uitgelijnd, maar trekt naar rechts

Gestart door jvommen, 29-01-2005 20:24:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jvommen

Vraagje, ik heb 1 maand geleden 2 nieuwe potenza's op mijn auto laten zetten. 1 week daarna de linker triangel vervangen (onderste draagarm met fusee). Vervolgens opnieuw laten uitlijnen, maar de auto blijft naar rechts trekken, en niet zo'n klein beetje ook. Als ik mijn stuur vast houd in rechte stand zeg maar, dan loopt ie mooi recht uit, maar zodra ik hem loslaat vliegt ie meteen naar rechts...

1e vraag: zijn alle draagarmen hetzelfde voor de 850? Ik heb ze opelkaar gelegd maar kon op het oog geen verschil zien.
2e vraag: heeft iemand ervaring met een "kapotte" band? Als ik voor de velgen wissel (m.a.w. beide banden draaien als het ware verkeerd om), dan loopt de auto een beetje naar LINKS... de velgen zijn niet krom (= gecontroleerd).


Laatste vraag: ik heb gelezen hier op forum dat je achter ook kunt uitlijnen, maar mijn volvo dealer zegt dat je achter niks kunt verstellen... Kan het nu wel of niet?

Hopen dat jullie mij verder kunnen helpen. :)

855-Champagne

Jawel achter is ook te verstellen, maar vreemd dat ie nu weer weg trekt.

thuur

Ik had hetzelfde:

Auto reed rechtdoor (handen los), stuur mooi in het midden.
Draagarmrubbers vervangen + auto uitlijnen (alles door de dealer).
Auto trok best wel naar rechts na het uitlijnen.

Nieuwe banden erop: auto spoort als een trein! Stuur recht en vandaag nog zeker 2 km snelweg gereden met handjes los (was een moeilijk broodje, morgen uitzuigen ;D)


Gr 8)

Jeroentjuh

#3
Banden kunnen echt een verschil van dag en n8 maken, duz welke banden heb je erop liggen? ;)

Michelin Primacy heeft er veel last van, maar ik reed laatst een een V70 met Wanli banden erop :-X dat ding ging bijna haaks rechtsaf als je het stuur los liet, en een lawaai die banden  :o

jvommen

Ik heb Bridgestone potenza eronder liggen, gloednieuwe.  Maar weet iemand of die triangels hetzelfde zijn, m.a.w. die draagarmen? Ik heb namelijk (voor de apk) de onderse fusee + 2 nieuwe banden tegelijk laten vervangen.... Maar jullie denken dus ook dat het de band is?

thuur

Als de banden al een aanzienlijke afstand in een fout-uitgelijnde (om het zo maar te noemen) auto hebben afgelegd, heb je ze 'scheef' afgereden.

Je zegt dat ze nieuw zijn... Hmm, misschien de velgen eens laten controleren? Ik neem aan dat ze gebalanceerd zijn?

Je stuur staat verder recht?

Indien ja: gewoon even teruggaan en de boel laten controleren.


Voor zover ik weet: de draagarm t/m 1993 bestaat uit losse stukken (rubbers, aluminium triangel, fusee kogel), vanaf 94 bestaat het geheel uit 1 stuk. Verder zijn mij geen verschillen bekend..


Gr 8)

Ko


toycar

 ;)
Nooit van gehoord, maar denk het wel te weten, moet WANLIN zijn:
W(eer) A(ls) N(ieuw) L(oopvlak) I(nteresseert) N(iet)

jvommen

Eh nee, geen wanli of internet banden. gewoon bij mijn bandenboer. Morgen een afspraak om weer te kijken wat er aan de hand is. Hopen dat het morgen opgelost is. Ik laat weten hoe het afloopt.

M a r c

Eerst maar eens opnieuw uitlijnen lijkt me. Sporing goed controleren.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Yackall

Citaat van: 855R op 30-01-2005 01:07:44
Ik heb Bridgestone potenza eronder liggen, gloednieuwe.  Maar weet iemand of die triangels hetzelfde zijn, m.a.w. die draagarmen? Ik heb namelijk (voor de apk) de onderse fusee + 2 nieuwe banden tegelijk laten vervangen.... Maar jullie denken dus ook dat het de band is?


Mmm, nieuwe banden zouden dit niet mogen veroorzaken, toch?

