--==## renovatie ##==--

Gestart door -D©©©L-, 18-11-2014 22:34:18

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Weet of ik een funderingsbalk simpelweg met een voldoende sterke hoeklijn kan verbreden ?
Het gewicht wat erop komt word niet groter, alleen de spouw moet van 60 naar 120 mm ivm gewenste isolatie.

Sander Swinkels

Als het gewicht niet groter wordt wat erop komt hoef je technisch gezien de fundering niet te verbreden. Mits je de verbreding nodig hebt om de muur op te plaatsen, dus met andere woorden, dat de huidige fundering te smal is.

Je kunt dan niet simpelweg je fundering verbreden dmv een stalen hoeklijn, waar dan de muur op komt te staan. Je dient dan de fundering wel zo te verbreden dat deze dezelfde dikte en breedte heeft als de huidige fundering. Eventueel te koppelen aan elkaar middels draadeinden zodat het 1 geheel wordt.

Indien vragen dan hoor ik het wel. Eventueel kan ik ook wat voor je uitrekenen indien nodig.

Groeten,
Sander

Sander Swinkels Bouwkundig Teken- & Adviesburo.
www.sanderswinkels.nl
1998 Volvo C70 2.3 T5 (daily)
1991 Peugeot 309 GTi Goodwood (project)
1987 Peugeot 309 Turbo Cup (project)

-D©©©L-

De fundering is inderdaad te smal.

Wat je precies bedoeld met:

Citaat van: Sander Swinkels op 18-11-2014 22:44:49Je dient dan de fundering wel zo te verbreden dat deze dezelfde dikte en breedte heeft als de huidige fundering. Eventueel te koppelen aan elkaar middels draadeinden zodat het 1 geheel wordt.
Begrijp ik niet helemaal.

Het buitenblad steekt nu ca 10mm over de funderingsbalk. De funderingsbalk is ietswat trapezium vormig, 350mm breed onderaan, 300mm breed bovenaan en 500mm hoog.
Mijn plan is om (uiteraard na berekening) simpelweg een RVS plaat te laten kanten (ik gok 8 a 10 mm) in een hoek van iets meer dan 90 graden. Op die manier kan ik dan weer in het zelfde vlak komen als de bovenzijde van de balk. Montage met chemisch ankers en rvs draadeinden. Ik wil wel iets verder naar buiten dan de benodigde 60 mm, 80 of 90 geeft wat meer werkvlak.
Naar mijn idee is het eigenlijk niet veel meer dan een geveldrager, waarbij de bij de fabrieks dragers aanwezige thermische isolatie gewoon niet nodig is.