ECU C70 T5 1998 in 850 T-5R uit 95?

Gestart door v0lv0freak, 28-01-2015 20:53:55

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

350+ pk is ruim en goed te halen met een 19T => alleen zal dit in een vroeg stadium (lagere toeren) behaald worden en niet vast gehouden worden tot in de toeren begrenzer ;) dan speelt inderdaad de kleine "hotside" een rol. Vermogenskromme heeft iets weg van een koppelkromme.

Het maximaal vermogen word meestal ergens rond de 5000 rpm gehaald en max koppel ronde 3000rpm, is de eigenschap van de rap op spoolende en relatief laagtoerige turbo. Zeker als je je koppel zeer snel in laat komen ga je een hoog vermogen krijgen => dat is ,in mijn inziens, ook de reden van Ludo´s kromme drijfstangen geweest in de tijd.

Bekijk de turbo performance map en dan kan je het enigszins terug vinden ;)

BTW: je zal dan wel een blok moeten hebben die in top konditie is ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ludo

Citaat van: Johann op 26-02-2015 12:39:23
Citaat van: Ludo op 26-02-2015 12:18:55
Die 370 heeft fasttech er bij mij uitgehaald.
Standaard 19T.
Het mengsel vond ik daarbij voor 'mijn normen' niet goed, dus terug schroeven.

Maar dat is nu die eeuwige discussie...
Feit daarvan is dat in Goes altijd lagere waardes gemeten worden als bij de tuner zelf.

Ging mij meer om de 315 aan de wielen met 19T in Goes.
Met brandstof bedoel je gas of benzine?

Fasttech deed enkel benzine.
Het kon net volgens Marco, maar omdat ik gas rij  :D wilde ik het mengsel wat rijker, lamda 0,8 of ietsje lager.

Door de tijd heen heb ik op verschillende banken gestaan, allemaal verschillende waardes.
Verschillen van 100pk zelfs, gaat nergens over...
Zoals eerder geschreven hier, best op dezelfde bank voor een beter vergelijk als je veranderingen doet.

Mijn blok was trouwens nieuw, maar los daarvan en prioriteit altijd in topconditie.  ;)

Piet

Ach in amerika zijn de banken nog veel optimistischer dan hier.
Allemaal bullshit pk's. :)

Haenzel

Citaat van: Piet op 02-03-2015 17:50:06
Ach in amerika zijn de banken nog veel optimistischer dan hier.
Allemaal bullshit pk's. :)

Dat hebben we gemerkt in2008..

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 26-02-2015 17:17:17
Citaat van: Johann op 26-02-2015 12:39:23
Citaat van: Ludo op 26-02-2015 12:18:55
Die 370 heeft fasttech er bij mij uitgehaald.
Standaard 19T.
Het mengsel vond ik daarbij voor 'mijn normen' niet goed, dus terug schroeven.

Maar dat is nu die eeuwige discussie...
Feit daarvan is dat in Goes altijd lagere waardes gemeten worden als bij de tuner zelf.

Ging mij meer om de 315 aan de wielen met 19T in Goes.
Met brandstof bedoel je gas of benzine?

Fasttech deed enkel benzine.
Het kon net volgens Marco, maar omdat ik gas rij  :D wilde ik het mengsel wat rijker, lamda 0,8 of ietsje lager.
...

In principe zorgt een rijker mengsel op LPG alleenmaar voor verhoging van de EGT. Het koelende effect door het (te) langzaam verdampen van benzine bestaat niet op LPG, dit gaat door de drukverlaging immers direct en 100% over in damp.

Volgens mij is dit in belgie anders. De oorzaak daarvan is mij niet bekend.

v0lv0freak

Zo topic kick :)

Ik wil de ECU nu eindelijk eens gaan plaatsen in mijn C70. Ik heb de ECU destijds ook gekocht van de vorige eigenaar (hij heeft de auto met standaard ECU verkocht).

Vraag: hoe wissel ik de ECU? Op youtube vind ik dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=722WQoSj-Mw
Maar dat 'tooltje' heb ik niet bij de losse ECU. Zit dat in de auto erbij of moet ik dat kopen?

Piet

In je eerste post schrijf je dat RICA ECU uit een 1998 C70 komt.
Dat is een M44, daar heb je dat tooltje niet voor nodig. Die is voor een ME7 ECU.

Ik weet niet uit welk jaar jouw C70 komt, maar C70's van latere jaren hebben een ME7.
Daar gaat die ECU van 1998 dus sowieso niet in.

v0lv0freak

Mijn C70 is uit 1998 en de ECU ook. Heeft er ook ooit ingezeten.
Gaat vervangen dan hetzelfde als bij een 850:
https://www.youtube.com/watch?v=k6Kw75f1K-o

dat is wel super simpel dan :)

KIM

Even een simpele check: Zit de beugel aan zowel de ECU in je auto als aan de vervangings ECU?
M4.3 / 4.4 hebben die beugel; ME7 niet.

v0lv0freak

Dank voor de info, daar kan ik wat mee!
Volgens mij zat aan de losse ECU geen beugel. Ik ga het morgen meteen checken!

Piet

v0lv0freak

Gisteren gelukt! Moest nog even op het forum zoeken hoe de breekbout aan te pakken, maar met de dremel was het in 5 minuten gepiept :)
Een kort ritje gemaakt en hij lijkt directer op het gas te reageren en onderin ook feller.
Binnenkort met een langere rit als hij goed warm is eens kijken hoe dat knalt :)
En dan ben ik ook benieuwd of hij zuiniger is op lange ritten. 8.3 op de 100 heb ik volgens de BC al vaker gehaald. Benieuwd of dat ook onder de 8.0 kan ;)