Motor upgrade voor mijn 850

Gestart door nedtrain, 16-11-2014 13:39:10

Vorige topic - Volgende topic

nedtrain

Beste Volvovrienden

Ik overweeg om onze toch wel trage 850 2.5i aut te upgraden met een wat interessantere motor. Ik wil erg graag de 850 houden, omdat deze mooi is, gespoten is, en er weetiknietwat aan gedaan is, een hele fijne auto. Alleen de motor kon iets meer porrie hebben.
Mij lijkt de B5244T een heel interessante motor. Geen scheurijzer, wel meer pk's en Nm's bij veel lagere toerentallen. Deze motor is een X70 motor, dus niet een 850 motor.
Ik zit met een paar vragen;
-past de motor? Ik bedoel, kan hij zo bevestigd worden op het motor subframe van mijn 850, of moet je dit dan ook vernieuwen? Of moet je zelfs nog verder gaan en de hele motorruimte 'verbouwen'?
-ik vermoed dat ik mijn automaatbak niet kan hergebruiken, de eindreductie verschilt. weet iemand de versnellingsbak code van de bak voor deze motor?
-ik denk dat ik het beste een motor met kabelboom en obd kan aanschaffen? Of gewoon aansluiten op mijn obd? Kan dat? Ik heb immers een OBD1, terwijl de V70en een OBD2 hebben? Ik ga ervan uit dat het motormanagement van de v70 motor niet met een OBD1 wil praten.
-hoe sluit ik de nieuwe motor / versnellingsbak aan op het tellerhuis? (Ik heb een yasaki tellerhuis) Ik zit hierbij ook aan de versnellingsbak indicator (pijltje) te denken, maar ook aan de andere zaken als toerenteller, motortemperatuur, Indicatielichtjes...
-De remmen heb ik gezien, daar hoeft niks mee te gebeuren, 280 mm geventileerd voor en 295 ongeventileerd achter.
-De RDW zal m.i. Ook tevreden zijn met alleen een geluidmeting, aangezien het motorvermogen wel hoger is, maar de remmen eender zijn.
-dan de verzekering informeren en klaar!

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn plannen vinden, en of er onder jullie mensen zijn die hun licht kunnen laten schijnen.

Groeten, Corné
850 2.5-10v 1994 Estate, Rood.
C40 Recharge Twin, Fjord Blue

-D©©©L-

oei. Alles kan, maar wel veel werk.

Koop een technisch goede x70 classis MY1999 of 2000 en bouw -alles- over. totaan tellerklok en ABS systeem (en dus ook de assen)

Maarten-t5

Zit je dan niet met ME7 in die modeljaren?
Misschien laat m4.4 of m4.3 zich wat makkelijker overbouwen (ivb CAN-bus).

V70geRwin

En neem dan toch maar het 2,3 blok, desnoods met een tune zodat die lijkt op de 13T variant.
De 2,4 blokken gaan net ff te snel, zou jammer zijn van al het werk.

nedtrain

Dank jullie voor je reactie.

Citaat van: -D©©©L- op 16-11-2014 13:49:38
...99 of 2000 en bouw -alles- over. totaan tellerklok en ABS systeem (en dus ook de assen)
ABS is toch niet nodig? Zit zover ik kan nagaan nergens aan vast (toch?) Alleen moet ik dan nog wel steeds het snelheidssignaal van de snelheidsmeter van de automaatbak oppikken (dat kan, dat heb ik elders in dit forum gelezen)

Citaat van: Maarten-t5 op 16-11-2014 14:14:14
Zit je dan niet met ME7 in die modeljaren?
Misschien laat m4.4 of m4.3 zich wat makkelijker overbouwen (ivb CAN-bus).
Maakt het uit wat het motormanagement is, zolang je alles overzet, zoals in het onderstaande plaatje, dus incl kabelbomen?

Citaat van: V70geRwin op 16-11-2014 14:55:03
En neem dan toch maar het 2,3 blok, desnoods met een tune zodat die lijkt op de 13T variant.
De 2,4 blokken gaan net ff te snel, zou jammer zijn van al het werk.
Is het 2.4 blok dan kwalitatief slechter? Ik ben niet echt van de T-5 of R blokken.

Ik heb wat zaken in een schets weergegeven. Ziehier.

Het plan is om alles wat rood is te vervangen, dus motor, complete kabelboom, de motor ECU's, de OBD.
De blauwe delen denk ik te houden. Wat denken jullie?

Groeten, Corné

PimR

Daar ga je het niet mee redden :eusa_naughty:

abs kan volgens mij wel blijven zitten maar je aandrijfassen moet je vervangen

er zijn hier genoeg mensen die rond rijden met een ander blok in hun 850, spit het forum maar eens door en je komt genoeg te weten ;D

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69954.0.html

cornelis-b

CiteerIk ben niet echt van de T-5 of R blokken.

