Synchromesh

Gestart door Koot, 25-01-2005 22:27:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koot

Ga dus binnenkort in mijn gle 10v een andere bak zetten omdat de huidige van 3 naar 4 duidelijk kraakt en van 5 niet terug in 4 wil. Bij rustig opschakelen gaat het redelijk goed. Alles duidt naar mijn mening naar een versleten synchromesh. Ik heb nog geen andere olie geprobeerd maar het lijkt me erg sterk dat dat iets bijdraagt. Vaak als hij duidelijk kraakt ben je al te laat hoor ik van velen.

Iemand met oliewissel wel positieve ervaring mee?

thuur

Ik lees hier genoeg positieve verhalen over een bakoliewissel, en aan de andere kant hoor ik dat het niet hoeft cq. niets uitmaakt.

Moeilijk naar de 1 en R bij warme auto duidt vaak op ontluchten van de koppeling of koppelingscilinder(s) defect. Of dat laatste ook voor de 4 geldt weet ik niet. Maar het is zeker de moeite waard om te ontluchten.. Waaraan je kunt zien of die cilinders stuk zijn weet ik ook niet,  maar daar kan vast iemand anders een zinnig antwoord op geven.

Ligt ook een beetje aan de km-stand. Ik ga naar de 3 ton (2e koppeling, rest onaangeroerd), dus ik verwacht niet dat ik dat ik binnen 400 milliseconden van gang ben gewisseld ;) Als ik de pook tegen de gang houd dan valt ie vanzelf binnen max. 1 seconde erin. Bij een Volvo in het algemeen wil ook nog wel eens wat speling op bepaalde assen komen, dat is niet erg, want daar haal je net zo goed een half miljoen km's mee..

Trouwens: als je ook de koppeling/drukgroep vervangt, neem dan meteen de keerring mee.


Gr 8)

Volvo comfort

Als je de koppeling en de drukgroep wissel laat uitvoeren reken dan op een rekening van 2000 euro :o


Maar je kan toch ook de synchromesh ringen laten wisselen

thuur

Tja, het probleem is dat de bak er onderuit moet. En dan nog uitelkaar. M.a.w. het uurloon van een dealer is gewoon kei-hoog...


Gr 8)

daytonawim

@Kooz,
Je bedoelt waarschijnlijk ook een bakrevisie, want vervangen van koppeling en drukgroep
kan bij de dealer echt geen 2000 euro kosten .


Koot

#5
Ben ik weer, ik heb de boel maar los gehaald vandaag. Kan me voorstellen dat de dealer een fors bedrag rekent voor het vervangen van de koppeling. Ben al weer 4 a 5 uur bezig geweest. Bijna alles los behalve het subframe. Brouwer in Rogat ( volvo subdealer) haalt hem altijd gedeelte los, alleen aan de bakzijde. Zit alleen met het stuurhuis, haal hem maar bij de kruiskoppeling los, dat scheelt weer werk.

Zit met de auto net aan de 300.000, als ik zo kijk dan heb ik de indruk dat dit zijn 1e koppeling nog is, al lijkt het me sterk. Nu alleen nog hopen dat de ruilbak inderdaad zo goed is als die sloper zei, anders heb ik een probleem.

Was bij Boer Transmissies in Wapserveen ( buurman) en die jongens zeiden vandaag dat wanneer het bij overschakelen kraakt je eigenlijk altijd te laat bent met olie wisselen. We wachten het weer af.

Verder nog 5W30 vol syntheet in de motor gegooid tegen luid tikkende stoters. Is al iets minder, hopen dat het helpt. Wel duur.... Castrol schijt het huismerk te zijn van Volvo.....

Koot

#6
Nog iets, losse synchromesh ringen zijn nagenoeg niet te krijgen, ruilbak a 1250 is de oplossing of reviseren voor de helft of zoiets. Dus regelmatig verwennen met dure Volvo bakolie a 17,50 per liter..................

Weet inmiddels wel dat 850's super gave auto's zijn maar je moet wel geld meenemen voor onderdelen..........

Jeroentjuh

Citaat van: bruidegom op 26-01-2005 18:36:36
Castrol schijt het huismerk te zijn van Volvo.....

Nog niet iedere dealer gebruikt Castrol, maar Volvo is er nu wel mee besig om alle dealers aan de Castrol te krijgen. Staat ook al op de oliedoppen van de nieuwe modellen....

