KVS gloeipluggen: hoe worden ze aangestuurd?

Gestart door ruspek, 14-12-2014 21:17:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ruspek

hallo allemaal,

Ook ik heb de KVS gloeipluggen; niet 3 maar "slechts" 2 stuks....

Testen zoals Ewout heeft gedaan : http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1476076.html#msg1476076


Rest mij alleen nog de vraag: hoe worden ze aangestuurd, door welke sensor?
Ik heb nl. het idee dat ze het niet doen. Het zijn nieuwe pluggen, relais krijgt constante 12V maar schakelt niet.

Wie weet mij verder te helpen?
In mijn versie van VADIS kom ik ook niet verder.

Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

fpede

even vlug in vida gekeken, en deze informatie gevonden:




Grtz

Ewout Schalkwijk

Is de buiten temperatuur onder de+5 graden nu? Anders werkt het niet. Hier nu +7 graden. Om gek van te worden.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ruspek

temp is hier ook boven de 5 graden (althans.......afgelopen nacht hadden we meneertje Vorst op bezoek)

ik heb de MSA 15.7; zal daar verschil in zitten met de 15.8?

Hoe zijn de afzonderlijke sensoren door te meten?
Hoe kan ik weten of de MSA de juiste waarden ontvangt en daarna handelt?
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

fpede

Citaat van: ruspek op 14-12-2014 22:45:14
temp is hier ook boven de 5 graden (althans.......afgelopen nacht hadden we meneertje Vorst op bezoek)

ik heb de MSA 15.7; zal daar verschil in zitten met de 15.8?

Hoe zijn de afzonderlijke sensoren door te meten?
Hoe kan ik weten of de MSA de juiste waarden ontvangt en daarna handelt?


das raar, vida geeft aan dat MSA 15.7 ook 3 gloeipluggen heeft(iets met overgangsmodel?)
voor 15.7 is dit het 'schema'

de uitleg is dezelfde als m'n vorige post

Ewout Schalkwijk

Er zijn twee typen. Met twee en met drie pluggen. Old Faithful is oorspronkelijk een Duitser en heeft er drie. Velen hebben er twee. Misschien heeft het ermee te maken waar de auto oorspronkelijk is afgeleverd. Ik weet het niet zeker natuurlijk.

De aansturing lijkt me vrij makkelijk te controleren aangezien de belangrijkste info van de kvs sensor komt. Als die het niet doet, dan krijg je een brandend lampje in je dash en gaat je koelvin loeien.
Het relais wordt niet gemonitord door de ecu.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ruspek

Ik heb er helaas maar 2 en het is een Duitse auto.
Lijkt er dus een beetje op dat ze in de fabriek gemonteerd hebben van wat er op voorraad lag.
(of het uitrustingsniveau was bepalend; ik heb nl. handmatige airco en geen ecc)

ik zal de kvs sensor eens testen of ie waardes afgeeft.


Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

belgiantsm

Hoi,

Klopt het dat deze bij een Volvo S70 2.5TDI MSA onder de steun van de stuurbekrachting zitten en aan de injectoren?

in mijn S70 heb ik kortsluiting op mijn voorgloeing, bij mij Volvodealer hadden ze me een uitleg gedaan dat er 1 gebroken zit, en die in koelwater zit, en dan nog een andere.  Want mijn 80 amperézekering slaagt telkens door door slechte gloeikaarsen. 
Er zouden 5 gloeikaarsen inzitten, maar zijn deze gelijk aan KVS gloeipluggen?
Bij mn dealer zeiden ze ook dat mijn cilinderkop eraf zou moeten om deze alle 5 te vervangen. 
Ik hoop dat ik dit niet verwar met iets anders. 

Alvast bedankt

triton

Hoi ,
Je voorgloeipluggen zijn er 5 die bij elke cilinder zitten .
Inderdaad achter de beugel van je stuurpomp en verder.
De kvs gloeipluggen zitten aan de kant van het blok bij je luchtfilter en zijn er 1 2 of 3 naast elkaar.
Deze zorgen bij lage temperaturen dat je blok sneller opwarmt.
De voorgloeipluggen kunnen inderdaad goed vast zitten , maar je cilinderkop hoeft er niet af.
Laat dit doen door een dieselspecialist ipv. de dealer
Professioneel raddraaier

belgiantsm

Hallo,
Dus als ik het goed begrijp, zitten er in totaal 8 gloeipluggen in, maar 2 verschillende soorten (3 voor KVS) en 5 voor de voorgloeiing?
Het zijn die laatste dat bij mij kortsluiting geven en doorbranden van de zekering, nu er is een topic "De roetmeeuw" waar de demontage staat over uitgelegd. 
Want de KVS pluggen worden die ook geactiveerd bij het contact op II zetten en dus bij voorgloeing, of pas later, als de motor draait?

