Bonkende automaatbak olie of computer?

Gestart door J. Hoeksema, 27-01-2005 08:06:17

Vorige topic - Volgende topic

J. Hoeksema

Zins enige tijd bonkt of stoot ('tis maar hoe je het noemt) mijn automaat tijdens het overschakelen.
Het vreemde is dat dit niet constant het geval is, vanochtend bij voorbeeld voelde je niet eens dat ie overschakelde, terwijl ik gisteren het overschakelen duidelijk voelde.

Ook het terug schakelen (vooral in de File) is soms goed voelbaar.
Ik heb al olie voor de versnelingsbak gekocht en ik heb een poging gedaan om de bak te flushen, maar dit heb ik even uitgesteld omdat ik de retourslang aan de bakzijde niet los kreeg.
Waarschijnlijk ga ik een nieuwe poging doen tijdens de eerstvolgende sleuteldag. Daar zullen wel meer personen aanwezig zijn die weten hoe dit  moet. (Champagne???? ;D)

Is het overigens mogelijk dat de computer van de automaatbak dit euvel veroorzaakt, aangezien het bonkend/stotende overschakelen zich niet elke rit voordoet? ???
Soms kan ik het bonken tijdens het overschakelen opheffen door even het gaspedaal iets te liften voor het schakelmoment. (ook bij rustig optrekken!)

thuur

Hoe is het met je bovenste motorsteun gesteld?

Gr 8)

J. Hoeksema

Citaat van: thuur op 27-01-2005 10:04:41
Hoe is het met je bovenste motorsteun gesteld?

Gr 8)

Daar heb ik inderdaad ook nog aangedacht, ik weet alleen niet precies hoe je kan zien dat ie aan vervanging  toe is. (ik zie er niets vreemd aan :-\)

thuur

Bij een handbak zet je m in de 1, doe je de kap open en duw je tegen de auto. Je ziet het motorblok bewegen. Als je scheuren ziet dan wordt het langzaam tijd voor een nieuw rubber.

Maar als je gewoon goed kijkt en de rubber is door- of ingescheurd mag ie ook wel vernieuwd worden.

Bij een automaat gewoon in de P zetten.

edit: wel de handrem los :D

Gr 8)

Danny

Ik heb al een jaar hetzelfde probleem met mijn V70, ik heb de auto al 2x
geflushed, maar géén afdoende resultaat.
Bij het uitlezen van de bak kwam aan het licht dat een van de kleppen af en toe
hapert, deze fout is schijnbaar niet 'fout' genoeg om 'de pijl' te laten knipperen.
Als de bak koud is doet het 'bonken' zich absoluut niet voor!
Ik moet wel zeggen dat het na de 2de keer flushen beter is geworden.
Dit jaar flush ik de boel nog 'n keer, misschien is het dan helemaal weg.

Groeten Danny

J. Hoeksema

Citaat van: Danny op 27-01-2005 12:07:15
hapert, deze fout is schijnbaar niet 'fout' genoeg om 'de pijl' te laten knipperen.

Dit lijkt veel om mijn probleem, vooral omdat de kleppen af en toe haperen.
Ik moet dus echt binnenkort een flusch van de bak gaan doen en het de motorsteunrubbers controlleren.

855-Champagne

J. Hoeksema

najkred

Citaat van: Danny op 27-01-2005 12:07:15
Ik heb al een jaar hetzelfde probleem met mijn V70, ik heb de auto al 2x
geflushed, maar géén afdoende resultaat.
Als de bak koud is doet het 'bonken' zich absoluut niet voor!
Ik moet wel zeggen dat het na de 2de keer flushen beter is geworden.
Dit jaar flush ik de boel nog 'n keer, misschien is het dan helemaal weg.

