850 2.0 10V LPG G3 op naar de 4 ton, of net niet?

Gestart door soichiro, 13-01-2015 17:56:35

Vorige topic - Volgende topic

soichiro

Hallo 850 mannen en vrouwen,

het is alweer een tijd geleden na mijn laatste post; kan je voorstellen hoe soepel de kilometers de tellerbak in komen rollen. Mijn laatste bezoek is korter geleden, ik lees altijd met veel plezier de verschillende ervaringen, problemen en oplossingen.

Ik zit met de gedachte te spelen  de Volvo in te ruilen. De koppeling gaat slippen, en met bijna 4 ton op de klok is over 20K de distributie ook weer aan de beurt. APK verloopt in februari; het moment dat er ook altijd een grote beurt gegeven wordt. Veel kilometers rijd ik niet meer, dus G3 gas is eigenlijk overbodig. Grote kostenposten in het vooruitzicht, en met iets meer uitgaven heb ik meteen een andere, leukere auto dan die ik nu heb.

Wat te doen; een andere 850 kopen (een nette met historie en APK, misschien zelfs een T-5R) en dan een weer een jaar rijden of de mijne oplappen. Rest van de auto is goed. Niet netjes, maar gewoon primaen een beetje suf. Een iets spannender exemplaar lonkt ergens ook wel.

The body must be relaxed, but the mind must be sharp.

RoelNL

Zou de kosten aankijken en aan de hand daarvan je beslissing nemen, al moet ik zeggen dat een T5R erg leuk haha. Maar vergeet het onderhoud en vooral brandstofkosten die er mee gemoeid zijn want 100E in de week ging er bij mij gewoon in toen de mijne nog op benzine reed.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

glenfiddich1983

Als je graag iets anders wilt, dan koop je wat anders.

Bevalt je auto, dan voer je het onderhoud uit en hou je hem. Of je doet het hoogst noodzakelijke en verder niets, en kijkt hoe ver je komt. Inruil waarde heeft je auto toch amper, als hij het op enig moment begeeft en de reparatie is te duur, kan je het verlies wel lijden en koop je iets anders. Rij je nog een of twee jaar of zelfs langer met weinig kosten is het pure winst.

De 850 die je kent inruilen op iets onzekers maar qua specs vergelijkbaars lijkt me weinig zinvol.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

kulk

Altijd lastig dit, het is wel zo dat als je eenmaal gaat investeren je pas echt verknocht raakt aan je auto.  ;D
Ik had een beetje hetzelfde dilemma hoor, zeker toen de koppeling het begaf afgelopen week.
Ook ik ga over een maand of 2 veel minder kilometers rijden.
Mijn keuze was om de koppeling te laten maken, ook omdat de auto voor de rest goed onderhouden is en er veel
aan vervangen is ( schokbrekers, schijven, blokken, banden, dynamo ontsteking ), ik weet niet hoe dat bij de jouwe is?

Als onderhoud goed bijgehouden is, je straks een nieuwe koppeling en riem hebt kun je weer een tijdje door met
relatief weinig kosten en volgens mij moet je wel heel weinig km's rijden wil de gasinstallatie niet meer rendabel zijn.

kulk

Off-topic:

Volgens mij reed ik een tijdje terug achter je hier bij het Olympisch Stadion, klopt het dat je heel veel spullen in je kofferbak hebt liggen ;)

On-topic:

Als jij het was, meesterlijk roffelgeluid ( reden om hem te houden ;) ) hoor zo'n 2 liter, ik deed er speciaal mijn raam voor open  ;D

soichiro

Dank voor de reacties!

@Roel; laat ik nu net een heel mooie T-5R te koop weten te staan! Droomauto. Is dat echt zo duur in onderhoud?
@glenfiddich; precies. Of het is een stap voorwaarts, of ik ik hou 'm. Zei iemand T-5R?

Het dilemma is dat het hoogst noodzakelijke onderhoud me nu een hoop zal gaan kosten. Een grote beurt + APK is wat mij betreft ook noodzaak. Riem kan evt. volgend jaar. Afschrijven heb ik nooit gedaan, want ik heb 'm destijds gekregen.

En, Kulk, dat is 't precies. Ik heb er de afgelopen 4 jaar toch wel wat ingestopt. Afgelopen zomer heb ik er bijv. nog een radiator ingeklust. Ik zou willen dat ik de moed, kennis en ruimte had om de koppeling zelf te doen. Als ik 'm laat oplappen, wil ik er ook weer mee door. Er komt een punt dat dat niet verstandig is. Meer een sport.

Maar goed, een andere 20- jarige auto kopen is dat ook niet. Ik zal m'n garage eens bellen voor een offerte + inschatting APK kosten. En een rondje in de T-5R maken. Sowieso.

Off topic: kan zijn dat ik het was, alhoewel er niet vaak veel troep in de bak ligt. Het geluid is inderdaad subliem!

PimR

Ik zou Dirk eens een berichtje sturen met de vraag wat het zou gaan kosten, denk dat je beter af bent dan bij de dealert

RoelNL

Onderhoud van de R is over het algemeen wat hoger dan bij de andere auto's zonder turbo, maar als het aantoonbaar goed onderhouden kun jer prima mee rijden zonder al teveel problemen. Kosten kunnen zijn een turbo (meestal rond de 220-240000 km zijn ze echt op aan het raken) ander onderhoud is vooral het regulieren onderhoud, maar als je de auto echt tip/top wil krijgen gaat echt flink geld kosten. Verbruik is echt gewoon een stuk hoger maar wel afhankelijk van waar je rijd, veel snelweg valt het mee 1 op 9 a 10 maar stad verkeer 1 op 7 of minder, ik kan natuurlijk niet in u portomonee kijken maar houd er wel rekening mee in het besluit. Veel stad verkeer zou ik sowieso geen R nemen maar gewoon een ongeblazen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

soichiro

OK, dank.

Ik ga wat informatie inwinnen, en besluiten wat het gaat worden. In februari verloopt de APK, dus voor die tijd beslis ik.

Ik heb ook een PM gestuurd naar de forum monteurs.