citrofiel stelt zich voor

Gestart door citroen, 02-02-2015 16:59:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

citroen

Hallo forummers,

Nee, ik heb me niet vergist met de site want heb nu (bijna) een echte Volvo. Om precies te zijn een 850 2.5 10V estate uit 1993.
Een afdankertje van een familielid die hem wegens overcompleet gratis aan mij over wil doen. 350k op de teller, licht- of zeegroen. Echt een mooi oud kleurtje.
Maar met mijn citroenverleden heb ik weinig kennis van dit type en weet ik dus niet wat voor een ellende me te wachten staat als ik de auto op mijn naam ga zetten. De verleiding is wel groot want ik vind hem heerlijk rijden. Ik schrijf 'hij" in tegenstelling tot "haar" zoals gebruikelijk wanneer wij citrofielen praten over onze cx-en en ds-en. Ik vind het ook echt een mannenauto. Mijn moeder zegt stoer. Maakt mij niet uit want hij is er voor mijn werk als meubelmaker/ontwerper en daarvoor is ie buitengewoon geschikt. Er kan heel wat in gelukkig.
Nou vond ik de 850 estate altijd wel een mooie auto en lonkte er wel eens naar vanuit mijn CX break  die dan spontaan begon te hikken. Maar nu al mijn CX-en, DS-en en XM-en inmiddels door omstandigheden in vreemde handen verkeren en ik weer in de gelegenheid ben mijn beroep weer op te pakken, komt deze aanrijking wel bijzonder goed uit. Stilletjes- na een paar dagen gebruik- heb ik al besloten dat ik hem graag wil houden. Want zoals gezegd vind ik hem heerlijk rijden. De vering is nog niet zo beroerd als ik had verwacht. Voor een citrofiel is de vering van vreemde merken altijd te stug, maar het valt reuzemee. De wegligging vind ik bijzonder goed, het remmen, het sturen, het gaat allemaal moeiteloos. Het vermogen houdt niet echt over, maar is toch voldoende. Maar boven alles: hij piept en kraakt niet......!

Deze site al een paar dagen aan het doornemen en verbaasd over het niet vinden van roestproblemen waar de fora over oude citroenmodellen meestal bol van staan. Een harde CX-break is gewoon niet meer te krijgen helaas. ik krijg  de indruk van doen te hebben met een behoorlijk solide auto met een sterke motor.

Het interieur is behoorlijk verrabbezakt, de achterklep valt naar beneden, het kofferbak tapijt is niet om aan te zien en de kachelradiateur lekt, zo te merken aan de mij overbekende geur. Maar deze is makkelijk te vervangen, evenals de klep gasveren.

Voor vrijdag a.s gaat hij voor de apkkeuring en ik ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn. Al vast 2 gebruikte maar goede banden achterin gelegd.
Ik zal er verslag van uitbrengen, hopende dat ik er mee verder kan. Verder wil ik hem een motorbeurt geven. Verse olie en de hele mak. Ik lees veel over de zgn. carterontluchting. Zou het bijzonder leuk vinden als er een forumlid in mijn buurt (Huissen bij Arnhem) is die even met mij mee wil kijken om mij enigszins vertrouwd te maken met de ins en outs van dit type auto. Anders en tevens zal ik eventuele vragen hier op het forum loslaten.

Groetjes Harry

petrolhead

Hoi Harry,

Welkom hier en de foto's zullen wel volgen.
In de buurt heb je twee goede volvo kenners/sleutelaars. Dirk243 uit nijmegen en volvobug uit arnhem. Als je ze vraagt om te kijken wat er loos en er is wat loos, is het wel zo netjes dat je dat bij hen laat maken.

volvobug

Welkom hier, leuk een regiogenoot erbij, woon zelf in Arnhem!

Citaat van: citroen op 02-02-2015 16:59:15
Maar boven alles: hij piept en kraakt niet......!

