat deed, de motor direct afsloeg, is niet leuk in druk verkeer......
Verder loopt de motor doorgaans prima op zowel gas als benzine.

Ik heb weer een beetje zitten lezen in de diverse berichten en als meest waarschijnlijke oorzaken van het probleem kom ik zelf uit op:
- verstopte filter(s), net na de verdamper, tussen verdamper en injectorrail en/of een filter vlak voor de verdamper.
- de lambda sonde geeft een verkeerd signaal af (door ouderdom etc.) en moet vervangen worden.

Voordat ik naar mijn garage ga, zou ik het fijn vinden als iemand nog een paar wijze woorden over dit euvel zou willen spuien. Wie?

Alvast bedankt voor het meedenken....

leons850

Wat voor type gas installatie heb je?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Lunadust

Simpel lpg systeem,
Mag ik daaruit afleiden dat het een verdamper systeem is?
Dan zou het een temperatuur sensor, druksensor,
Afsluiter op tank of op de verdamper kunnen zijn.
Of een draadbreuk naar een van de afsluiters.
Techneut, geen dichter.

leons850

Bij verdamper installaties is een revisie nooit weg en van wat ik begrepen heb is dat goed zelf te doen.
Zelf bij mijn oude 10v nooit hoeven doen (gelukkig) maar toen wel veel over gezocht omdat ik het toch een keer zou moeten doen.
De afsluiters (en relais) zijn zeker ook een verdachte.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

andyvee

Hartelijk dank voor de reacties! Het is idd een oudere gasinstallatie. Ik ga er mee aan de slag. Ik geef bericht als er wat gedaan is.