bout schokdemper gebroken, en nu?

Gestart door blastaway, 26-12-2014 13:43:51

Vorige topic - Volgende topic

Lunadust

Citaat van: Wout309t op 27-12-2014 16:04:03
Citaat van: Dirk342 op 27-12-2014 14:38:37
Citaat van: Wout309t op 27-12-2014 12:13:52

Je weet dat je aan een 8.8 bout officieel niet mag lassen? Structuur wordt teveel aangetast en verzwakt! Hogere kwaliteiten dan 4.6 mag niet gelast worden!
Bron ?? Want dit is volgens mij je reinste kraam ! Zou automatisch betekenen dat je ook niet aan fusees e.d. zou mogen lassen ivm sterkte afname van het materiaal. Zou ook expliciet betekenen dat er niet aan vrachtwagenchassis gelast mogen/kunnen worden.

Heb er dus in al die tijd ook nog nooit van gehoord !

Ben constructeur in de machinebouw van beroep, en dan krijg je weleens wat mee... ;)

Vrachtwagenchassis zijn niet van 8.8(Term geldt alleen voor bouten) maar waarschijnlijk S355 of een variant daarop en daar mag je inderdaad aan lassen, al moet daar door de RDW officieel goedkeur op gegeven worden.

Ik zou in dit geval het ook wel aandurven hoor, maar het is niet helemaal zo als het hoort. Probeer in elk geval wel een bout te nemen met een borst, en dan lassen aan die borst. Lassen aan schroefdraad heb ik wel meerdere malen verkeerd zien gaan.

Vroeger, tot zeg maar 1990 mocht je inderdaad ongestraft aan een chassis lassen.
Met de huidige specificaties qua belasting en gewichtsbesparing zou ik eerst overleggen met de fabrikant.
Daf mag het zover ik weet niet. Volvo mag het bij een paar modellen niet.
Techneut, geen dichter.

dielie850

Ik zou gewoon even een spannertje er omheen doen voor nu om de schokbreker op zn plek te houden ;)
Wibo/Dirk bellen (ga wel mee is altijd gezellig ;D ) de oude bout eraf slijpen en er een nieuwe op laten lassen ;)
Het is een alu as toch? Anders had ik je ook wel kunnen helpen ;)

blastaway

Citaat van: dielie850 op 27-12-2014 21:25:52
Ik zou gewoon even een spannertje er omheen doen voor nu om de schokbreker op zn plek te houden ;)
Wibo/Dirk bellen (ga wel mee is altijd gezellig ;D ) de oude bout eraf slijpen en er een nieuwe op laten lassen ;)
Zeker gezellig!
Ik had lka contact met dirk, maar die zit vrij ver, of je moet het aandurven, anderas Wibo ff benaderen. Ik heb hem al een pb gedaan.

Gegroet allen en bedankt voor het meedenken dusver! Super forum!
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

dielie850

Citaat van: blastaway op 27-12-2014 21:30:21
Zeker gezellig!
Ik had lka contact met dirk, maar die zit vrij ver, of je moet het aandurven, anderas Wibo ff benaderen. Ik heb hem al een pb gedaan.

Nijmegen ver? heb met een losse uitgeslagen fuseekogel onderdelen bij Arjen in Apeldoorn gehaald dus ben wel wat gewend haha.
Als je hem met een spanner tegen de as aantrekt kan er niks mee gebeuren hoor je hoeft geen 180 te knallen ;)

Vulk

Citaat van: blastaway op 27-12-2014 21:30:21
Zeker gezellig!

Wibo komt niet meer op het forum, je kan hem beter even bellen.

Emiel

Vliegtuig... ;D

Een hangglider met motor en een bureaustoel eraan. ;D

blastaway

Citaat van: Emiel op 01-01-2015 01:32:58
Vliegtuig... ;D

Een hangglider met motor en een bureaustoel eraan. ;D
huh?
I don't get it...
na teveel speciaal biertjes wellicht
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005