Te rijk lopen? Lambasensor en luchtmassameter uit de Bosch-fabriek?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 30-09-2010 12:27:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Beste mensen,

Al even gezocht op dit forum, maar ik kom er niet achter welke fabrikant de voorste lambdasensor van een B5254T uit 1997  heeft geleverd. Wel vond ik dat een B5252 S een Volvo/NGK/NTK-sensor heeft.

Momenteel zit er een Bosch 0258 005 097 in, zonder het merkteken van Volvo. Daaruit maak ik op dat hij waarschijnlijk al eens vervangen is. Aangezien mijn auto met een Bosch Motronic is uitgerust, verwacht ik dat de orginele Volvo-sensor ook uit de Bosch-fabriek komt.

1) Klopt mijn veronderstelling? Zo niet, wie maakte hem wel?

Ik verdenk de motor ervan dat hij niet optimaal loopt. Waarschijnlijk te rijk, het brandstofverbruik is aan de hoge kant, 1 op 8 haal ik zelf op de snelweg met de cc niet meer. Bij langzaam optrekken lijkt de motor ook schommelend in zijn toeren te klimmen (zonder dat dat zichtbaar is op de toerenteller). Ook loopt hij stationair heel donker en ietwat onregelmatig (beetje ploffend).

Als de lambasensor al vervangen is in het verleden, zijn de volgende verdachten de luchtmassameter en de temperatuursensor (koelwatertemperatuurmeter staat strak op drie uur).

2) Klopt het dat alle turbomotoren met Motronic uitgerust zijn met een Volvo-equivalent van Bosch-lmm 280 217 107?

Dan wil ik proberen of ik mijn lmm met iemand kan wisselen die zeker weet dat de zijne goed is.

Jullie kunnen we vast verder helpen. Alvast bedankt!



Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Joeri

Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Ludo

Beide Bosch nummers, 0258005097 en 0280217107 zijn correct.

Ries van de Zilverschuit

Joeri: dit topic kende ik niet, ondanks dat ik de zoekmachine aan alle kanten geprobeerd heb. Mooi en waardevol topic trouwens!

Ludo: dus ik mag aannemen dat de orginele Volvo-ls en lmm van B5254T uit 1997 ook uit de Bosch-fabriek komen? Dan zal dat geen problemen geven, in tegenstelling tot de berichten die ik lees over andere aftermarkt-merken. Scheelt behoorlijk in prijs met orginieel Volvo namelijk, terwijl het blijkbaar om precies dezelfde producten gaat.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

De aftermarket onderdelen geven meestal een indicatie naar het OEM nummer.
Wil daarom niet zeggen dat het om hetzelfde product gaat.
De prijs is doorgaans inderdaad veel lager, maar helaas geld dat ook voor het technische.

Ries van de Zilverschuit

Daarom inderdaad liever geen aftermarket. De vraag is of een Bosch-lambasonde aftermarket is, dus een andere (niet perse beter of slechter) kwaliteit heeft dan originele Volvo-sonde, die dan bij een andere toeleverancier/fabriek vandaan komt. Of is ook gewoon een Bosch onder Volvo-naam verkocht? Orginieel Bosch of Volvo, ook dat scheelt behoorlijk in prijs namelijk, maar met precies dezelfde kwaliteit.

Op dit forum lees ik dat bij een Volvo-lmm het onderdeelnummer van Volvo staat met daarbij het Bosch-nummer (nog zelf niet ontdekt). Met andere woorden is dit bij de orginele Volvo-lambdasonde ook niet gewoon het geval? Of komt die ook bijvoorbeeld bij NGK/NTK vandaan, zoals bij de 2.5 10v?

Op mijn huidige sonde staat in ieder geval alleen Bosch, dus origineel Volvo zal die niet zijn.

Wie kan daar uitsluitsel over geven?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

Als je een origineel Volvo koopt bij de dealer, staat er inderdaad alleen het Bosch nr op.
Dat geld voor de 0 - 1v lambdasonde, de 0 - 5v komt bij NTK vandaan.

Ries van de Zilverschuit

Ha, dat helpt verder. Dus de kans bestaat dat mijn huidige er al 13 jaar inzit, ondanks dat er geen Volvo opstaat. Dan zal ik hem nog maar even niet uitsluiten als oorzaak. In ieder geval weet ik dan zeker dat ik een Bosch moet hebben.

Bedankt!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin


arjenT5R

gewoon een nieuwe dr in schroeven na 13 jaar heeft het spul zijn beste tijd wel gehad  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Dat gaat ik dus ook doen, plus de lmm (iemand een tip voor redelijke prijzen voor een Bosch-lmm?). Bedankt nogmaals voor alle adviezen!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Citaat van: R-man T op 01-10-2010 14:23:47
Dat gaat ik dus ook doen, plus de lmm (iemand een tip voor redelijke prijzen voor een Bosch-lmm?). Bedankt nogmaals voor alle adviezen!

european tuning
lambda 100 euro en Lmm vrij scherp meen ik
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wout309t

Ik heb nog een lmm meter liggen die slechts 2000k gelopen heeft.. Heb hem wel gereserveerd voor iemand, maar die is niet zo happig volgens mij.... :eusa_wall:
Is een Bosch die uiteraard perfect werkt..
2011 V70 2.0T R-Design MT