Verbruik

Gestart door 2.0keijzer, 31-01-2005 11:18:37

Vorige topic - Volgende topic

Hen3

Op een rit naar Oostenrijk heb ik met m'n 10 kleppertje automaat (!) op lpg van destijds een keer 1:11 gehaald. Normaal gebruik was zo'n 1:7.5 geloof ik... Ik kon zo'n 300 - 320 km op een tank.

alfredgeel

ok ,

hier ben ik weer.
Als ik in de tijd klanten had die kloegen over een hoog verbruik controleerde ik gewoon snel met een 4-gasanalyser wat de co-waarde en lambdagetal was op stationair en op 3000 tr.

Als je merkt dat de lambda op beide toerentalen rond de 1 draait mag je er van uitgaan dat alles goed is.

Bij 10 kleppers wordt het signaallampje van de lambdasonde niet gefopt ; dus als er iets zou schelen aan de sonde geeft dit een foutcode.

Anders kan je met behulp van een analoge ( met een wijzertje ) multimeter meten op de gele draad van de AMS computer.

Bij warme motor moet je die cst zien varieren tussen 0 en 0.7v.

Of als je bij een vialle dealer gaat mbv een signalite.

s6

NwVolvoMn

Was ook mijn idee, liep onbelast op 4-gas labda 0,73 :o bij 3000 rpm, na reparatie stappenmotor bij stationair rond de 1. Moest APK en gelukkig is de 850 van 12-92 en hij kwam er door 8). Hoop dat ik een dezer dagen even tijd krijg om de verdamper te verwisselen, kan ook zijn dat we de Vialle even reviseren maar waarschijnlijk wordt het een nieuwe van een ander merk. Toch wordt volgens mij het meerverbruik van de Volvo wat aan de hoge kant doordat er een relatief kleine venturi is gemonteerd op die Vialle, en alhoewel die installatie goed loopt vind ik het toch niet je van het. Er zijn gewoon betere systemen. Maar jah, in 92 zou vialle de beste zijn   >:(

willem1954

Ik heb 5 jaar met veel plezier in een GLT (20V) gereden op LPG  ;D en kwam gemiddeld over een jaar op 1:7,5 uit. Dus jouw verbruik is m.i. niks bijzonders. Ik heb nu een V70R Automaat :D p LPG3 en rij gemiddeld 1:6,7, met uitschieters op lange ritten naar 1:8. Uiteraard rij ik met deze auto wel iets pittiger de GLT, maar door het enorme vermogen draai je normaliter maar 2000 toeren.... (bij 3000 toeren zit je al gauw op 140! )

2.0keijzer

Inmiddels ben ik, de aanstichter van deze thread, veel wijzer.
Zoals je elders kon lezen was m'n LPG stappenmotor kaduuk (extreem hoge CO). Nadat die was vervangen was alles stationair ok (en het verbruik kwam in de buurt van de 1op10!) maar co was nog te hoog bij 3000 RPM. Ik ben met de auto naar Mesman in Son gereden, waar de vacuumschakelaar is afgesteld (ook een advies van Alfred Geel).
Resultaat: CO perfect en verbruik laag. Bij twijfel: een ritje naar Son!

CharlieFox

Onderstaande reactie heb ik zojuist verhuisd vanaf de "benzine-afdeling" waar een soortgelijk topic staat. Ik hoop dat er hier veel LPG-reacties komen.

Volvo 850 Estate 2.5 L 10 klepper LPG (G2). Combinatie van stad en snelweg. Rijstijl: Erg beheerst. Op de snelweg 100-120-140 km, rustig accelereren, gebruik cruise control etc.

Ik heb de auto ong een maandje en ben nog druk doende met meten. Ik tank 'm af en noteer aant liters en aant km dagteller. Meestal tank ik zo rond de 40 L en dan heb ik zo'n 320 km gereden. Ik heb hier al heel wat bonnetjes liggen en het gemiddelde ligt op 1:8. Echter ...