Zippo

5W30!!! :o :o
Whooow!!!!!!!!!!!!

Koot

5W30 lijkt me behoorlijk dunne olie, volgens Brouwer / Rogat gaat dit in alle V70, 850 aldaar. Hoop dat het goed komt......

Weet iemand adresje voor losse synchromesh ringen, wil mijn ouwe bak ooit repareren. Boer Transmissies Wapserveen kan er niet aan komen, schijnt iemand in Enschede, Delden te zitten die met 850's raced, is weer kennis van kennis. Misschien weet hij iets.

855-Champagne

Zijn die niet bij de dealer te bestellen

reneetje

Citaat van: bruidegom op 26-01-2005 18:36:36
Ben ik weer, ik heb de boel maar los gehaald vandaag. Kan me voorstellen dat de dealer een fors bedrag rekent voor het vervangen van de koppeling. Ben al weer 4 a 5 uur bezig geweest. Bijna alles los behalve het subframe. Brouwer in Rogat ( volvo subdealer) haalt hem altijd gedeelte los, alleen aan de bakzijde. Zit alleen met het stuurhuis, haal hem maar bij de kruiskoppeling los, dat scheelt weer werk.

Zit met de auto net aan de 300.000, als ik zo kijk dan heb ik de indruk dat dit zijn 1e koppeling nog is, al lijkt het me sterk. Nu alleen nog hopen dat de ruilbak inderdaad zo goed is als die sloper zei, anders heb ik een probleem.

Was bij Boer Transmissies in Wapserveen ( buurman) en die jongens zeiden vandaag dat wanneer het bij overschakelen kraakt je eigenlijk altijd te laat bent met olie wisselen. We wachten het weer af.

Verder nog 5W30 vol syntheet in de motor gegooid tegen luid tikkende stoters. Is al iets minder, hopen dat het helpt. Wel duur.... Castrol schijt het huismerk te zijn van Volvo.....


Sub-frame gedeeltelijk loshalen?
Da's nieuw voormij , is nl. 1 geheel. Hij zal bedoelen de grote bouten iets te lossen waardoor je er net bij kunt.
Al met al niet aan te raden , naar mijn ervaring , want dan kun je de bak moeilijk weer op de as krijgen bij het terugmonteren.
Sub-frame er gewoon onderweg bouten, dan heb je er ook geen last meer van.

Kruis koppeling losgehaalt?
Ook gemerkt in welke stand deze erop zat, met de wielen in de neutraal stand?

1e koppeling  met 3 ton vervangen is echt geen uitzondering bij de 850, zal dus echt wel de 1e zijn.

5w30 met 3 ton op het klokkie? Je zou eigenlijk een compressie test moeten doen in de oude situatie , en na een mnd op die dunne olie te hebben gereden nog eens. Ben niet zo'n voorstander van die dunne plump in motoren die toch al aardig wat achter de kiezen hebben.

Maar iig sucses met je reparatie.....

Rene ;)

Reitse

kheb afgelopen zomer ff staan kijken in Raalte bij een V70 met niet veel km's op de klok waar een nieuwe automaat aan moest. Subframe was alleen aan bakzijde losgehaald, andere kan zat vast. Subframe hangt dan nogal schuin maar dat scheen te kunnen. Blok werd ondersteund.

Koot

Dank voor de tips, ik ben zelf ook niet echt kapot van die dunne olie, maar had de hoop dat die luid tikkende stoter weer wat meer ging doen bij lagere oliedruk, ca 900 rpm, denk dat ik er maar een nieuw setje stoters tegenaan gooi. Kost wel weer geld maar dan ben ik van het gezeur af. Heb ook zo;n hydraulic valve cleaner toegepast (voor die 5w30) maar helpt niet.

Synchromes ringen, heb het bij verschillende Volvodealer geprobeerd en revisiebedrijven, zijn niet te krijgen, alleen compleet revisieset.

Als ik dat adres mag hebben van de dealer die die ringen vervangen heeft dan graag.

Heb mijn stuurhuis nog niet los maar bout hem van onderen maar los ipv bij kruiskoppeling, lijkt me beter. Probeer eerst sub aan 1 kant los te halen. Heb heel van 240 en 740 bakken losgehad werkt veel sneller.