Motor upgrade voor mijn 850

Gestart door nedtrain, 16-11-2014 13:39:10

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Een 850 zonder AC is natuurlijk een leuke en relatief makkelijke basis.
Je zou kunnen beginnen de kabelboom voor te bereiden om te bouwen naar M4.4. Dit zou kunnen door een B5254T met kabelboom alvast aan te schaffen of door op zoek te gaan naar een M.4.4 motor kabelboom en later een kabelloze meter ergens zien te vinden.

Motor zelf komt vaak met sensoren maar er zijn ook slopers die alles er af halen dus let even op wat je koopt.

Op de motor moet zitten,

Krukas sensor
Nokkenas sensor
2 x klop sensor
Oliedruk sensor
Motor temperatuur sensor
Gasklep positie sensor.

Eventueel de stationair motor.

Verder zijn er misschien nog de 5 injecteurs.

Wat er bij moet zijn de luchtmeter. Zou ook kijken naar het juiste bobine type. Kijk even naar de koelfan opzet want hier kan ook verschil in zitten qua relais. Durf zo niet te zeggen of het brandstof relais anders is. Dit zit allemaal onder het kapje boven de radiator.

In de ECU kast kun je de connector bodem er uit vissen en de connector van de ECU in tweeën delen. Een helft gaat naar de motor. Heb je een motor kabelboom van een 2.5T dan kan de connector hier zo uitgewisseld worden met die van de huidige setup.
Eerloos ook nog een paar kabels van de ene helft naar de andere helft en soms zit er een stekker tussen en soms niet. Hier zul je even moeten puzzelen.

Denk er ook nog even aan dat je een andere schutbord isolatie er op moet zetten want de NA isolate is te brandgevaarlijk voor een turbo opzet.

Koop je een 2.5T kijk 'm dan even goed na buiten de auto. Eventueel gelijk de carterventilatie vervangen en misschien nog links en rechts een paar pakkingen en keerringen. Persoonlijk zou ik de carterpan even liften en ook het retourkanaal van de ventilatie tot onder in de pan even goed schoonmaken. rustig bereden 2.5T's willen wel dicht smeren in dit kanaal.

nedtrain

Beste Allen,

In mijn omgeving krijg ik de mogelijkheid om een 850 t5 motor over te nemen.
Daar zit nog een auto aan vast.
Mijn vraag, hoe zet je dat het handigst over? Ik weet dat op meerdere plaatsen op dit forum dit al ins besproken, maar kan je de hele zooi (motor op subframe, versnellingsbak, aandrijfassen, veerpoten) laten zakken en de nieuwe voortrein ook zo weer in één klap erin schroeven?

Groet, Cornê
850 2.5-10v 1994 Estate, Rood.
C40 Recharge Twin, Fjord Blue

RoelNL

Ja kabels ook meenemen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

nedtrain

Beste vrienden,

Er heeft mij toevallig... ja, toeval bestaat, iets mijn pad gekruisd. De XC70 moest voor een beurt naar de dealer. Nu staat er bij de dealer een 850 t5 sedan, die een ton heeft gelopen, en kortgeleden achterwaarts de sloot in is geschoven. Een geval total loss, waarbij de motor en alles heel is gebleven. En als nou alles een beetje wil, gaat mijn dealer de zaak overzetten! Ga vrijdag met hen het plan-de-campagne bespreken. Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Corné

V70geRwin

Citaat van: nedtrain op 26-11-2014 22:51:53
Beste vrienden,

Er heeft mij toevallig... ja, toeval bestaat, iets mijn pad gekruisd. De XC70 moest voor een beurt naar de dealer. Nu staat er bij de dealer een 850 t5 sedan, die een ton heeft gelopen, en kortgeleden achterwaarts de sloot in is geschoven. Een geval total loss, waarbij de motor en alles heel is gebleven. En als nou alles een beetje wil, gaat mijn dealer de zaak overzetten! Ga vrijdag met hen het plan-de-campagne bespreken. Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten, Corné

wow, komt dat even lekker uit  :eusa_clap:

nedtrain

Oh ja, mijn plan was, om de hele voortrein in één klap over te zetten, motor met subframe en al, aandrijfassen, veerpoten, de hele zwik. Nou geeft de dealer aan dat de achterwielophanging daarbij ook overgezet zou moeten worden... Maar, wat is daar anders aan? Verschilt de achtertrein va een t5 ten opzichte van een normale? En kan ik een achtertrein van een sedan zomaar overzetten in een station? Daarnaast moet ik zeggen wel blij te zijn met mijn nivomats, kan ik die zometeen nog wel kwijt?
??? ??? ???

UserID6342

Zolang het geen AWD is en gewoon een 5 gats naaf, kun je de achteras gewoon laten zitten want is precies hetzelfde.

FrankvdAa

Misschien dat ze doelen op de stabilisator die bij een T-5 standaard dikker is?
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

nedtrain

Is er anders iets met de hoogteligging?
Is een T5 niet lager dan een "normale"?
Zo nee, ik ga me geen werk op de hals halen wat niet nodig is.

Oh ja, het tellerhuis. Ik heb nu een Yasaki teller, kan ik die gewoon handhaven? Ik zit nl niet echt te wachten op een turbodrukmeter.

V70geRwin

Citaat van: nedtrain op 27-11-2014 08:14:23

Oh ja, het tellerhuis. Ik heb nu een Yasaki teller, kan ik die gewoon handhaven? Ik zit nl niet echt te wachten op een turbodrukmeter. De XC70 heeft 2 turbo's, en die heeft ook geen turbodrukmeter.

Die tubometer is juist wat ik mis in mijn v70, heerlijk dat zwiepende naaldje en daarna de duw, maar het is persoonlijk natuurlijk....

nedtrain

Euhm... Het blok dat op mijn pad gekomen is, blijkt bij nader inzien geen T5 blok te zijn...
Het is een R blok...  :eusa_whistle:

The Demon

= hetzelfde, alleen software is anders.

grijzev70tdi

Citaat van: nedtrain op 27-11-2014 08:14:23

Oh ja, het tellerhuis. Ik heb nu een Yasaki teller, kan ik die gewoon handhaven? Ik zit nl niet echt te wachten op een turbodrukmeter. De XC70 heeft 2 turbo's, en die heeft ook geen turbodrukmeter.

XC70 met 2 turbo's?  :eusa_shifty:
Grolsch, het klinkt al lekkerder

vincen tdi

[/quote]

XC70 met 2 turbo's?  :eusa_shifty:
[/quote]

XC70 d3 uit 2012 :eusa_whistle:
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

nedtrain

Euhm, ik meende dat die d3  5 cilinder 2.0 een lage en hogedruk turbo heeft.
Hij pakt nl heeel vroeg op. Het vermogen en koppel zijn zeer verslavend. (Die motor is eigenlijk ook een beetje de reden van de motor swap in de 850)
Maar er zijn vast mensen die de d3 veel beter kennen dan ik.
In ieder geval heeft de d3 één turbo, en hij heeft géén turbodrukmeter.
Ik ga er dus vanuit dat ik mijn tellerhuis houden kan.