bout schokdemper gebroken, en nu?

Gestart door blastaway, 26-12-2014 13:43:51

Vorige topic - Volgende topic

blastaway

Wil er ook niet teveel geld in steken. Dat kan ik helaas ook niet. Was een leuk projectje voor erbij en heb reeds wat zaken aangepakt en flink geld in gestopt. Wil hem graag netjes hebben maar moet ook leuk blijven. Iemand een howto voor vervangen achteras ? :-)
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

)()()sT

Bro Maarten heeft dat vorig jaar gedaan.
Als ie met klusteam midden-Nederland m'n trapgeit komt ontmantelen moet je hem even lief aankijken ;D ;D ;)

blastaway

Ja, zal ik zeker doen. Thanx Joost
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

UserID6342

Je kunt de as vervangen Sven, maar is nergens voor nodig !! Zorg dat of de auto hierkomt of bij Wibo dan last een van ons het zo weer voor elkaar ! Niet gaan boren, tappen, e.d want is allemaal prutswerk ! Maar gewoon een goede 8.8 M12 stalen bout erop lassen, door en door. Wat bijslijpen en gewoon die moer er weer terug op met de originele schijf er tussen.

scania164

Lunadust

Tuurlijk is vervangen beter.
Maar als ie moet! rijden is wat ik opper een prima en veilige noodoplossing.
Techneut, geen dichter.

Wout309t

Citaat van: Dirk342 op 26-12-2014 21:27:42
Je kunt de as vervangen Sven, maar is nergens voor nodig !! Zorg dat of de auto hierkomt of bij Wibo dan last een van ons het zo weer voor elkaar ! Niet gaan boren, tappen, e.d want is allemaal prutswerk ! Maar gewoon een goede 8.8 M12 stalen bout erop lassen, door en door. Wat bijslijpen en gewoon die moer er weer terug op met de originele schijf er tussen.

Je weet dat je aan een 8.8 bout officieel niet mag lassen? Structuur wordt teveel aangetast en verzwakt! Hogere kwaliteiten dan 4.6 mag niet gelast worden!
2011 V70 2.0T R-Design MT

beunmaat

Een achteras is binnen 2 uur vervangen, dan weet je zeker dat het weer goed zit allemaal.
Lassen klinkt een beetje beun :)

V70geRwin

Met een spanbandje om de as en op zijn plek houden kan ook, het hoeft namelijk niet veel te dragen, dat doet het asje wel. Voor heel tijdelijk als je ergens heen moet voor de reparatie  :eusa_whistle:

Daarnaast doet de veer het meeste werk.

Maar dit deel van de as wisselen is niet veel werk. Ik zou dan minimaal de rubbers IN de as mee wisselen, daar kan je te goed bij om niet te doen. Neem dan geen scanpech want die zijn na 2 jaar waardeloos:

De rubbers waarmee de as aan de auto hangt kan je ook "makkelijker" later alsnog doen en zijn ook de duurste rubbers.

UserID6342

Citaat van: Wout309t op 27-12-2014 12:13:52

Je weet dat je aan een 8.8 bout officieel niet mag lassen? Structuur wordt teveel aangetast en verzwakt! Hogere kwaliteiten dan 4.6 mag niet gelast worden!
Bron ?? Want dit is volgens mij je reinste kraam ! Zou automatisch betekenen dat je ook niet aan fusees e.d. zou mogen lassen ivm sterkte afname van het materiaal. Zou ook expliciet betekenen dat er niet aan vrachtwagenchassis gelast mogen/kunnen worden.

Heb er dus in al die tijd ook nog nooit van gehoord !

Hengeveld

Je kunt er zoals al gezegd is zo een stukje draad op lassen. Het heeft daar weinig te houden. De krachten van de schokbreker komen op het stompje dat er nog zit, niet op het eindje waar de moer op zit. Die draai je ook met een klein moment aan.

Lunadust

Moderne truckchassis mag idd niet aan gelast worden.
Is tegenwoordig allemaal hoog koolstofgehalte staal.

Fusee's zijn vaak gietijzer. Dit is moeilijk te lassen, niet onmogelijk, daarom word het afgeraden.
Techneut, geen dichter.

cornelis-b

Ik zou ook niet weten waarom een 8.8 bout niet gelast mag worden, alle bouten van de wielophanging van het vliegtuig van mijn kameraad zijn gelast en is 8.8 staal. Er is niets zo streng als de luchtvaart keuring en gelaste bouten geen probleem, neem maar van mij aan dat er in de landing behoorlijke krachten op de bouten komen te staan als het toestel met ruim 90 kilometer per uur op het veld komt.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Hengeveld

Citaat van: Dirk342 op 27-12-2014 14:38:37

Bron ?? Want dit is volgens mij je reinste kraam ! Zou automatisch betekenen dat je ook niet aan fusees e.d. zou mogen lassen ivm sterkte afname van het materiaal. Zou ook expliciet betekenen dat er niet aan vrachtwagenchassis gelast mogen/kunnen worden.

Bron:
http://www.staalsupport.nl/zoeken-detail.asp?pag=324
http://www.staalsupport.nl/zoeken-detail.asp?pag=175

Maar nog steeds zou ik lassen, omdat dat draadeind geen 8.8 sterkte nodig heeft.

Wout309t

Citaat van: Dirk342 op 27-12-2014 14:38:37

Ben constructeur in de machinebouw van beroep, en dan krijg je weleens wat mee... ;)

Vrachtwagenchassis zijn niet van 8.8(Term geldt alleen voor bouten) maar waarschijnlijk S355 of een variant daarop en daar mag je inderdaad aan lassen, al moet daar door de RDW officieel goedkeur op gegeven worden.

Ik zou in dit geval het ook wel aandurven hoor, maar het is niet helemaal zo als het hoort. Probeer in elk geval wel een bout te nemen met een borst, en dan lassen aan die borst. Lassen aan schroefdraad heb ik wel meerdere malen verkeerd zien gaan.
2011 V70 2.0T R-Design MT