De asbak. Een kleine ergernis.

Gestart door EdVo, 15-11-2014 14:10:35

Vorige topic - Volgende topic

EdVo

De asbak zou soepel en gecontroleerd open moeten gaan als je op push drukt.
Kort gezegd was dat bij mij niet het geval.

Nadat ik de asbakhouder gedemonteerd had, twee torx schroeven aan de voorkant, bleek bij mijn exemplaar het een en ander afgebroken te zijn.

Bij Rvd heb ik toen een andere werkende asbak gekocht(5 euro), probleem opgelost zou je zeggen.
Maar bij nadere inspectie bleek mijn asbak mooier te zijn, was nog nooit gebruikt, geen krassen enderg.
Toen besloten mijn eigen asbak te houden en de onderdelen over te zetten.

Dit is hoe ik het gedaan heb, misschien is er een andere of betere manier maar die heb ik niet kunnen vinden.

De asbaklade uit de houder halen.
Stap 1. veer verwijderen:
asbak dicht en kijkend naar de achterkant zie je een messing/koperen en of roestig kleurende veer zitten 1,5 cm breed.
de veer zit om een zwart tonnetje gedraaid, dit tonnetje trek je naar achteren uit de houder en daarna kun je de veer van het tonnetje af schuiven-> aan 1 kant heeft het tonnetje een opstaand randje je schuift de veer naar de andere kant eraf.
daarna als je de lade openschuift en aan de voorkant kijkt zie je dat de veer(in het midden van de veer zit een gaatje) om een zwart palletje/puntje/haakje zit, als de veer er nog niet vanaf is kun je de veer er afschuiven door vanachter de veer iets te voeden-> van achter naar voren schuiven.

Stap 2. vertragingsradertjes verwijderen, horen er twee te zijn:
Pas op pootjes zijn zeer kwetsbaar.
als je aan de zijkanten van je asbak kijkt zie je twee witte rondjes die door middel van twee pootjes met weerhaakjes vastzitten, deze kun je verwijderen door heel voorzichtig iets druk uit te oefenen op de pootjes, met een klein schroevendraaiertje, en tegelijkertijd met je nagels achter het rondje te trekken(voorzichtig).

Stap 3. zwarte glij-elementjes verwijderen, twee stuks:
als je aan de zijkanten van de asbak kijkt zie je, boven het gat en de twee kleine gaatjes van je eerder verwijderde radertje, twee kleine gaatjes met een zwart pinnetje erin en in het midden daarvan een groter gat met een geultje/uitsparing(naar beneden) met een grotere pin/rondje wat op de asbak geschoven/geklemd zit. Door nu druk uit te oefenen met een kleine schroevendraaier of cocktailprikker op 1 van de 2 kleine pinnetjes en tegelijkertijd de asbaklade te verschuiven(naar binnen of naar buiten, maakt niet uit) zul je voelen dat je op een gegeven moment het pinnetje in kunt drukken. Terwijl je het kleine pinnetje ingedrukt houdt schuif je nu met je duim het middelste grote rondje/pin het gleufje/de uitsparing uit zodat het kleine pinnetje ook verschuift en niet meer zichtbaar is/achter de wand van de asbakhouder zit. De grote middelste pin zit nu ook achter de wand en is (deels)niet meer zichtbaar. Vervolgens druk je, wederom met de schroevendraaier of cocktailprikker, op het andere kleine pinnetje en schuif je met de lade totdat je ook dit pinnetje in kunt drukken en achter de wand kunt schuiven(door te manoeuvreren met je schroevendraaier of cocktailprikker). Alle drie de pinnetje(twee kleine en de grote in het midden) zitten nu achter de wand van de houder. Dus tussen de lade en de houder van de asbak.
Als je dit aan beide kanten van de asbak gedaan hebt kun je de lade uit de asbak manoeuvreren/schuiven.
Je zult merken dat het veel geduld kost en een gepiel is maar uiteindelijk zal het lukken(het is mij ook gelukt).

Dan nu het in elkaar zetten van de asbak.

Stap 1. het plaatsen van de zwarte elementjes en de asbaklade:
plaats aan 1 kant het zwarte elementje in het railtje van de lade, twee pinnetjes in het railtje en 1 pinnetje op het railtje, schuif nu de lade in de houder zodat de twee kleine en de middelste grote pin van het zwarte elementje in de gaatjes van de asbakhouder vallen en schuif met je duim de middelste grote pin op zijn plek(het geultje/de uitsparing is dan niet meer zichtbaar). Nu schuif je de asbaklade naar voren/buiten en plaats je het tweede zwarte elementje in de rail(2 pinnetjes in de rail en 1 er op) en schuif je de lade in de houder, nu zul je om de pinnetjes van het zwarte elementje op hun plek te krijgen er voor moeten zorgen dat de middelste grote pin niet op zijn plek schiet voordat de 2 kleine pinnetjes op hun plek zitten. Met je vinger aan de binnenkant van de asbak en je duim op/in het gat van de grote middelste pin kun je er voor zorgen, gebruik makend van de flexibiliteit van het zwarte elementje, dat de grote pin niet te vroeg vast schiet. Je manoeuvreert dus tussen de asbakhouder wand en de asbaklade met het zwarte elementje totdat deze op zijn plek zit/klikt/schiet.

Stap 2. plaatsen van de veer:
als je de asbak open doet en in de lade(zonder het inleg bakje erin) kijkt zie je een opening aan de onderzijde waar door je de houder kunt zien met in het midden een puntje/haakje. Nu pak je de veer zonder het zwarte tonnetje en plaats je het gaatje in de veer over het pinnetje/haakje in de asbakhouder(de veer moet omhoog krullen) nu duw je de veer met je vinger naar achteren daarna draai je de asbak om(nog steeds met je vinger in de asbak de veer naar achteren duwend) en kun je de veer via de achterkant naar je toe halen met een tangetje of een haakje(ik heb hier een fonduevork voor gebruikt omdat ik effe niks anders voorhanden had). Als de veer er aan de achterkant uit hebt kun je de veer over het tonnetje schuiven en het tonnetje op de achterkant(van je geheel ingeschoven) asbaklade in de daarvoor bestemde houder plaatsen( in het midden op de achterkant).

Stap 3. plaatsen vertragingstandwieltjes:
asbak dicht en de witte/doorzichtige tandwielhoudertjes met het zwarte tandwieltje naar binnen op hun plaats klikken aan beide kanten van de asbakhouder. Ik had 1 houdertje waar het pootje van afgebroken was, deze heb ik vastgelijmd met pvc lijm en functioneert prima. Zorg er wel voor dat er geen lijmt in de asbak/tandwieltje etc. komt.

Hoop geduld en gepiel maar het was het mij waard, een mooie en goed functionerende asbak.

Groet,

Edwin.

1996 845 2.5 20v

henry classic v70

:o  veel tekst voor 'n asbak "how to do"   :eusa_shifty:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

EdVo

Ja, je kan natuurlijk ook een andere asbak kopen en tevreden zijn. :P
1996 845 2.5 20v

T5turbo

Citaat van: EdVo op 15-11-2014 17:01:20
Ja, je kan natuurlijk ook een andere asbak kopen en tevreden zijn. :P

Dit is toch veel leuker.  ;)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!