V70R krukas toch beschadigd

Gestart door V70R-SAFFRON, 23-11-2014 08:45:52

Vorige topic - Volgende topic

V70R-SAFFRON

Ik laat het binnenkort aan een revisiebedrijf zien zoals jullie zeggen.
volgens mij kan het niet veel kwaad maar ik ben ook geen expert natuurlijk  ;)

Ik had nog een andere vraag :

Ik ben ook het awd systeem van de R aan het reviseren , maar nu krijg ik die stomme bus niet uit de haakse overbrenging .
Van alles geprobeerd , met hamer , warm stoken maar het lukt niet  :eusa_think:
Hij zit los en komt bijna 5cm naar voren, maar het lijkt wel of hij op een randje blijft hangen.
Echter is het probleem dat door de versleten bus van de haakse overbrenging de as van de versnellingsbak ook is gaan slijten  :eusa_wall:
De tandjes zijn flink aangetast , kan nog wel even mee maar niet lang in deze staat .
Ik heb dus aan meerdere opties gedacht:

1 - Een andere versnellingsbak vinden ( wel jammer want deze is in principe nog goed ...)
2 - De versnellingsbak open gooien en een ander as gaan zoeken . ( lijkt me niet makkelijk om te vinden )
3 - Een nieuwe bus/sleeve kopen en die aan de as van de versnellingsbak lassen.

Het lassen doen ze wel vaker heb ik gezien , en vond ik op zich wel een oplossing .
Wat denken jullie ervan?

RoelNL

Zal vanmiddag even in Vida kijken want volgens mij heb je hetzelfde type als ik alleen heb jij een handbak maar dat maakt voor HO niet uit.

By the way je bedoeld deze bus toch?

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ewout Schalkwijk

Als lassen inderdaad kan, ik ben absoluut niet op de hoogte van dat soort dingen, dan lijkt me dat je dan wel een hele goeie verbinding hebt. Maar wat als je de koppeling moet vervangen? Komt de bak er dan nog onderuit?

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V70R^2

Die sleave kan je normaal gesproken niet vervangen, maar bij vivaperformance kun je een zelfgemaakte kit bestellen:

Weet niet of dit voor elke AWD bak leverbaar is, maar hier een voorbeeld:

http://www.vivaperformance.com/genuine-volvo-angle-gear-collar-sleeve-service-kit-5-speed-auto/

Dat zou het een stuk voordeliger moeten maken.

Boom89

Citaat van: V70R^2 op 24-12-2014 12:46:52
Die sleave kan je normaal gesproken niet vervangen, maar bij vivaperformance kun je een zelfgemaakte kit bestellen:

Weet niet of dit voor elke AWD bak leverbaar is, maar hier een voorbeeld:

http://www.vivaperformance.com/genuine-volvo-angle-gear-collar-sleeve-service-kit-5-speed-auto/

Dat zou het een stuk voordeliger moeten maken.

Die bus kan je bij de dealert ook gewoon halen.

Die bus van de bak is dacht ik inderdaad niet los te bestellen.

Maar als ik het dus goed begrijp.
Zit er dus speling tussen de bus en haakse overbrenging?
EN speling tussen de bus en de vertanding van de bak??

Wel raar als dat laatste zo is. Heb dat eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Meestal is het die bus en de vertanding van de haakse overbrenging die verrot gaan.

Lijkt mij niet handig om te lassen op de bak. Wat te doen als die bus weer verrot gaat? lekkages?
Kijk voor het vervangen van de koppeling zit die bus niet in de weg.
Maar hoe zou je dat willen lassen. Ben ik dan wel benieuwd naar?
Ik zou het alleen niet doen.

V70R-SAFFRON

Ja Roel dat is hem , het is trouwens gelukt om hem vanmorgen eruit te halen en ik heb al een nieuwe OEM sleeve gevonden ;)

De vertanding van de haakse overbrenging ziet er ook niet goed meer uit maar is in ieder geval beter dan die van de bak.
Dus ik vraag me nu af of ik ook een andere haakse overbrenging moet gaan zoeken of niet ... :(

Wat het lassen betreft is het de bedoeling om de sleeve aan de as van de bak te lassen ( binnen in) . Zo kan de haakse overbrenging er altijd af om de koppeling te kunnen vervangen , natuurlijk laat ik dit door een pro doen ( kennis )  ;D
De sleeve zit dan vast zoals op de foto in de reactie van Roel .

