V70R classic vs V70R type n

Gestart door wesdv, 11-02-2015 11:48:55

Vorige topic - Volgende topic

wesdv

Heren,

Ik zit met een dillema , wegens gezinsuitbreiding heb ik mijn c70 te koop staan en kijk ik uit naar een estate.
Ik heb inmiddels zo een beetje heel nederland doorkruist en er diverse gezien.
Zowel classics als type n.
Ik twijfel wat te kopen , een classic is wat goedkoper maar ook ouder.
Verder is de classic techniek mij inmiddels vertrouwd en die van de type n (nog) niet.
Ik heb een lpb classic op het oog die zeer goed onderhouden is en een knappe type n.

De lpb is wat exclusiever maar zoals ik nu aan mijn c70 zie ook in de toekomst moeilijk verkoopbaar.
Van de type n weet ik niet goed wat die doen over een paar jaar , ik zie wel nu al dat ze lang te koop staan.
Is de techniek ik de type n net zo betrouwbaar als die van de classic of zijn er extra aandachtspunten?
En draaid de 2.5 net zoveel km als de 2.4 classic motor?
Want ook een type n staat nu zo rond de 235000 km , kan daar nog net zo makkelijk 100000 bij net als de classic of is een type n na 300000 gewoon op zoals veel wagens.

Alle input is welkom.

V70R^2

In principe is de N net ff wat lekkerder, iets meer pk, iets meer comfort maar ook zeker 2 keer zo duur voor een goed exemplaar.

De motor is met zijn iets dunnere cilinderwanden wat fragieler, maar nogsteeds zeer betrouwbaar, 300.000 is ook hier geen enkel probleem, al hangt alles natuurlijk af van onderhoud, onderhoud en onderhoud..

Denk eerlijk gezegt dat de enige vraag is wat je budget is, V70 II R is natuurlijk niet iets wat ik mag aanraden op een 850forum, maar wel erg lekker ;D

wesdv

Budget doet er niet zo heel veel toe ;)
Als ik een classic koop hou ik simpelweg meer over ;) maar ook een type n is geen aderlating op dit moment.

Zijn er specifieke problemen bij de type n zoals ook de classic zijn eigen probleempjes kent zoals gezeik met de awd.

In de basis is het dus zelfde type motor , alleen opgeboord zeg maar?

ruubje

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,74187.0.html

Verschil tussen een 200.000km onderstel en een 0km onderstel is errrug groot.
Daarnaast zijn alle prijzen ook 'R' hoog bij de N...

En persoonlijk heb ik wat moeite met de 'zit' in de N R.
Bij een 'normale' N heb ik het idee dat je wat lager zit, wat ik persoonlijk fijn vindt...

Desondanks staat een s60r zeker op de verlanglijst! (eerst huis klaar, dan een s60r bj 2005+)
Volvo '94 850 T-5R: 18T, 3"Ferrita downpipe, Ferrita catback, 50mm ic, Do88 rip kit, Green injectors, Fasttech tuning, AP racing bbk, BC-racing coilovers
Volvo '97 S70R: Ferrita catback, 50mm ic, Porsche bbk, BC-racing coilovers, OZ superleggera
Volvo '07 V70N: 185pk D5 - 6 bak

Walter

nou ja, en dubbele intercooler etc. Er zijn wel meer verschillen. De N-R kan qua onderhoud en onderdelen een kostbare hobby zijn

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

V70R^2

Specifieke problemen, kan alleen de airco en draagarmen bedenken, dat kom je vaak tegen, maar geld voor elke N.

wesdv

Ok thnx voor de link.

En wat betreft dure hobby spant de c70 momenteel toch wel de kroon denk ik.
Zit rond de 10000 aan kosten aan sinds ik hem heb en kan er nu net aan 2000 voor vangen als ik hem inruil.
Hobby blijft altijd huilen.
Wil alleen beslagen ten ijs komen en weten waar ik extra op moet letten om geen kat in de zak te kopen.
Misschien dat ik een aankoopkeuring laat doen of een "expert" van hier mee vraag bij aanschaf.
Neem aan dat de verkoper mij in de gelegenheid stelt om de wagen op de brug te zien.

wesdv

En wat betreft de zit , heb er zelf niet zo een erg in gehad tijdens proefritten , maar meet zelf maar 167 dus zit waarschijnlijk toch al wat hoger

henry classic v70

Op benzine of LPG? heeft geen hydrostoters dus kleppen stellen.
Wordt gezegd dat dit rond de 250-300dkm aan de orde zou zijn maar weet je pas zeker wanneer er daadwerkelijk naar de klepspeling is gekeken
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

wesdv

Sowieso benzine ik rijd slechts 7000 per jaar dus gas rendeert niet.

Sbv

Bij een classic heb je nog de keuze tussen wel en geen awd, als zal het awd systeem op deel van de classics defect zijn en dus alsnog een voorwiel aandrijver.

Ga eens met beide rijden en kijk wat je het beste bevalt

wesdv

Beide gereden en bevalt me beide.
In de classic heb je iets meer gevoel met het wegdek.
En in de type n is alles net ff soepeler en luxer.
Allebij geen straf om te rijden.
Gaat mij nu puur om de techniek bij sommige automerken zij bepaalde modellen of bouwjaren ronduit een miskleun. Mercedes had bijvoorbeeld een bepaald type uit bepaalde bouwjaren die nog onder de garantie onder je hol vandaan rotte. Daarin tegen was de 190 onverwoestbaar en rijd mijn vader nog steeds rond in zijn unieke avantgarde rosso uit 91 zonder enkele roest.

Sbv

De V70n R beginnen ongeveer kwa prijs waar de classic R ophouden is mijn ervaring.

het zijn 2 verschillende auto. Ik ken zelf beide. Classic geeft wat meer gevoel maar een V70n is meer een snelle toerauto. Bij beide kan je leeglopen op onderhoud. De latere classic R(modeljaar 99 er later) en de N R hebben canbus en dus makkelijker uit te lezen

Laguna-S60R

Citaat van: V70R^2 op 11-02-2015 13:24:04
Specifieke problemen, kan alleen de airco en draagarmen bedenken, dat kom je vaak tegen, maar geld voor elke N.

Zit de 2de intercooler voor bij een R dus is alweer minder
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

Sbv

Roest aan bovenzijde achterportieren achter deurrubber komt wel eens voor bij V70n