Weet je zeker dat het een 850 is  :eusa_think:

Citaat van: citroen op 02-02-2015 16:59:15
Het interieur is behoorlijk verrabbezakt, de achterklep valt naar beneden, het kofferbak tapijt is niet om aan te zien en de kachelradiateur lekt, zo te merken aan de mij overbekende geur. Maar deze is makkelijk te vervangen, evenals de klep gasveren.
Niets ernstigs of onbekends dus  ;)

Heb mijn 10V nu een jaar of 13, zelf 450K mee gereden en doe het onderhoud zelf. Bijzonder betrouwbaar en prettig motortje die 10V, als je hem zijn regulier onderhoud geeft. En de rest van de auto een beetje bijhoudt (onderstel en zo).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Citaat van: petrolhead op 02-02-2015 17:09:44
Hoi Harry,

Welkom hier en de foto's zullen wel volgen.
In de buurt heb je twee goede volvo kenners/sleutelaars. Dirk243 uit nijmegen en volvobug uit arnhem. Als je ze vraagt om te kijken wat er loos en er is wat loos, is het wel zo netjes dat je dat bij hen laat maken.

Je was me voor Charles  ;D. En Dirk is Dirk342. Ik hoop voor je dat je je pincodes wel weet te onthouden  :evil:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

kulk

Dirk is tevens groot fan van Citroen!

kulk

Welkom hier, goede keuze de 10 klepper.

Kachelradiateur kun je bij een forummer kopen voor een mooi prijsje, ik heb er paar dagen nog eentje van hem gekocht (na een tip van DIrk).
PB maar even voor z'n nummer, vind ie vast niet erg ;)

petrolhead

Citaat van: volvobug op 02-02-2015 17:14:34
Citaat van: petrolhead op 02-02-2015 17:09:44
Hoi Harry,

Welkom hier en de foto's zullen wel volgen.
In de buurt heb je twee goede volvo kenners/sleutelaars. Dirk243 uit nijmegen en volvobug uit arnhem. Als je ze vraagt om te kijken wat er loos en er is wat loos, is het wel zo netjes dat je dat bij hen laat maken.

Je was me voor Charles  ;D. En Dirk is Dirk342. Ik hoop voor je dat je je pincodes wel weet te onthouden  :evil:
Neen. Die weet jij toch ;D

rifwachter

Welkom op het forum.

Naast mijn 850R heb ik ook nog een mooie CX prestige turbo uit 1986, de mooiste auto ooit gemaakt. 😄


Veel plezier hier.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

citroen

Citaat van: rifwachter op 02-02-2015 18:22:25
Welkom op het forum.

Naast mijn 850R heb ik ook nog een mooie CX prestige turbo uit 1986, de mooiste auto ooit gemaakt. 😄


Veel plezier hier.

Nee maar.........

Ik heb lang een prestige gehad met automaat, weliswaar minder snel dan een turbo schakel, maar inderdaad; een mooiere auto moet nog gemaakt worden.

citroen

Bedankt voor de welkom-woorden!

Ik zoek vooralsnog niet naar iemand die reparaties voor mij gaat doen, maar iemand die me even weg wijst met de techniek en de typische volvo dingetjes waar ik op moet letten bij het onderhoud. Ik heb geen boekjes en geen informatie over het onderhoud. Vaak werkt even meekijken het beste.
Bij mij althans. De afgelopen drie jaren heeft hij maar 7000 km gelopen, was echt voor er bij. In deze jaren is er ook weinig of niets aan gedaan. Daarvoor dealeronderhoud gehad volgens zeggen. Een specialist vertelde me dat ik meteen de motor moet laten flushen wegens mogelijk opgehoopt vuil en dan 5W30 of 40 erin. Hij stond ook bijna droog toen ik hem ophaalde. Het olielampje brandde en de peilstok en schacht waren wel vies van aangekoekte olie.

Maar goed, even de apk afwachten, wordt vervolgd onder de betreffende rubriek van onderhoud.

citroen

o ja, zal deze week foto's maken. Heb net groene drab uit de naden gespoeld...

kulk

Olie gewoon 10w40 erin kiepen ;)

5w40 kan ook

UserID6342

Idd goed warm rijden eerst, dan meteen olie + filter wisselen en er goede 10W40 in doen.

Lunadust

Als een citrofiel de wegligging van een 850 kan waarderen word het tijd voor nieuwe stabilisatoren en schokbrekers rondom :eusa_whistle:

Welkom, en geniet van de wagen, paar 100 ertegenaan en weer jaren rijden
Techneut, geen dichter.

UserID6342

Ssssttt Bas, je weet niet hoe de veerbollen onder de CX of XM waren, als die half verrot waren kan het comfort van de 850 wel eens overeenkomen ;D :evil: ;D