Aanschaf 1e 850 voor veel dagelijks gebruik

Gestart door Ericstr, 02-02-2005 22:35:46

Vorige topic - Volgende topic

Ericstr

Ik overweeg de aanschaf van een auto met veel veiligheid en een motor die goed tegen gas kan rond de prijs van 4.000 euro. Ikzelf zal hier ongeveer 35.000 km per jaar mee gaan rijden.
Ik ben erg te spreken over gas met het oog op de liter prijs en de milieu aspecten. Voorwaarde is wel dat de motor er goed tegen moet kunnen.
Rij zelf voornamelijk snelweg kilometers zonder files. Kruissnelheden 130 tot 140 gedurende een halfuur is meer regel dan uitzondering.
Nu gebruik ik een hyundai accent uit 2001 echter de kilometers lopen nu op naar 140.000 en ben bang dat de kwaliteit onvoldoende is om de 300.000 te halen. Overigens nu geen problemen. Dit karretje wil ik dan door schuiven naar moeders.

Na veel gesurf en navraag beland ik bij 2 types. Namelijk de Volvo 850 of de Toyota Carina. Navraag leerde dat Toyota wel betrouwbaar is maar niet zo goed tegen gas kan als de Volvo 850. Althans volgens zeggen. Dezelfde informant stelt ook dat de motor van Volvo erg goed is maar de onderdelen om de motor en overige mechanica veel aandacht en onderhoud vragen en dus veel kosten. Meer dan bij toyota.

Stel ik koop een Volvo 850 rond de 300.000 km op gas uit += 95 en wil daar nog 200.000 km boven op zetten ben ik dan beter uit dan met een toyota carina in economische zin?
Het is de bedoeling dat de auto als werkpaard wordt gebruikt en geen hobby object wordt.

Wie kan mij opweg helpen? Ik zoek namelijk een goedkope, veilige en betrouwbare kilometervreter.

Gr,

Eric.

Supersonic

Ik rij al een tijdje op gas ( geen g3 ) met mijn 850 10v en bevalt prima! Zoals hier wel vaker beschreven is ( zoekfunctie ! ) is het blok alleen met een bijl stuk te krijgen. Ik kan wel een paar voordelen opnoemen ten opzichte van de Toyota, maar ik ben toch bevoorrecht   :D  en als je eenmaal in een roffel stapt.........................

Roy V70R

Heb zelf een hele slechte ervaring gehad met een Toyota Carina E op gas.
Ding had iedere keer backfire en stond regelmatig bij de gasboer. (te vaak dus).
Heb ook een 850 op gas gehad en dat beviel zeer goed, geen enkel probleem gehad in die twee jaar.
Ben wel van mening dat je een 850 moet zoeken met iets minder dan twee ton op de teller op gas,....ik weet het, ze zijn moeilijk te vinden, maar ze zijn er echt wel hoor. :)

Suc6 met je zoektocht.

Groeten Roy
850 GLT - 855 T5 - V70R

regiorunner

Mijn persoonlijke meninkje :-X

op gas moet je KOKEN. Je moet een V70C. of 850 TDI hebben, en die tunen naar 170 PK. heb je meer PK's en minder gezeik dan op gas (en sta je niet elke 400 km bij de pomp). Tenzij je een T-5 model vindt..... ja dan is de keuze een ander verhaal ;)

Ericstr

Roy,

Kan je ook argumenten verzinnen om een 850 juist niet te kopen?
Het is natuurlijk moeilijk voor jou objectief te zijn maar je kent vast de probleempunten van een 850 wel.
Overigens denk ik dat als het een 850 wordt een sedan versie gezien prijs tov estate voor mij interessant kan zijn.

En wat betreft het aantal km's op de teller. Is het een optie om een benzine versie met minder km's te kopen en dan LPG G3 in te bouwen?
Moet je dan nog rekening houden met het feit dat de motor al heel lang op benzine heeft gelopen (wellicht vervuild) en dan op eens op gas gaat lopen. Welke verassingen kan je dan verwachten?

Gr,

Eric.

paul-r

Citaat van: Ericstr op 03-02-2005 07:31:05

En wat betreft het aantal km's op de teller. Is het een optie om een benzine versie met minder km's te kopen en dan LPG G3 in te bouwen?
Moet je dan nog rekening houden met het feit dat de motor al heel lang op benzine heeft gelopen (wellicht vervuild) en dan op eens op gas gaat lopen. Welke verassingen kan je dan verwachten?

