ThoVolvo en zijn V70 --> Een jaar later... maar veel meegemaakt

Gestart door thovolvo, 07-02-2015 16:24:25

Vorige topic - Volgende topic

thovolvo

Beste formumlezer,

In "wie ben ik" heb ik mij onlangs (op)nieuw voorgesteld met mijn 2.4 20v 170PK uit 1999.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,57497.15.html

Hierin valt te lezen dat ik de Volvo weer (hij was eerst mijn bezit) van mijn vader heb overgenomen nadat hij in Juni 2014 is overleden na een kort ziektebed.  :'(
De Volvo is zoals daar te lezen valt (het waarom) erg dierbaar voor mij. Ik wil deze zomer graag met mijn moeder naar Zweden (met de Volvo) om het as van mijn vader uit te strooien en de caravan op te halen die daar staat gestald. Omdat ik momenteel studeer is het lastig de auto (financieel) op de weg te houden. Naar de garage voor onderhoud (uurloon) kost gewoon veel. Ik ben zelf erg handig, maar helaas nog niet ervaren met het sleutelen aan auto's (wel bromfiets/mountainbikes).
Maar ik durf het zeker aan om dingen zelf te doen en daarom ga ik hier een blog bijhouden. De kennis hoop ik op te doen via het forum, of via forumleden die mij willen helpen de Volvo op de weg te houden, zodat ik tenminste van de zomer naar Zweden kan.

Mijn vader in Zweden met de Volvo 2013

In de basis is het nog altijd een goede V70, hij heeft slechts 340.000 km gelopen. In de 3 jaar dat "we" hem bezitten hebben zijn al wel een aantal zaken vervangen. (koppeling/distributieriem/homokineet L+R, wiellager links/nieuwe zomerbanden/set winterbanden aangeschaft)

Eind maart moet hij weer voor de APK. Ik ga hiervoor over 2 weken met mijn oom (vroeger monteur geweest) de Volvo bekijken. Tevens kijken wat er naast de APK op korte/lange termijn technisch aan gedaan moet worden. Ik weet nu al het volgende:

Technisch:
- Trillende remmen (schijven achter) --> kijken of klauwen nog goed zijn (schijven/blokken vervangen)
- Termostaat/sensor (temperatuur meter loopt niet verder op dan 1/3e) en kachel wordt niet super warm meer
- Volgens garage bij 335.000 toe aan grote beurt, inmiddels staat er 340.000 op teller, dus even nagaan wat er gedaan/vernieuwd moet worden. (olie filters etc, --> moet ik nog uitzoeken wat grote beurt precies inhoudt)
- stuur staat slag scheef (na uitlijnen  :eusa_naughty: )

Onderhoud voor komende tijd:
Koelsysteem: thermostaat/sensor + vervangen koelvloeistof
Luchtfilter
Interieurfilter
Vervangen olie(filter)
Bougies
Carterventilatie

rubbere slangen vervangen voor siliconen
brandstoffilter
Schijven + blokken voor en achter Vervangen voor goede tweedehands
Schokdempers achter
Schokdempers voor + lagers en rubbers Rechts vervangen voor nieuwetweedehands
End links
Bumper steunen

Verzwaarde achterveren

Op langere termijn:
Monteren veerpootbrug
Reviseren klauwen Schoon en gangbaar gemaakt
Injectoren reinigen

Minder belangrijk maar als het lukt:

Optisch:
- Staat nu op 16 inch columba's met winterbanden en die zijn niet zo netjes meer en mogen wel opnieuw uitgebalanceerd  
 worden. (trillen bij 120)
--> remklauw bleefhangen
- achterste portieren ramen weer blinderen (vader heeft dit verwijderd)
- Spoiler opnieuw (zelf) spuiten --> mee bezig --> andere spoiler
- Spoiler bevestigen (vriendin lief heeft nadat homokineet was gebroken de auto aan de kant geduwd, maar dat deed ze tegen de spoiler waar hij niet tegenkon  :eusa_wall: gelukkig zat hij gelijmd, dus verder geen schade)
- richtingaanwijzers/glas groene aanslag eruit krijgen
- WASSEN!
- Leer keer goed behandelen
- Grill chrome laat los (misschien de spijltjes zwart spuiten, logo en rand eromheen chrome houden)
- ander stuur

Tot zo ver...

henry classic v70

Als je toch richting Drenthe gaat maak dan een afspraak bij Roessink in Zwolle. Dit bedrijf heeft al vele Roffels onder handen gehad met betrekking tot het uitlijnen en dat doen ze zeer goed!
Vraag maar naar Ferdi, kent onze Roffels door en door..
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Hij ziet er netjes uit hoor! Inderdaad een emotionele waarde, deze V :(
Het hoort bij het leven, maar makkelijk is helaas anders...

Succes met de geplande werkzaamheden!

V70R^2

Mooie wagen, weliswaar onder moeilijke omstandigheden verkregen, destemeer respectabel dat je de auto rijdend wilt houden :)  ik zie dat je o.a. in Den Haag woont? Mijn vriendin is daar woonachtig, ikzef heb bij mijn ouders in Leerdam een mooie complete klusgarage.

Mocht je het dure dealer/garage tarief willen omzeilen kan een medevolvoforummer altijd bij mij terecht :) Zeker gezien je trip naar het mooie noorden zou een grote beurt (uitgebreide stage 0) geen overbodige luxe zijn. Ik help je hier graag bij.