Ik heb vorig jaar mijn wielen eerste laten balanceren. Bleek er een slag in één van de velgen te zitten die niet te balanceren was. De garage waar ik dat liet doen stelde voor om die velg even tijdelijk achter te zetten zodat ik het minder zou voelen. Na ongeveer 2 weken de velg laten richten en daarna gelijk de auto laten uitlijnen (voor en achter). Volgens de computer was hij o.k., maar tijdens het rijden toch nog steeds naar links trekken. Was ik vergeten te zeggen dat ze die ene velg weer voor moesten zetten. Nadat dat gedaan was, liep hij keurig rechtuit. Kan dus duidelijk wel in de banden zitten, maar bij nieuwe banden zou dat niet mogen, lijkt me.

jvommen

Ok de uitslag. Er zit een fout in 1 van de twee nieuwe banden die ik gekocht heb (potenza RE040). Ze zijn meer dan 2 uur bezig geweest me alles te controleren. De auto is opnieuw geheel uitgelijnd (4 punts, klopt dus, achter ook iets bijgesteld), en volgens de computer was alles prima. Ik testrijden en het enige wat ie wou was rechts af. Zodra ik het stuur losliet scheerde hij naar rechts. Van voor naar achter gedaan en precies hetzelfde. Toen maar tot overmaat van ramp de rechtervoorband (+velg) naar links gedaan en links naar rechts. De banden lopen dan eigenlijk verkeerd om, en.....de auto trekt naar links. Voor alle duidelijkheid, mijn velgen zijn recht. Conclusie: het moet 1 van de nieuwe banden zijn. Aangezien ik de banden in Nederland gekocht heb ongeveer een maand geleden en ik nu in Spanje woon (de auto is ook in Spanje), is Bridgestone nu aan het kijken hoe ze het gaan oplossen. Ik laat weten hoe het afloopt!

DUS: NIEUWE BANDEN ZIJN NIET ALTIJD GOEDE BANDEN....

jvommen

Welnu, na weken zoeken, is het probleem waarschijnlijk boven water gekomen. Ik heb bridgestone re040 onder mijn auto zitten. Na ongeveer 10 uur zoeken door Bridgestone (geen lariekoek, 10 UUR!!!) komen ze erachter dat RE040 waarschijnlijk niet geschikt is voor de 850R. gewicht 1 bij de auto (voorkant) is 1040, oftewel 520 kilo per band. de 205 45 17 potenza RE040 mag een max van 500 kilo hebben (084). Nu vind ik het wel raar dat een band die maar 20 kilo overgewicht heeft al vervormd waardoor mijn auto constant naar rechts trekt. Om dit verhaal te controleren zijn er 2 versleten banden onder gezet, en de auto liep perfect rechtuit.....

Welnu, aankomende dinsdag worden de 205 45 17 RE050 onder gezet die een max gewicht van 560kilo hebben (088). Het probleem zou dan opgelost moeten zijn volgens Bridgestone...

Ik kan jullie dus dinsdag zeggen of mijn auto weer recht loopt (en natuurlijk adviseren om GEEN re040 onde de auto te zetten...)

Vermoeide groeten,

Jim

JCviggen

de mijne loopt een beetje naar rechts en heeft dit al gedaan met 3 verschillende sets banden...ik zou het overigens raar vinden als jou auto naar rechts trekt terwijl er toch op beide banden evenveel gewicht zou moeten staan?

Van de 850s die moeten worden uitgelijnd lijkt het me ook dat het overgrote deel naar rechts trekt, zelden naar links :)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

speedyT5

Citaat van: JCviggen op 02-04-2005 16:36:38
de mijne loopt een beetje naar rechts en heeft dit al gedaan met 3 verschillende sets banden...ik zou het overigens raar vinden als jou auto naar rechts trekt terwijl er toch op beide banden evenveel gewicht zou moeten staan?

Van de 850s die moeten worden uitgelijnd lijkt het me ook dat het overgrote deel naar rechts trekt, zelden naar links :)

Eigenlijk betekent het beetje naar rechts lopen dat je auto perfect is uitgelijnd.
Daar de bolling van de weg meestal naar rechts afloopt (waterafvoer) betekent dit dat de auto die richting gaat volgen.
Mijn ervaring is wel dat hoe breder de banden, hoe gevoeliger voor spoorvorming etc.
Maar ook hoe breder de banden worden hoe gevoeliger voor de juiste gewichts en snelheidsindicateis, dat blijkt nu maar weer!
Never, never gonna give you up
love you just the way you are