piepende multi v-riem tijdens starten

Gestart door sjmarc, 04-12-2014 23:14:27

Vorige topic - Volgende topic

sjmarc

Hallo mede Volvo-enthousiastelingen!

Mijn naam is Marc en ik rij inmiddels alweer bijna 7 jaar met veel plezier Volvo. Ik zal me eens voorstellen en meteen maar een bijdrage leveren aan dit vaak geraadpleegde forum.
Ik ben begonnen met een 850 tdi, die ik als echte kilometervreter gebruikt heb.
Wat een heerlijke auto. Ik heb er nog redelijk veel aangemodificeerd; een zelfgemaakt onderstel op basis van AST-suspension techniek, R-bumper, R-wielen, custom sintermetalen koppeling en heel veel pk's door een chipje, grote .240 nozzles in de verstuivers en een beetje rook...  :eusa_shhh:
Onlangs heeft ie plaats moeten maken voor een frissere V70 tdi uit 2000.
Ik merk nu dat mijn 850 stiekem toch wel in goede staat was.
Met 5 ton op de klok is ie veel betere staat dan vrijwel alle v70's met minder km's die ik gereden heb tijdens mijn zoektocht.

Uiteindelijk heb ik er toch maar gewoon 1 aangeschaft. Ik heb besloten de ronde onderhoud en herstel die ik met de 850 heb doorlopen voor de V70 nog maar een keer te doen.

Een van de dingen die me opviel is dat met name de diesels allemaal een piepende v-snaar hebben tijdens starten en afzetten van de motor. Daar heb ik me bij de 850 behoorlijk aan geƫrgerd en heb ook net als zoveel mensen hier op het forum diverse multi v-riemen, span en looprollen gemonteerd in de hoop op verbetering.
Ik denk dat die mensen kunnen beamen dat dat maar tijdelijk werkt. Vaak niet meer dan een paar weken terwijl zo'n riem zomaar 100000km mee zou moeten gaan.

Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat mijn 850 2 bronnen voor het piepen had:
1 dynamopoulie versleten --> Dit is de kleinste poulie waar de riem over loopt en daardoor is het wat mij betreft logisch dat deze als eerste versleten is. Hij maakt immers de meeste omwentelingen.
In het geval van zowel mijn oude 850 als de meeste v70's waar ik mee gereden heb, is de poulie zo versleten dat de riem niet meer in de groeven loopt, maar op de toppen van de poulie. Daar heeft ie geen/minder grip en zal dus slippen. Dit is ook te zien: de toppen glimmen, terwijl daar geen contact met de riem zou moeten zijn.
Oplossing is eenvoudig!
Een nieuwe poulie is los verkrijgbaar bij de dealer en (bij een diesel) gewoon te vervangen terwijl de dynamo gemonteerd is.
Je hebt wel een circa 10mm langere riem nodig, aangezien de dealer een grotere poulie levert. (zou dat vanwege de slijtage zijn...?)
2 trillingsdemper versleten --> Nadat ik de dynamopoulie vervangen had  bleef er nog een klein piepje over. Deze is verdwenen nadat ik de trillingsdemper van de krukas vervangen had i.v.m. de eerste tekenen van scheurtjes in het rubber.
Ook hier was hetzelfde aan de hand, zij het in mindere  mate. De groeven waren versleten, waardoor de riem te diep in de groeven loopt. Hoewel dit de grootste poulie is, vind ik het wederom verklaarbaar. De krukaspoulie / trillingsdemper wordt immers het hoogst belast. Hij moet alle verbruikers aandrijven.

Ik hoop dat ik mensen kan behoeden voor frustrerende en zinloze uitgaven.

Ik ga morgen maar weer eens naar de dealer om een verse dynamo-poulie te bestellen. :-)

scania164

Hallo welkom hier!
Goede tip voor de diesel rijders :eusa_clap:

Mvg chris