Lees vooral goed rond op het forum, niets is ondoenlijk of onleerbaar voor iemand die niet 2 linker handen heeft met behulp van het forum.

thovolvo

Citaat van: henry classic v70 op 07-02-2015 21:43:15
Als je toch richting Drenthe gaat maak dan een afspraak bij Roessink in Zwolle. Dit bedrijf heeft al vele Roffels onder handen gehad met betrekking tot het uitlijnen en dat doen ze zeer goed!
Vraag maar naar Ferdi, kent onze Roffels door en door..

Goede tip :D Het is meer een stoorfactor nu dan dat het heel belangrijk is. Hij spoort namelijk wel goed, alleen is daarbij geen rekening gehouden bij het recht (zetten) van het stuur. Dus eerst even de belangrijke dingen uitvoeren! :D Mocht er nog wat geld over blijven, dan is het misschien alsnog fijn :D

Citaat van: henry classic v70 op 07-02-2015 21:55:21
Een idee wat er een grote beurt kan inhouden
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,49304.0.html

Super Henry :D dat is heel handig! Ga ik mooi even lijstje maken waar ik naar moet/wil kijken en wat wanneer voor het laatst vervangen is :D

thovolvo

Citaat van: V70R^2 op 08-02-2015 02:59:47
Mooie wagen, weliswaar onder moeilijke omstandigheden verkregen, destemeer respectabel dat je de auto rijdend wilt houden :)  ik zie dat je o.a. in Den Haag woont? Mijn vriendin is daar woonachtig, ikzef heb bij mijn ouders in Leerdam een mooie complete klusgarage.

Mocht je het dure dealer/garage tarief willen omzeilen kan een medevolvoforummer altijd bij mij terecht :) Zeker gezien je trip naar het mooie noorden zou een grote beurt (uitgebreide stage 0) geen overbodige luxe zijn. Ik help je hier graag bij.

Lees vooral goed rond op het forum, niets is ondoenlijk of onleerbaar voor iemand die niet 2 linker handen heeft met behulp van het forum.

Dat zou echt geweldig zijn als je mij wil adviseren/helpen/ondersteunen you name it :P

Ik heb je blog al paar keer doorgelezen... Ik weet niet of ik het daarom wel aankan om naar Leerdam te komen... Man o man wat heb jij het goed voor elkaar :D Ik denk dat ik dan helemaal gek wordt :P
Nee gekheid, lijkt me echt heel fijn als dat kan :D

thovolvo

Inmiddels contact gehad met Adriaan.
Samen gaan we sowieso snel de thermostaat vervangen en vervolgens een to do list maken voor APK en grote beurt.

Zojuist heb ik de knipperlichten zo goed als het ging (had niet veel tijd) ontdaan van de grasmat die er in der loop der jaren was ontstaan.
Spannend is anders, maar het maakt wel een groot verschil...

Voor

Na

volvobug

Je hebt ze na het schoonmaken ook even gestreken?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thovolvo

Citaat van: volvobug op 11-02-2015 15:01:59
Je hebt ze na het schoonmaken ook even gestreken?

Haha... sjips... je hebt het geheim van de smid ontdekt :-\

kulk

Goed bezig Thomas!

Mooi dat je even langs Adriaan gaat, die snapt het volgens mij wel  ;)

Succes!

portlock

Welkom, Mooie auto hoor :D

Zie dat je ook in uffelte woont? Ik woon in wapserveen, dat is pakweg 10 minuutjes van je vandaan. Wil ook ook gerust helpen met van alles en nog wat aan je roffel
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

thovolvo

Citaat van: kulk op 11-02-2015 15:45:28
Goed bezig Thomas!

Mooi dat je even langs Adriaan gaat, die snapt het volgens mij wel  ;)

Succes!

Zeker Rem,

Anders wordt het in ieder geval wel gezelligheid :D

kulk

Ja joh, niet echt schokkende dingen aan je auto denk ik.

Vergeet niet de temperatuursensor te vervangen als je toch met de thermostaat bezig bent ;)

O ja, wat betreft trillende remmen, ik heb bij jou auto achter ( volgens mij links, weet ik niet zeker ) al een keer een klauw laten vervangen omdat
deze was vastgelopen. Misschien nieuwe remvloeistof ook wel een goed idee om de boel gangbaar te houden

thovolvo

Citaat van: portlock op 11-02-2015 18:42:03
Welkom, Mooie auto hoor :D

Zie dat je ook in uffelte woont? Ik woon in wapserveen, dat is pakweg 10 minuutjes van je vandaan. Wil ook ook gerust helpen met van alles en nog wat aan je roffel

Ik woon Den Haag... Maar mijn moeder woont in Uffelte. Ik heb daar zelf van mijn 8ste tot 21ste gewoond... Maar ik kom er natuurlijk nog steeds met enige regelmaat!

Bedankt voor het aanbieden van je hulp!
Ik ga in eerste instantie morgen met Adriaan kijken wat er gedaan moet worden. Aan de hand van wat daar uitkomt kijken we dan wel verder.
Ik was sowieso van plan om in de loop van volgend weekend (za 21/zo 22) naar Uffelte te gaan en daar dan een paar dagen te blijven...
Misschien ga ik daar dan wat klussen al doen, dus dan laat ik je het wel weten...