Soms moeilijk aanslaande motor

Gestart door Trenning, 23-01-2005 21:35:49

Vorige topic - Volgende topic

Trenning

Hallo,

Ik ben in het bezit van een '93 850 GLT 2.5-20V op LPG (G2) met nu 387.000 km.
Nu heb ik last van een moeilijk aanslaande motor. In de 4 jaar dat ik hem heb heeft ie daar al eens heel sporadisch last van gehad.

Echter steeds vaker en het maakt ook niet uit of de motor warm of koud is.
Starten duurt dus langer en de eerste minuut (of langer) loopt ie onregelmatig en nijgt tot afslaan.

Het is dus altijd mis met lopen op benzine, het lambda-lampje brandt dan niet; ook geeft hij verder geen storing in het geheugen. In het verleden zijn al vervangen: drukregelaar, bougie-kabels, luchtfilter, nokkenassensor en bij ieder groot onderhoud (30.000 km) is ook de stationaire luchtregelklep gereinigd.  Ook al eens een busje injector-reiniger gebruikt (geen resultaat)
Na het laatste grote onderhoud (ik meen bij 362.000 km) startte hij warm direct weer (éénmaal) moeilijk.

Nu heb ik op dit forum al gelezen over inderdaad die stationaire luchtregelklep en het gasklephuis, hoe kan ik deze zelf reinigen? En waar zou het nog meer aan liggen kunnen? Evt injectoren vervangen of reinigen laten? Het lijkt mij een brandstof(benzine)kwestie, op LPG is er nl. niets mee aan de hand.
Voorts moet ik bekennen dat er geen kat. (leeg huis) meer onderzit, stationair (iets) dansen doet ie.

Alvast bedankt.

Volvo comfort

Hey Trenning.

Welkom hierzo..

Stel jezelf even voor bij het Wie ben ik Topic
En foto's zijn een vereiste ;)

Eem passend antwoord op je vraag zal wel door iemand anders gegeven worden...dit gaat boven mn pet :-[

reneetje

Bougies al vervangen?
9 van de 10 keer is dat het euvel.

Rene :-\

basjordans

Heb ik onlangs ook last van gehad. Probleem was vocht in de verdelerkap.
Na vervangen verdelerkap en rotor was probleem opgelost.

Heb alleen geen idee over de LPG. Ik heb alleen benzine...

855-Champagne

Draai er maar een paar n'w bougie's in denk dat het dan wel weg is.

daytonawim

Mischien een blind guess, maar brandstofpomp kan ook voor problemen zorgen.
Mij drukregelaar en pomp zijn een kleine 30000 k geleden vervangen, de
vorige eigenaar duide op problemen zoals jij die aangeeft

Trenning

De bougies worden elke 30.000 km vervangen en ook de laatste keer (bij 362k) is de verdelerkap/rotor ook vervangen. Toen zijn er ook nieuwe bougiekabels gemonteerd. Direct daarna startte ie dus ook éénmaal warm slecht.

O ja, bij afschaf trok ie niet goed door op benzine, bleek dat het benzine-filter totaal verstopt zat, omdat hij dus op gas loopt had men hem dus nog nooit vervangen, let wel bij 290K dus(!).

Deze zal ik opnieuw eens vervangen.

Trenning

Het probleem zit 'm niet in het filter of in de pomp, want op benzine rijdend loopt ie trekt als een lier.

Het kan wel zijn dat de pomp 's morgens moeilijkheden heeft om voldoende druk op te bouwen, maar wanneer hij dus éénmaal goed loopt, is er dus niets mis mee.

Oh ja, zo'n brandstofpomp, nieuw aanschaffen of is goed gebruikt beschikbaar en wat kost zoiets. Vooral omdat ie dus 90% van de tijd op gas loopt wil ik niet teveel euri aan "benzine-onderdelen" besteden.

Hoe reinig je nu de stationaire regelklep en gasklephuis, baadt het niet.......

Trenning

Ik heb inmiddels de brandstofpomp vervangen door een andere.
Het was wel even sleutelen, want de gastank + rek ervan moest uit de kofferruimte.

OK, de andere brandstofpomp functioneert goed.

Ik heb ook de stationaire luchtregelklep gereinigd, die was idd flink smerig.
Nu start ie idd iets beter, echter nog niet je-van-het.

Ik vermoed dat idd het beter is geworden, maar niet door de andere benzinepomp.

Nu heb ik een losse vacuumslang gevonden id de buurt van die stationaire luchtregelklep. Het is een zwarte kunststofleiding die naar een klepj (?) gaat aan het luchtfilterhuis. Hier zit nog een vacuumleiding op, echter creme-kleurig.

Waar hoort die zwarte leiding aangesloten te zijn?

De overige vacuumleidingen en slangetjes zijn verder OK.

En nogmaals: Hoe reinig je het gasklephuis?

Trenning

Mede dank zij alle hulp ben ik erachter wat er aan de hand is geweest, inmiddels is het dus opgelost.