Niet willen starten [OPGELOST]

Gestart door jeroen74, 22-12-2014 22:08:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen74

Voor het eerst in 220dkm, bijna 5 jaar en 582dkm op de teller heeft mijn Volvo me vanochtend voor het eerst echt in de steek gelaten...

Met vrijwel geen mogelijkheid aan de gang te krijgen, alsof de ontsteking helemaal verkeerd staat. Uiteindelijk na heel veel (volgas) doorstarten, en wat tussenpauzen aan de akkulader al pruttelend aan de gang gekregen. Maar nadat ik wat spullen had opgeruimd en na een paar minuten laten opwarmen weg wilde rijden viel ie weer uit, en weer vrijwel niet aan de gang te krijgen.

Ondertussen een uur verder of zo en heb het toen maar opgegeven en voor de komende tijd alternatief vervoer geregeld naar mijn werk.

Ik denk bij thuiskomst, laat ik even proberen of ie het doet, en jawel, als vanouds direct aanslaan alsof er nooit wat gebeurd is. Herhaalbaar.

Dit zomaar uit het niets niet willen aanslaan is al een keertje of 2, 3 eerder voorgekomen (inclusief sporadisch een knalletje in de uitlaat) deze maand, maar lang zo erg niet als vanochtend.

Zo rondneuzend op het forum zou dit mogelijk veroorzaakt kunnen worden door een slecht werkende nokkenassensor of krukassensor, een inwendige draadbreuk of iets dergelijks...

Relais 103 is vermoed ik niet het probleem, brandstof pomp hoor ik bij het aanzetten van het contact een paar seconden lopen.

Wat me vooral opviel was dat het leek alsof af en toe de startmotor zwaar tegengewerkt werd, alsof het mengsel te vroeg ontsteekt en alles de verkeerde draairichting op geforceerd wordt. Vandaar dat ik vermoed dat de timing even de weg kwijt is, en de nokkenas-sensor is daar een belangrijk deel van.

Ik baal er eigenlijk een beetje van dat ie het weer doet, dat maakt fout zoeken er niet makkelijker op :(

Ludo

Heb je al eens uitgelezen?.

jeroen74

Nee, nog geen kans voor gehad...

Ludo

Waarschijnlijk geen melding omdat het sporadisch voor komt.
De nokkenassensor is dan inderdaad hoofdverdachte.

jeroen74

Ik heb overigens wat dingen kunnen vastleggen op video ;)

(geluid is wat zacht)
https://www.youtube.com/watch?v=JbpDmgLaLhE

In de eerste tien seconde (@0:05) zie je wat ik bedoel met dat de startmotor tegengewerkt wordt; blijkbaar zakt daardoor de boordspanning zodanig in dat er iets gereset wordt of zo, het karakter van het geluid verandert duidelijk daarna (en het LPG LEDje gaat van rood naar groen, ik had hem op benzine gezet om het niet nog moeilijker te maken door ook nog laten over te schakelen op gas).

V70R^2

video is prive, kan het dus niet zien.

als een sensor niet goed was zou dat in het geheugen kunnen staan bij uitlezen.

jeroen74

Heb de video op verborgen gezet, dus je zou hem nu moeten kunnen bekijken ;)

maruska

Massakabel in de motorruimte die stuk aan het gaan is ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ludo

Citaat van: V70R^2 op 23-12-2014 00:13:19
als een sensor niet goed was zou dat in het geheugen kunnen staan bij uitlezen.

Is niet altijd zo.
Er zijn zelfs mensen die hun auto willen verkopen voor een defecte nokkenassensor...  ;D

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25096.0.html

jeroen74

Ik heb hem vanochtend en vanavond even gestart, uiteraard het gewoon doen (en dat heb ik ook vastgelegd op video)

Plan de campagne is om eens te starten zonder die sensor, nadat ik eerst foutcodes hebt uitgelezen uiteraard. Nieuwe bougies, andere nokkenassensor, andere HEGO kan ook geen kwaad, en PVC gedoe bij de gasklep is ook niet lekker. Relais 103, ach, kan geen kwaad om even te kijken en eventueel door te solderen. Verdeelkap/rotorinspectie.

Duidelijk is wel dat plomp doorstarten als ie het niet wil, weinig zin heeft. Misschien dat tijdens zo'n aanval 'percussive maintainance' op de juiste plek nog zin heeft?

jeroen74

Vandaag eens gekeken wat er gebeurt met de nokkenassensor losgekoppeld. Et voila, precies eenzelfde wangedrag. Terug aansluiten en hij doet het weer. Twee keer gedaan, twee keer hetzelfde. Bij de tweede test ging het Lambda lampje overigens aan en gaat ook niet uit.

Lijkt mij vrij duidelijk dat deze sensor vervangen waarschijnlijk het probleem oplost. Samen met een andere (of nieuwe) HEGO en nieuwe bougies verwacht ik dat toch alle driveability problemen opgelost moeten zijn.

Overigens moet ik zeggen dat mijn tijdelijke vervangend vervoer, een 2007 VW Passat TDI 144pk, toch ook geen straf is  :eusa_silenced: vraag me af hoe dat vergelijkt met, zeg.... een 2003 V70N D5...  :eusa_think:

jeroen74

Gisteren sensor vervangen door een gebruikte van arjen850... nu is het maar afwachten eigenlijk :eusa_pray:


T5turbo

We hopen met je mee.  ;)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

westje13

Hoi,
Wij hebben hetzelfde 'random niet willen starten - probleem' gehad bij onze 850 20V GLE uit '93, zelfde geluid, zelfde lampjes etc. (wat ik zag op de video). Bij ons bleek het slechts een lek vacuumslangetje te zijn; het hoeft misschien niet meteen aan die sensor te liggen...
Tm

jeroen74

Ik denk dat ik nu wel mag concluderen na vele duizenden km's alweer dat het probleem opgelost is :)