Kopakking lek??

Gestart door c70_ibo, 18-11-2014 16:11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

c70_ibo

Beste medeforumleden,


Mijn C70 T5 uit 1998 op G3 Brc met 195 000km zit met de volgende probleem:


Binnen een jaar tijd heb ik 2x kachelradiateur mogen vervangen omdat deze lekte, uiteraard door orgineel exemplaar vervangen, wat mij toch aan denken zet hoe dit mogelijk is :eusa_think:

Tot mijn ontdekking wanneer de motor warm is en of als ik de auto heb uitgezet is de bovenste radiateur slang heel erg hard, niet in te knijpen zelfs. Wanneer ik de expansie dop open komt er vrij veel lucht vrij en ontspan de slang zich weer.
Volgende dag heb ik de auto aangezet , dop eraf motor warm laten draaien met de kachel volop aan tot de fan aanging en alle koelvloeistof begon er uit te lopen.

uitlees apparatuur aan gehangen met live data gegevens, opvallend is dat de fan pas aanspringt als de koelvloeistof een temperatuur van 104 bereikt vervolgens gaat hij afkoelen tot 94 graden.

Ik heb de thermostaat maar meteen vervangen, er zat een orginele in met een openingstijd van 90 graden deze exemplaar vervangen voor 87 graden bij ET tuning. >>> zonder resultaat

ik moet wel koelvloeistof bijvullen steeds, maar het kan te maken hebben met de kachelradiateur die ik pas heb vervangen (omdat de vorige lekte en ik contunu beslagen ruiten kreeg had ik een weekje tot aan de vervanging water bijgevuld) het kan zijn dat de water dat er nog inzit eruit kookt en of verdampt.

Wat denken jullie ervan? is de koppaking verdacht alsnog? of iets mis met de koelsysteem?

wat ook erg opmerkelijk is sinds ik de auto al heb, de fan gaat enkel aan als de motor draait zet ik motor uit gaat fan ook uit. na een lange rit als ik auto uitzet en na 15min weer start gaat de fan meteen weer draaien en ook is de druk op dat moment aanwezig.

ik wil graag de koelmiddel temperatuur sensor vervangen, maar heb geen idee waar deze zit :eusa_wall: iemand een idee?

alle tips/reacties zijn welkom ;D ;D ;D

V70R^2

Koeltemp sensor zit bij je thermostaathuis, net 2 cm eronder.

Wil je het zeker weten of de koppakking lekt, even gastest doen bij koelvloeistof reservoir, dit kan een garage ook voor je doen, zit er veel co(uitlaatgas) in dan is hij lek.

Dat van de fan aanspringen, die bij mij gaat bij 107 graden pas aan en koelt dan tot 94, dus 104 is niet te hoog.

c70_ibo

Bedankt voor de snelle reactie :D

dan hoef ik mij inderdaad geen zorgen om te maken om de fan, dat was ook de reden dat ik de temperatuursensor wou vervangen maar bij deze is het overbodig dan neem ik aan.

inderdaad maar eens laten testen van de week bij een garage.


V70geRwin

Volgens mij geen rare dingen hoor behalve het verlies van koelwater.
Heb je niet ergens een lekje?

c70_ibo

ja, ik kan mij ook niet echt voorstellen dat het de koppaking zou zijn maar ik probeer rekening te houden met de ergste...

elke keer ontlucht ik hem (om de 2dagen zowat) en dan lust hij ook een beetje koelvloeistof. Ik blij, ik denk okeee nu is de systeem luchtvrij en over enkele dagen weer harde slangen en lucht.

maar ik hou jullie op de hoogte , ik laat het van de week eens checken

Ludo

Citaat van: c70_ibo op 18-11-2014 16:11:32
Wanneer ik de expansie dop open komt er vrij veel lucht vrij ...

Ruik je ook lpg als je de dop eraf draait?.

scania164

Zou ook maar zo een kapotte waterpomp kunnen zijn...schoep afgebroken waardoor druk oploopt...

Ludo

Oke dan is een lekke verdamper uitgesloten.

Het lijkt mij inderdaad een verstopping ergens in het koelsysteem waardoor dampbellen ontstaan.
Dampbellen kunnen ervoor zorgen dat de verdamper (tijdelijk) bevriest.

Het zou zelfs een verklaring kunnen zijn voor je andere/vorige probleem: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,72491.0.html


Ludo

Een verstopte of niet volledig doorstromende radiator kan dit zekers veroorzaken.
Aan de hand van je beschrijving en symptomen denk ik hier dan als eerste aan, zekers als er geen uitwendige lekkage is.

Koelvloeistof, weet niet als de éne beter is dan de andere, ik gok van niet.
Zelf breng ik hem gewoon mee van de dealer, daar rij ik niet speciaal voor om naar een automaterialenzaak.
Die is tegenwoordig trouwens ook meer blauw dan groen.

Ludo

Je zou natuurlijk ook eerst kunnen proberen de radiator te reinigen, met een radiator reinigingsmiddel.
Baat het niet...

RoelNL

#10
Hoe is de staat van je KVS tandje edit tankje Kan zomaar zijn dat deze niet meer goed werkt zonder dat er een duidelijke reden voor is.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

The Demon

Je bedoeld het tankje RoelNL?

Het kan goed zijn dat die lekt bij het overlooppijpje.

V70R^2

Ja, sluit dat allemaal even uit voor je begint aan het vervangen van een koppakking voor nop :P

Ik heb bij alle volvo's in het bezit al een keer dat reservoir moeten vervangen, ze scheuren na een tijdje allemaal, en vaak zie je het nieteens.

RoelNL

#13
Citaat van: The Demon op 18-11-2014 23:21:31
Je bedoeld het tankje RoelNL?

Het kan goed zijn dat die lekt bij het overlooppijpje.
Ja autocorrectie ipad
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

MVeldhuis

Als je toch zonder diagnose dingen gaat vervangen doe dan je waterpomp ook ff.