Aanhaalmoment vliegwielbouten.

Gestart door JesperT, 20-01-2015 15:33:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JesperT

Hallo!

Ik hoop dat ik dit in het goede topic post  ;D

Wat is het aanhaalmoment van de vliegwielbouten van een 2.5 20v uit een 98er s70?

Ik heb dit blok gekocht om in mijn 96er 855 te zetten maar er zat een automaat vliegwiel op en die is er dus af.  ;D

En weet iemand toevallig een goed adres om deze te kopen? Ik heb ze nu besteld maar ze waren nogal aardig prijzig.

Groetjes, Jesper.

UserID6342

Dezelfde bouten kun je gewoon hergebruiken ! Met een luchttol goed kruislings aantrekken en klaar.  Voor leken; voor het afbreken een kwart slag terug

JesperT

Er zaten van die rare omgekeerde torxbouten in en ik heb geen dop daarvoor ( ok ringsleutel 17 met een stukje pijp deed wonderen voor het loshalen) En ik wil ze toch liever wel op moment vastzetten aangezien ik 1 keer heb gezien wat een vliegwiel kan doen als hij er af schiet....
Of valt dat allemaal wel mee?
Maar toch bedankt voor de info!

UserID6342

Je moet een dop 17 halen veelkant, gewoon te verkrijgen bij iedere goede automaterialenzaak !  Een zeskant oid gaat niet werken.

JesperT

Op de oude bouten zat een soort afdichtingsmiddel leek niet echt op loctite.

Die dop kan ik inderdaad wel even halen maar ik neem aan dat dan ook weer van dit afdichtingsmiddel op de bouten moet? Aangezien ze in de olie zitten.

Mvh

Ja loctite blauw gebruiken!!! En net wat dirk zegt gewoon goed kruislings aantrekken. Gebeurd er niks mee.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

JesperT

Mijn dank is groots. Dat word nog even klussen zometeen ;-)

UserID6342

Citaat van: Mvh op 20-01-2015 16:56:25
Ja loctite blauw gebruiken!!! En net wat dirk zegt gewoon goed kruislings aantrekken. Gebeurd er niks mee.
Ik heb ze nog nooit vastgezet met loctite, dus nergens voor nodig !  Vandaag nog een blok opgebouwd en de starterkrans zo er weer op met de oude bouten en goed vastgepeerd, gebeurt helemaal niets mee.

Lunadust

Die loctite is niet bedoeld als borging.
Die is bedoeld als afdichting.
Je krukas draait in de olie.
De andere kant van je bouten dus ook.
De kans dat ze door gaan lekken zonder afdichtmiddel is minimaal.

Over het algemeen is zoals ze hier altijd zeggen 2,86 Dirktonmeter voldoende vast.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een bout daar afbreekt of doldraait.
Techneut, geen dichter.

NinaPaul

Wat is de extra moeite om ze gewoon op moment met loctite vast te zetten? Nieuwe bouten hoeft niet, schoonmaken is wel aan te bevelen (let op bij blinde gaten dat ze vrij zijn van vocht/vuil.


(Voor wat betreft de argumentering: de reden die je aangeeft is een foutieve veralgemening, beroep op gevolgen (Ad consequentiam) en onaanvaardbare deskundige (Ad verecundiam).
Waarom zet ik dat erbij? Omdat er inhoudelijk gewoon niet gereageerd kan worden. En ik snap dat het vaak goed kan gaan, maar dat is niet het advies dat gegeven zou moeten worden.)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

Precies Bas, en als je al Loctite wilt gebruiken, gebruik dan de goede !

Dus niet de blauwe (om te borgen) maar de roodbruine 542 die ervoor zorgt dat de olie afdichting zo blijft.  Met andere woorden de 542 sluit de schroefdraad af voor de olie !

Lunadust

De denkfout die mensen maken is dat loctite een borging is.
Loctite is een merknaam.
Net als volvo.
Bij krukas bouten zit loctite er NIET als borging maar als oliestopper.
Techneut, geen dichter.

UserID6342

#12
Eensch !

Je wilt niet weten hoeveel verschillende soorten Loctite er hier staan, en wat gebruik ik het meest ?  Idd de 542 als oliestopper en de 401 als lijm !

remeeus

Dit is van Vida erover te zeggen heeft:


Plaat het vliegwiel/de ankerplaat terug
 
Gebruik tandwielsegment 999 5112 en de speciale bouten 999 5593 .
Bevestig het vliegwiel met drie speciale bouten en draai deze bouten (kruiselings) aan tot 45 Nm.
Bevestig de andere bouten (nieuwe standaard bouten) en draai deze aan tot 45 Nm. Vervang de drie speciale bouten door nieuwe standaard bouten en draai deze diagonaal aan tot 45 Nm.
Draai aan onder een hoek van 65°.

Automaat:
Plaats de ankerplaat terug en draai deze in twee fasen aan:
1. Draai aan tot 45 Nm.
2. Draai aan onder een hoek van 50°.   

Breng de versnellingsbak aan
 
Automaat: Draai de koppelomvormer aan tot 50 Nm.
Handgeschakeld: Draai de koppelingsplaat en koppelingsdrukplaat aan tot 30 Nm. 

JesperT

Fijne reacties heren hier heb ik wat aan :-)

Ik heb inderdaad loctite 542 gebruikt want dat leek mij gewoon "logisch" Zit weer als een huis :D

Nu de boel er weer inhangen, alles aansluiten en dan hopen op een hele hoop kilometers met mijn verse blokje :D