Op zoek naar mijn eerste Volvo, maar zeker niet de laatste!

Gestart door SFranken, 16-12-2014 09:01:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SFranken

Sinds enkele weken ben ik serieus op zoek naar een Volvo V70 classic en had me daarom ook al aangemeld op het VolvoV70forum, maar ik werd getipt over dit forum, waarbij het me opvalt dat hier nog veel meer actieve gebruikers zijn!

Ik ben Sebastiaan, 33 jaar, werkzaam in het ziekenhuis. Op dit moment rijd ik nog een Suzuki Swift uit 92, die ik sinds 99 heb. Hij heeft me tijdens mijn studententijd prima van A naar B gebracht, maar nu ik een aantal jaar werk heb ik iets anders nodig. Tijdens mijn studententijd was ik als bijbaan prive-chauffeur en chauffeur bij de huisartsenpost in Nijmegen. Hierdoor heb ik in veel verschillende auto's mogen rijden en ik was steeds onder de indruk van Volvo's, met name de vorige generatie S80, XC90 en een hele rappe S60R! Ook de uitstraling van de verschillende Volvo's spreken me aan, ik hou van dat tijdloze. Het liefst zou ik een R70 kopen, maar dat laat mijn salaris nog even niet toe. Voor de toekomst staat er een Porsche 911 gepland, maar dat blijft helaas ook nog even dromen. Tot slot vind ik naast Porsche en Volvo ook Lexus een erg indrukwekkend sterk merk, maar mijn pijlen zijn nu echt gericht op een V70:

Tot maart woon en werk ik in Nijmegen, maar vanaf dan moet ik iedere dag op en neer naar Den Bosch. Omdat mijn vriendin een Citroen C1 heeft en we ook graag een praktischere auto willen ben ik op zoek naar een V70 classic.

Na me in te hebben gelezen op het internet ben ik met name op zoek naar een 2.5 10v benzine variant.

Nu is gisteren echter iets anders op mijn pad gekomen waarvan ik erg benieuwd ben naar jullie input:

Ik ben gisteren op de koffie geweest bij Raymond (Racingbrick) om eens een kijkje te nemen bij zijn bedrijf, TPR Powerflush, maar belangrijker, ook om te kijken naar en te rijden in zijn Volvo V70 T5 LPI aut m.j. 1998, om die eventueel van hem over te nemen!

Raymond heeft als echte liefhebber van deze auto echt ontzettend veel preventief vervangen, een mooie opsomming hiervan vind je hier. Enkele van jullie zullen de auto ook wel kennen van meetings of een bezoek aan zijn bedrijf in Ter Aar.

De auto rijdt echt voortreffelijk, dus je zult je misschien afvragen: wat is nou het dillema?!

In een notendop:

Ik ben mijn zoektocht begonnen naar een goede betrouwbare Volvo V70 classic en mijn pijlen in eerste instantie vooral gericht op de 2.5 10-klepper. Daar heb ik nu ook enkele malen in gereden en ben zeer te spreken over deze roffel.
En gisteren rijd ik dan ineens in de gekietelde 2.3 T5 van Racingbrick (300 pk!)! Je begrijpt, dat levert acuut nog meer rijplezier op!
Maar dat is dus niet waar mijn initiële zoektocht om ging en uiteraard komt dat toegenomen rijgenot met een hoger prijskaartje (de vraagprijs noem ik even niet, dat is iets tussen Raymond en mij).
Waar het mij met name om gaat is voordelige betrouwbaarheid en daarin vind ik de keus heel lastig. De 2.3 T5 is door de turbo op papier duurder in onderhoud, maar is door Raymond natuurlijk zeer goed onderhouden. Hoe moet ik dat nou vergelijken met een 2.5 10-klepper, waarvan de historie minder goed bekend is? En dan is er nog het verbruik, want het verschil tussen 1 op 7,5 en 1 op 9 (op gas wel te verstaan) is natuurlijk niet heel groot maar na iedere 25.000km wel weer 500 euro.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit dilemma (en dat ik Raymond aka Racingbrick niet te veel tegen de borst stoot met dit topic  ;-) )

TonV70R

Het blijft altijd een gok om een 2ehands auto te kopen.
Je weet wat er aan deze is gedaan, bij een ander zal je af moeten wachten wat er aan gedaan is.
De vraag is echter wel altijd wanneer is er eea aan gedaan?

500 euro op 25.000 km? Dan zou voor mij de keus niet zo moeilijk zijn als de auto is wat je zoekt en het je aanstaat.
Je rijdt dagelijks 100 km, dus 500 in  de week., is zo'n 25.000 km woon werk per jaar.