Ewout Schalkwijk

Een kopietje uit mijn bijbel:

Kühlmittelheizung

Systemfunktionen
Die Kühlmittelheizung wird vom Motorsteuergerät gesteuert. Das System umfaßt folgende Bauteile: -Kühlmitteltemperaturfühler -Kühlmittelheizungsrelais -Kühlmittelheizung -Lichtmaschine
Da der Motor einen äußerst hohen Wirkungsgrad hat, erzeugt er sehr wenig überschüssige Wärme. Unter bestimmten Umständen reicht die überschüssige Wärme nicht zum Erwärmen des Kühlmittels. Aus diesem Grund gibt es drei Kühlmittelheizungen/Glühkerzen zum Erwärmen des Kühlmittels bei niedrigen Temperaturen. Die Kühlmittelheizung besteht aus drei Glühkerzen, die dort angeordnet sind, wo der Kühlmittelauslaß des Motors mit dem Heizelement verbunden ist. Um zu vermeiden, daß Batterie Nr. 1 leer wird, werden je nach Motortemperatur, Motordrehzahl und Lichtmaschinenleistung zwei oder drei Kühlmittelheizungen aktiviert. Das Motorsteuergerät erhält über eine besondere Verbindung (DF) an der Lichtmaschine Informationen über die freie Lichtmaschinenleistung. Das Motorsteuergerät erhält vom Kühlmitteltemperaturfühler ein Signal. Je nach Lichtmaschinenleistung werden eine oder mehr Kühlmittelheizungen aktiviert, wenn die Motortemperatur beim Anlassen des Motors unter +5 °C beträgt. Die Kühlmittelheizungen werden ausgeschaltet, sobald eine bestimmte Kühlmitteltemperatur überschritten wird. Diese Temperatur hängt von dem Kühlmitteltemperaturwert ab, der beim Anlassen des Motors im Motorsteuergerät gespeichert wurde. Je niedriger die Kühlmitteltemperatur beim Anlassen des Motors war, um so höher ist die Temperatur, auf die das Kühlmittel erwärmt wird. Sinkt die Motortemperatur während des Motorbetriebs unter einen bestimmten Schwellenwert ab, werden die Kühlmittelheizungen wieder aktiviert, um die Motortemperatur aufrechtzuerhalten. Wenn die Kühlmittelheizungen aktiv sind, erhöht das Motorsteuergerät die Leerlaufdrehzahl, um erhöhte Last auszugleichen und den Ladestrom von der Lichtmaschine zu erhöhen. Als Sicherheitsmaßnahme werden die Kühlmittelheizungen automatisch abgeschaltet:
-Beim Anlassen, um dem Anlasser maximale Energie zu liefern -Bei niedriger Batteriespannung, um zum vermeiden, daß die Batterie leer wird -Falls bei niedriger Batterieladeleistung die Motordrehzahl abnorm niedrig ist -Bei einem Lichtmaschinenfehler, um zu vermeiden, daß die Batterie leer wird -Bei hoher Kühlmitteltemperatur, um weitere Belastung des Motors durch die Lichtmaschine zu verhindern -Bei einem Fehler im Ansaugluft-Temperaturfühler oder Kühlmitteltemperaturfühler.


Bij draaiende motor dus.



Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

widebody

Betreft dit alleen de VAG blokken of is de D5 ook van dit systeem voorzien?

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

widebody

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-01-2015 21:47:00
VAG only

Jammer. Zou wel fijn zijn als die D5 wat sneller opwarmde. Nog niet echt koud geweest, -5 tops ofzo, en ondanks dat de auto in een mediumwarme garage staat(10-15gr) duurt het een eeuwigheid voor dat ie een beetje op temperathuur komt :-[.

belgiantsm

Hey, ok dan kan ik de KVS tijdelijk uit sluiten al denk ik dat het raadzaam is deze ook in de toekomst eens te vervangen, maar de voorgloeing gaat voor, dus zal ik daar eerst naar moeten kijken of laten kijken.  Ik ga eerst proberen zelf te doen, aan de hand van de topic "Roetmeeuw".  Maar der is 1 gebroken, ik vraag me af hoe ik die er ga uitkrijgen.  En inderdaad best bij een dieselspecialist, want die dealer doet altijd alles volgens het boekje, en dus ook het duurste... en laatste tijd, nog niet 100% in orde, kheb mijn buik beetje vol van die garage.