Als ik m'n airco aan heb (ik heb een Deltamil ECC die ik dan op auto zet) dan lijkt het erop alsof ik al bij 260 km tanken moet! (is 1:6,5). Ik wil dit nog eens gaan onderzoeken, nog een aantal keren nauwkeurig meten dus, maar de eerste meting baart mij iig zorgen. Las in dit forum ook ergens dat iemand dit ook had en hij kreeg veel ongeloof.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

-D©©©L-

Citaat van: -D©©©L- op 20-08-2007 23:28:49
Lange rit + lekker doorrijden (Vmax + 15 km/h) afgelopen zaterdag (460 km); 1 op 8,4 op LPG (LPi) in de R. Het bewust in de lockup houden van de AT-bak, werkt dus wel. Tijd voor een "lock-up" ledje  :)

BenC70ES

Citaat van: -D©©©L- op 24-08-2007 01:04:39
afgelopen zaterdag (460 km); 1 op 8,4 op LPG (LPi)

Heb jij dan geen vul-begrenzing meer?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

tackle

met sleurhut haalt ie met moeite 1 op 4, zonder sleurhut loopt ie 1 op 6 a 7
Gasfx LPI )Vialle

-D©©©L-

Citaat van: BenC70ES op 25-08-2007 19:37:18
Citaat van: -D©©©L- op 24-08-2007 01:04:39
afgelopen zaterdag (460 km); 1 op 8,4 op LPG (LPi)

Heb jij dan geen vul-begrenzing meer?
Ja zekers wel. 44 liter netto gaat er in. (die 460 km was wel met tussentijds tanken ;))

Vandaag vanuit luxemburg naar huis, 385 km op 40.4 liter  :eusa_clap: :eusa_dance:
Dat is een ruime 1 op 9,5 op LPi ! (of een krappe 10,5 liter op 100 km)
Overigens in luxemburg lekker op 98 ultimate met hoge dosering injector cleaner gereden.

Domaso

Over 1 jaar gemeten (ong.17000 km) 1 op 6.86. Meest stadsverkeer. Afgelopen zomer met caravan door Duitsland (uitsluitend snelweg, snelheid ong. 100 km/u.) 1 op 5.5 terwijl ik op benzine 1 op 7.5 deed.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

irwinroks

Sinds mijn 850 terug is van vervanging van de koppakking, houd ik mijn verbruik goed in de gaten. Ik ben direkt na reparatie een dagje naar DUitsland gegaan. 120 op de snelweg en niet boven de 3000tpm berg op berg af. Na tergkomst afgetankt en er achter gekomen dat ik een gemiddeld verbruik heb gehad van 1 op 12.  Dit verbruik blijft nu ook aanhouden na alweer 3500 tevreden kilometers. Nu is alleen mn benzinepomp naar de ***** dus die maar eens snel gaan vervangen.
Heb gistermidag op de terugweg van de kust achter een (classic)V70 en een 850 estate gehangen die er samen op de linkerbaan nogal lol in hadden met een gangetje van 150. Heb mezelf er achter aan geplakt en met zn 3en zijn we tot aan de afslag Hoogerheide vanaf Goes over de linkerbaan gevlogen in convoi, was wel leuk. Daarna afgetankt en een verbruik o pdie rit van ong. 1 op 10 :D
Er is gewoon niets beters in mijn ogen.. Of ben ik nu naief ;)

-D©©©L-

Loopt ie niet te arm ? 1 op 10 bij een beetje trappen is wel erg zuinig  :eusa_think:

JoopS

Over 30.000 km met een nieuwe LPG G3 Landi installatie met Flash lube; 1:9. Hier zitten uitschieters tussen van 1:10,5, maar dankzij soms haast en een vakantie met caravan (1:7) blijf ik gemiddeld toch op 1:9. Ik ben dus een zeer tevreden LPG rijder  :eusa_dance:
Tja........

thuur

Citaat van: Enno op 21-09-2007 23:44:57
na 620 KM gereden te hebben....zal de tank bij km stand 650-660 wel leeg zijn.

daar mag ik weer 3% bij optellen wegens teller afwijking ......dan kom ik op de 670-680 KM uit....en als de tank leeg is zal ik ongeveer 75 liter LPG verbruikt hebben. Na het vervangen van de accu & het vervangen van de handremkabels is het verbruik drastisch gedaald van 1 op 7,5....naar minimaal 1 op 8,5.....en hopelijk zelfs 1 op 9.

Auto loopt in ieder geval weer mooi.......lijkt er alleen op dat ik een ander probleempje heb.....iets met koelvloeistof. Eerste radiator......even in de gaten houden.....

Je teller wijkt naar boven af ???

De meeste naar beneden, je denkt dat je 100 km/u rijdt, maar het is maar 96/97 km/u...

Gr ;)