Als je goedkoop wilt gaan rijden moet je met de C1 gaan rijden   ;D

Ik zou zeggen (mits je portemonnee het toe laat: Volg je hart   ;D

Edit: Zeker met die km's is gas een goed alternatief
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

V70geRwin

Het verbruik tussen een 10V en een turbo hoeft niet veel te verschillen, dat ligt sterk aan je voet.
De 10V zijn ook niet zuinig hoor.

Daarnaast is goed onderhoud erg belangrijk, nog belangrijker dan de KM stand.
En met de afstanden die je straks gaat rijden dacht ik gelijk al aan LPG voor je.

henry classic v70

Welkom op 't forum
Sommigen rijden gem. 1-9/1-9,5 op gas met een 10V maar 1-8 is ook niet vreemd voor een 10V
Echter verbruikt een turbo wel iets meer en zal 1-9 al moeilijk worden bij een gemiddeld gebruik van snelweg/stadsverkeer..
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Lammert

Een even goed onderhouden 10v zal goedkoper in onderhoud zijn, maar die moet je wel nog vinden. Een slecht onderhouden 10v kan snel duur worden. Met veel km in het vooruitzicht zou ik wel voor G3 kiezen.

glenfiddich1983

Citaat van: Lammert op 23-12-2014 14:48:14
Een even goed onderhouden 10v zal goedkoper in onderhoud zijn, maar die moet je wel nog vinden. Een slecht onderhouden 10v kan snel duur worden. Met veel km in het vooruitzicht zou ik wel voor G3 kiezen.

Op elke slecht onderhouden Volvo kan je leeglopen, het model maakt volgens mij alleen maar het verschil tussen veel geld en nog veel meer geld ;D
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

leons850

Citaat van: glenfiddich1983 op 23-12-2014 15:03:48
Citaat van: Lammert op 23-12-2014 14:48:14
Een even goed onderhouden 10v zal goedkoper in onderhoud zijn, maar die moet je wel nog vinden. Een slecht onderhouden 10v kan snel duur worden. Met veel km in het vooruitzicht zou ik wel voor G3 kiezen.

Op elke slecht onderhouden Volvo kan je leeglopen, het model maakt volgens mij alleen maar het verschil tussen veel geld en nog veel meer geld ;D

Mee eens.
Alleen heeft een 10v een paar prijzige dingetjes niet die ook wel eens stuk gaan.
LMM, Turbo bijvoorbeeld.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

volvobug

Een 10V heeft helemaal niets dat stuk gaat, hooguit slijt....  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

The Volvoboy

Zouden mijn brandstofpomp en druklager dan gewoon versleten zijn? :eusa_shifty: :eusa_think:


;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

glenfiddich1983

Citaat van: volvobug op 23-12-2014 17:09:57
Een 10V heeft helemaal niets dat stuk gaat, hooguit slijt....  ;D

Ah!

Dus mijn radiateur en kachelradiateur waren niet lek, maar gewoon versleten ;D
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

volvobug

Citaat van: The Volvoboy op 23-12-2014 17:14:40
Zouden mijn brandstofpomp en druklager dan gewoon versleten zijn? :eusa_shifty: :eusa_think:


;D

Citaat van: glenfiddich1983 op 23-12-2014 17:16:15
Ah!

Dus mijn radiateur en kachelradiateur waren niet lek, maar gewoon versleten ;D

Juist!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

SFranken

Haha, mooi. Bedankt voor de input allemaal. Ik heb vooralsnog besloten de T5 van Raymond niet te kopen. Met name omdat ik er niet 100% zeker van ben ik in principe geen haast heb (heb de auto pas over ruim 2 maanden nodig). Daarbij vond ik hem toch nogal aan de prijs en kom ik meer en meer tot de conclusie dat ik nog veel beter een diesel kan kopen. Daar ben ik ondertussen op internet flink naar op zoek, maar door drukte en veel diensten op het werk nog geen tijd gehad om een proefritje in 1 te maken. Zodra ik daar wel de tijd voor hem wilde ik in ieder geval eens een proefritje gaan maken in een classic met de VAG TDI en V70n met een D5!


SFranken

Deze week helaas nachtdienst, maar ik wil op zeer korte termijn eens gaan kijken naar deze auto:

2.4 D5 geartronic edition II uit 2003

Als hij lekker rijdt hoef ik alleen op zoek naar een originele volvo-radio, want dit ziet er natuurlijk niet uit. Voor de rest ben ik zeer te spreken over de looks. Wat vinden jullie?

SFranken

Ik heb er 1 gekocht!  :eusa_dance: Ik ga hem zometeen ophalen. Foto's volgen!

Dit is hem op papier!

elmarconi

Citaat van: volvobug op 23-12-2014 17:09:57
Een 10V heeft helemaal niets dat stuk gaat, hooguit slijt....  ;D

Deze had ik gemist maar staat nu in mijn spreukenboekje  ;D
--
Autogas Inside . . .