Ben wel benieuwd waarom niet?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

KIM

ME7 betekent CAN-bus en daar is het ABS en het instrumentenpaneel + nog veel meer dingen op aangesloten. Voor deze variant zal je plan niet opgaan.

nedtrain

Ok, ik brei er voor vanavond even een eind aan, ik ga jullie opmerkingen nog even goed overdenken, en mijn plan tekeningetje aanpassen.

cornelis-b

Ik ben blij dat ik mijn canbus auto kwijt ben
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Piet

Citaat van: cornelis-b op 16-11-2014 22:22:08
CiteerIk ben niet echt van de T-5 of R blokken.

Ben wel benieuwd waarom niet?

Anders ik wel.

cornelis-b

Heb even een uitspatting gehad met de S70 van 2000 wat een ellende vond ik het dat canbus gedoe, voor elk wissewasje moest je naar de dealer, alles is gebaseerd op software die alleen daar voor veel geld te koop is :eusa_wall:

Alleen al de gasklep vervangen  :( Geef mij maar het oude type blok daar kan je tenminste zelf aan werken zonder die Volvoware software sjips.

Zeg maar Henk tegen mij

Maarten-t5

Even het CAN-bus systeem in een auto bouwen is een beste klus. Ik zou er nooit aan beginnen denk ik. Daarnaast, wat cornelis-b al zei, is het lastig om er zelf wat aan te doen.
Sowieso denk ik dat het overbouwen van een m4.3 / m4.4 ECU al aardig wat werk is, ondanks dat het een stuk minder gecompliceerd is.

Het 2.4l blok is zwakker en gaat je weinig voordeel bieden t.o.v.  het 2.3l blok op de standaard afstelling.
Als je toch per se een 2.4l blok wil hebben, zou ik deze combineren met een m4.4 ECU en niet met een ME7 can-bus ramp.
Als je airco hebt moet je ook even de schema's induiken om te kijken hoe het hier mee zit.
Misschien is het sowieso handig om eens de elektrische schema's in te duiken, daar je een stuk of wat sensoren mist en niet alle sensoren voor alle motorvarianten hetzelfde zijn.

nedtrain

Ok. Ik heb er nogeens over nagedacht.
Canbus daar ga ik dus maar niet aan beginnen. Dank voor jullie waarschuwende woorden.  :eusa_naughty: ik heb er immers ook niets aan om na de verbouwing van de ene elektrische / communicatiestoring in de andere te rollen.
Wat vinden jullie dan van het B5254T blok?
http://www.volvoclub.org.uk/tech/B5254Tengine.pdf
Dit blok heeft origineel in de 850 gelegen, heeft een M4.4 besturing en levert gelijke prestaties als het B5244 blok.
Ik heb geen airco, maarja, als de hele zaak open ligt, en de evt donorauto heeft airco, dan wordt het toch wel heel verleidelijk...
En zoals ik in het blog van Remeeus las... Als het effe kan olieleidinkjes vervangen door nieuwe.
Je weet nooit wat er (bijna) verstopt zit.

leons850

Citaat van: nedtrain op 17-11-2014 08:36:09
Ok. Ik heb er nogeens over nagedacht.
Canbus daar ga ik dus maar niet aan beginnen. Dank voor jullie waarschuwende woorden.  :eusa_naughty: ik heb er immers ook niets aan om na de verbouwing van de ene elektrische / communicatiestoring in de andere te rollen.
Wat vinden jullie dan van het B5254T blok?
http://www.volvoclub.org.uk/tech/B5254Tengine.pdf
Dit blok heeft origineel in de 850 gelegen, heeft een M4.4 besturing en levert gelijke prestaties als het B5244 blok.
Ik heb geen airco, maarja, als de hele zaak open ligt, en de evt donorauto heeft airco, dan wordt het toch wel heel verleidelijk...
En zoals ik in het blog van Remeeus las... Als het effe kan olieleidinkjes vervangen door nieuwe.
Je weet nooit wat er (bijna) verstopt zit.

Dit blok is het 2.5T blok, deze staat ook niet echt bekend als super betrouwbaar.
Ook een lage druk turbo, andere zuigers en door de grote boring zitten de cilinderwanden erg dicht tegen elkaar.
Vooral bij veelvuldig "trappen" willen deze nog wel eens scheuren.
Staat hier op het forum genoeg over geschreven.
Misschien is een 2.0T een idee voor je?
Persoonlijk zou ik er toch een 2.3 T5 blok in lepelen, een kleine turbo er achter en gewoon een eco tune nemen.
Hierdoor zal je erg veel koppel onderin hebben en geen bizar vermogen draaien.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein