"Snelle" Xenon verlichting?

Gestart door BBS, 03-01-2015 20:25:42

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Ik had eigenlijk al een poosje een vraag door mijn achterhoofd spelen.

Aangezien ik heldere koplampen in mijn wagen heb zitten en ik 5000K xenon verlichting eigenlijk best mooi vind wil ik die deze aankomende zomer wel inbouwen.
Voor het dimlicht is het geen probleem, keuzes meer dan genoeg. In zowel 35W als 55W xenon lampen.
Een ander verhaal wordt het voor het grootlicht. Allereerst zit daar HB4 lampen in en ook daar zou ik eigenlijk dan wel xenon verlichting in willen hebben.

Maar daar zit hem nou juist de kneep. Xenon verlichting heeft tijd nodig om "op te starten" alvorens het de maximale lichtsterkte geeft.
En aangezien ik veel op de weg zit zie ik ook wel eens wat, wat mijn aandacht trekt. Zo nu ook. "en nu komen we bij mijn kern van de vraag..."
Op de relatief nieuwere trucks zie ik wel meer dan geregeld xenon als dimlicht. Dat is niks nieuws, maar als ze knipperen als ik ze inhaal zie ik dat ze knipperen met xenon als grootlicht die wel ineens op de maximale lichtsterkte schijnen. (o.a. de nieuwere auto's van Nijhof-Wassink)
Het is er dus wel, xenon verlichting als groot licht en gelijk op volle lichtsterkte.

Wie weet wat voor verlichting dat is, en waar het eventueel verkrijgbaar is :eusa_think:

Want dat is natuurlijk wel de meest ideale combinatie zoals ik hem dan in mijn wagen zou willen hebben.. :D
Volvoloos....

UserID25761

Xenon moet altijd "opstarten" dat kan nooit in een keer volle sterkte branden  :angel: :eusa_whistle:

BBS

En toch is het er. Ik zie het meer dan geregeld, vandaar dat ik het eigenlijk ook hebben wil....
Volvoloos....

leons850

Zijn dat niet h4 lampen?
in mijn motor had ik bi-xenon H4.
Dit werkt met een magneetje die het brandpunt veranderd door de lamp naar achteren te trekken.
zo had je dus altijd enorm veel licht.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

BBS

Nee is geen H4. Grootlicht kwam dan altijd uit aparte koplampen.
Voor de kenners, zit als optie op de FH3,5 en FH4. En dat is 2x H1. H1 voor dimlicht en H1 voor grootlicht.
Volvoloos....

)()()sT

Enkel een xenonlamp moet volgens mij ALTIJD opstarten.
Met xenon in je dimlicht heb je al een bak licht, dat groot licht (al is het halogeen) geeft enkel wat verder zicht en een klein beetje extra licht.
Dat halogeen dan (te) geel oogt is een ander iets :)

Lunadust

Ik zal maandag eens voor je kijken.
H1 is sowieso nooit xenon.

Meestal bij "bixenon" word er voor seinen en stripje weggeklapt bij de lens zodat de volle straal van de xenon mag schijnen ipv het ideale lichtbeeld. (Mb CL 500)
Techneut, geen dichter.

Sbv

Citaat van: BBS op 03-01-2015 20:34:21
En toch is het er. Ik zie het meer dan geregeld, vandaar dat ik het eigenlijk ook hebben wil....
Het is alleen wel een af fabriek optie en geen aftermarket xenon.

Kijk wel heel goed naar lichtbeeld van xenon in de heldere koplampen. Het geeft veel licht, maar dan wel een wolk licht en geen mooi strak lichtbeeld is mijn ervaring. Heb er een opmerking bij apk overgehad in het verleden

BBS

Hmmm, Joost heeft volgens mij ook xenon in de heldere lampen zitten... Maar ik hoor -of lees- eigenlijk nooit over problemen met het lichtbeeld...

Volvoloos....

NinaPaul

Nee, de mensen die het hebben gaan niet rondvertellen hoe *** het voor een ander is, enkel hoe blij ze er zelf mee zijn. Lijkt me vrij logisch.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Sbv

Ik kreeg bij de S70 een opmerking over slecht lichtbeeld dat het afkeur zou worden. Heb daarna gewone lampen erin gezet. In mijn V70 heb ik normale lampen en dat geeft naar mijn idee voldoende licht. Xenon in niet heldere lampen gaat nog wel, maar in de heldere is mijn ervaring dat het een wolk licht geeft wat voor tegenligger niet erg prettig is. Het is slechts mijn ervaring en mening

leons850

Toen mijn S70 voor de keuring moest zei de keurmeester: "ff kijken of dat lichtbeeld bij jou wel normaal is, ja prima zelf afgesteld?" Mijn antwoord: "ja bij een vriend van me voor een lichtbak."
Was helemaal perfect, laatst wel andere  achter veren er in gezet dus nu staan ze ook niet meer te hoog.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

Zelf heb ik ook xenon dimlicht en dat is geen punt bij de APK met originele heldere koplampen, het zijn wel gewoon H7 xenon lampen net zoals H7 halogeen lampen die er standaard inzitten dus is het het voor de reflector gewoon hetzelfde.

Ik denk zelf als je xenon bij je grootlicht wil je toch behoorlijk in de buidel mag gaan tasten plus inbouwruimte kan ook leuk worden.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Bostel

Mijn broer had een seat ibiza met bi-xenonverlichting en bij hem kwam het dimlicht en het grootlicht van hetzelfde 'lichtpunt'.
Ik heb het idee dat het zoiets is als op dit filmpje http://m.youtube.com/watch?v=iP4WXHmRpjs
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

classicT5

Kunt ook h7 led erin stoppen? Is hier al aan de orde gekomen, uit mn hoofd 855r had daar veel voor uitgezocht.