Een paar fotos:

versnellingsbak:

Haakse overbrenging:

V70R^2

Ah, nu snap ik wat je bedoeld. mooi dat het is losgekomen en je al een oem sleeve hebt gevonden.

Moet de sleeve niet enigsinds beweging hebben? Bij gas erop en loslaten kan de sleeve zich nu tegen beide kanten van de splines zetten met wat speling ertussen/heen en weer om misschien de krachten wat te dempen/ op te vangen?

Ik weet natuurlijk niet wat de gedachte was achter dit ontwerp, al denk ik dat de sleave vastlassen aan de bak geen kwaad kan.

V70R-SAFFRON

Wat ik er van begrepen heb is dat er geen beweging op mag zitten . Het is vergelijkbaar met de vertanding van je cardanas die in de vernellingsbak gaat , daar mag ook geen speling op zitten ;)

Door de kilometers komt er speling op de sleeve tussen de bak en de haakse overbrenging omdat de splines slijten.
Als de splines te ver versleten zijn heb je kans dat een van de assen dol gaat draaien (bak of HO) in de sleeve en dan heb je geen AWD meer  :(

Ik heb trouwens gezien dat ze tegenwoordig sleeves maken van een sterker metaal soort die voor minder slijtage zorgt  :)

grijzev70tdi

Je hoort het meestal al wel als ze kapot gaan. Met de achteruit inschekelen een klak en naar voren.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

V70R-SAFFRON

Vanmorgen lekker bezig geweest met het uitlaatspruitstuk van de R .
Het plan was om de flow van deze te verbeteren , ik heb er dus een soort japanifold van gemaakt ;)
Het resultaat valt me niet tegen  ;D

Nu is de vraag of hij nu ook echt beter flowt  :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

Maar dat die overal gescheurd is geeft niet? Lekt die niet of zoiets? :eusa_think:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Rob850turbo

Valt wel een keer uit elkaar

V70R^2

Ik had soortgelijks gedaan, flow zal wel iets beter zijn, al is het maar 0,01% ;D

Die scheurtjes heeft een spruitstuk heel vaak, zolang het maar niet tot aan de buitenkant komt en gassen lekt. Wel oppassen dat er niets af kan brokkelen en in je turbine wiel terecht komt..

NinaPaul

Flow is gokken! Zelfs de bedrijven wiens beroep het is kunnen geen 100% voorspelling doen, ook niet met alle software.
Die moeten ook testen en nog meer testen.

Nu pretendeer ik niet er veel ervan te weten, maar wel wat een gemiddelde engineer er over hoort tijdens de opleiding.
Een scherpe punt geeft een piek temperatuur (nadelig voor warmte afgifte/uitzetten/warmtefronten) ik denk dat het hele plan dus enkel nadelige invloeden heeft. Maar nogmaals ik pretendeer zeker niet alles te weten.

-idet tjiepvaud
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

RoelNL

De speling bij mij op de HO is +- een 0.5cm en bij de Volvo garage zeiden ze dat dat normaal was. Ik heb zelf helaas een kapotte visco koppeling waar door mijn AWD nu niet werkt gelukkig was ik er oprijd bij mijn cardanas er op tijd tussen uit te halen.

Vervolgens had ik er een gebruikte visco tussen gezet alleen moet je deze op speciale punten aan het differentieel vast zetten wat ik op dat moment niet wist waardoor ik een trilling had als ik tussen de 110 en 120 kmh reed. Toen dus weer mijn cardanas eronderuit gehaald en sindsdien een frontwheel drive AWD haha.

Het irritante is dat een nieuwe visco bij de Volvo zo'n 1600 euro kost en als je op Amerikaanse site kijkt de visco voor zo'n 900 euro kan vinden.

Zelf wil ik wel een nieuwe visco alleen moet ik eerst ergens een spaarvormen vinden want de rest van mijn AWD werkt perfect en is gloedje nieuw.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023