Groeten Danny

Dag Danny, ik heb over een gelijksoortig onderwerp een vraag geplaatst. De symptomen die ik heb komen redelijk overeen. Bij een koude bak, mooi een soepel schakelen en  op temperatuur wat minder. Twee vragen waar je mij misschien me kan helpen. 1. Hoe kan ik de storingscodes van mijn automaat 4tr (20v-92) uitlezen.  2 . is een automaat net als motor management te resetten?

thx Derk Jan

bugbyte

Een slecht schakelende automaat kan ook veroorzaakt worden door een kapotte MAP sensor. Dit was bij mij het geval. Je hebt dan meestal ook  andere symptomen, zoals slecht stationair lopen. Een motor die niet lekker loopt in de lage toerentallen. Hoog  verbruik.  Afremmen op de motor, wat toch al geen sterk punt is bij een Automaat, is dan gereduceerd tot nul. Het probleem bij een kapotte MAP sensor is dat deze meestal een te rijk mengsel geeft waardoor de bak bij een te hoog toerental schakelt.
Jan
..

najkred

Dank voor je bericht, ik denk niet dat dit het is, de auto loopt mooi stationair en trekt goed. Het afremmen op de motor is ook normaal beroerd. ;D

Nu vertelde mijn garage mij dat je indien je langzaam vooruit rijdt (D)en dan overschakelt naar achteruit de oliestroom omkeert en dit evt vuiligheid wat het schakelproces verstoort losmaakt. Heb dit ook vice versa gedaan.

enfin, gisteren reed ik weer en had het id dat het schakelproces beter ging. Ook na de 'stadsfile' geen van de bovengenoemde problemen gehad. Ik durf dit echter nog niet als tip van de dag op te nemen.

Als het inderdaad de oplossing was denk ik dat ik niet aan een keertje flushen ga ontkomen.

kee you posted

Derk Jan

thuur

Citaat van: najkred op 23-03-2005 08:33:53
Nu vertelde mijn garage mij dat je indien je langzaam vooruit rijdt (D)en dan overschakelt naar achteruit de oliestroom omkeert en dit evt vuiligheid wat het schakelproces verstoort losmaakt. Heb dit ook vice versa gedaan.

??? Kan een forum-techneut hier een uitspraak over doen s.v.p. ???
Ik geloof er namelijk geen klap van.. ;)

Gr 8)

Hen3

Citaat van: thuur op 23-03-2005 09:38:32

Gr 8)

Is inderdaad onzin volgens mij...
Als je achteruit rijdt wordt er gewoon een ander tandwiel van het planetaire stelsel aangedreven. De koppelomvormer en de hele santekraam (olie dus ook) draait gewoon dezelfde kant op.... alleen de aandrijfas dus niet...

Met de muis kun je de pook bewegen...

http://static.howstuffworks.com/flash/automatic-transmission-gears-diagram.swf

Zie ook: How automatic transmissions work

ed

Citaat van: Hen3 op 23-03-2005 10:40:35
Citaat van: thuur op 23-03-2005 09:38:32

Is inderdaad onzin volgens mij...
Als je achteruit rijdt wordt er gewoon een ander tandwiel van het planetaire stelsel aangedreven. De koppelomvormer en de hele santekraam (olie dus ook) draait gewoon dezelfde kant op.... alleen de aandrijfas dus niet...

Zie ook: How automatic transmissions work

Gr 8)

Lijkt me inderdaad een onzin verhaal. Zoals Henri al zegt wordt er alleen een ander tandwiel ingeschakeld. Overigens lijkt me dit niet echt goed voor de bak, het gaat met een grote bonk gepaard als je iets teveel gas geeft en dan in zijn achteruit schakelt. Ook als je nog vooruit rijdt en dan de achteruit inschakelt klinkt alsof het niet gezond voor de bak is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 23-03-2005 10:48:27
Overigens lijkt me dit niet echt goed voor de bak, het gaat met een grote bonk gepaard als je iets teveel gas geeft en dan in zijn achteruit schakelt. Ook als je nog vooruit rijdt en dan de achteruit inschakelt klinkt alsof het niet gezond voor de bak is.

Dat is ook zo ;)

Gr 8)