Brom en speling op stuurkogel

Gestart door Ardi, 17-01-2015 12:37:14

Vorige topic - Volgende topic

Ardi

Sinds twee weken heb ik een brom rechtsvoor tijdens het rijden (tussen de 80 en 100 km/h). Dit is zowel in de versnelling als "rollend" in den Neutral stand van de automaat. de brom laat zich het beste omschrijven als luidruchtig bandengeluid. het vreemde is dat het boven de 110km/h weer terug gaat naar normaal bandengeluid.

Vandaag de boel omhoog gehad en ik zie niets bijzonders. Alle hoezen zijn heel en als ik het wiel ronddraai voel ik niets aan de veerpoot.
Ook de andere kant heb ik gecontroleerd, en daar ook alles in orde, behalve de buitenste stuurkogel. Hier zit een flinke speling op. het wiel maat op het uiteinde van de band wel een uitstal van ca. 5mm. Hier maak ik me zorgen over, aangezien ik nog een paar 100 km moet rijden tot ik de kogel kan vervangen.

Hierover heb ik een aantal vragen:
- Hoe meet je speling op de stuurkogel. Afkeur speling is 1mm, maar waar gemeten?
- Moet ik me zorgen maken dat de kogel er snel uitschiet?
- Kan het brommen en de speling met elkaar te maken hebben?
- Zijn er suggesties waar de brom vandaan kan komen?

Alvast bedankt,

Ardi Anker
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

volvobug

Zou je minder zorgen maken over het brommen maar meer over 5 mm uitslag op de stuurkogel  :o Z.s.m. vervangen. En dan maar eens kijken of er nog brom is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ardi

De speling op de kogel gemeten is 3 mm. dat is de maximale speling op de kogel tussen de behuizing en de uitgaande bout. Kan dit eruit schieten (met alle gevolgen van dien)? of kan ik gewoon rustig en extra voorzichtig doorrijden? Natuurlijk ga ik de kogel zsm vervangen!, maar dan moet ik eerst thuis komen....

Alvast bedankt.
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

volvobug

Tja, ik ga niet zeggen dat je er rustig mee kunt doorrijden, straks ben ik nog aansprakelijk als er wat gebeurt  ::)

Voor de APK wordt volgens mij een maximale speling van 1 mm aangehouden, en de APK is vooral een technische veiligheidskeuring. Dit even als referentie.

Maar goed, je bent er mee heen gekomen, je zult er vast ook wel mee terugkomen. Maar enige behoedzaamheid is aanbevolen. Vooral geen snelheidsrecords proberen te verbeteren of het betere bochtenwerk vermijden  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.