Gr,

Eric.

Eric, het zal wellicht niet meevallen om voor de prijs van 4000 euro een 850 te vinden met weinig kilometers. Hoop natuurlijk dat het lukt. Mijn ervaring is dat ik in mijn auto (T5 Estate) met 300.000 kilometers gas heb laten inbouwen en het rijdt prima. Geen gedoe met vuile  motor of zoiets. De prijs van een gasinstallatie is echter hoog (bij mij 2600 euro; G3 Lpi)
Ik denk ook dat je inderdaad in overweging moet nemen dat de onkosten voor een auto met veel km behoorlijk hoog kunnen zijn. Als de auto in goede staat is en vooral goed onderhouden zal het geen probleem opleveren. Met een Carina heb ik geen ervaring. Je hoort natuurlijk wel dat Toyota heel erg betrouwbaar is, maar of dat inderdaad ook op gas zo is?
Een goede kennis van mij rijdt al jaren lang probleemloos met weinig onkosten een 850 Estate op gas en zit zo ongeveer op 450.000 km. Het kan dus zeker.

Succes. Paul

thuur

Een Toyota is ook enorm duur in onderhoud. Onderdelen zijn net zo duur (zo niet duurder) dan van een Volvo. Daarvoor hoef je het dus niet te laten.. Kennis van mijn buurman heeft een Toyota (zo' n kleintje) en een klassieke Benz (280 S) en eigenlijk is ie met die Toyota niet zo blij qua onderhoud. Hij doet alles zelf en is met de Benz altijd voor een kwart van het geld klaar. En de mensen die ik ken, die ooit een Toyota hebben gehad, zijn altijd tevreden over de betrouwbaarheid, maar zodra je vraagt wat een beurtje kost herinneren ze zich weer dat de betrouwbaarheid wellicht wel aan die dure beurten te danken was.

Ik denk dat hetzelfde voor Volvo opgaat. Dus ga je vergelijken op de markt. Hoe groot is het aanbod Volvo's met meer dan 3 ton op de teller op gas, en hoeveel Toyota's staan er??

Ik denk dat je het antwoord al weet.... ;) Of moeten we nog gaan zoeken op het toyota-carina-op-lpg-forum PUNT nl.. ;D

Maar ik zou een dieseltje zeker overwegen..... Zoveel extreem kilometers zijn dat nou ook weer niet dus moet je al op G3 gaan rijden. Ach ja een break-even-point bepalen kan iedereen.

Suc6 met je keuze ;)

Gr 8)

daytonawim

Ik rijd ook op gas ( km stand 352000 ) en ik hoop er nog een kleine 200000 mee te kunnen rijden.

Een auto met een goede onderhoudshistorie is echt een must, en zelf zal je ook regelmatig
onderhoud moeten plegen ( of laten doen $$$$$$ )

Zie ook de aankoop tips, hier staat erg veel in houdt dat in je achterhoofd dan moet het haast wel goed komen.

Ericstr

Ludo,

Hoe zit het met de rest van de mechanica en electra van de 850?
Wat is jouw ervaring?

Gr,

Eric.

ineke

Eric,

Je zult hier natuurlijk niet veel mensen vinden die negatief zijn over de 850.

Maar in alle eerlijkheid: tot nu toe heb ik weinig echt grote problemen met mijn T-5 ( km stand 345.000 km) gehad. Wel het gewone onderhoud en af en toe eens een lampje en wat onderdelen die ik gewoon voor de mooi heb vervangen, maar dat zul je met elke auto hebben en zal ook gerelateerd zijn aan het aantal kilometers dat je maakt. Die 35.000 km per jaar die jij denkt te gaan rijden, lijken me geen enkel probleem.

En, niets mis met een Toyota maar... het is natuurlijk geen Volvo.

ineke

Ericstr

Je geeft aan ook zelf het onderhoud doen.

Nu heb ik in het verleden m'n Datsun Cherry en Mazda 626 zo nu en dan zelf onder handen genomen (startmotortje, dynamo enzo) om in het nodige onderhoud te voorzien.
Wat kan je zelf aan een 850 doen om het onderhoud in euri te drukken zonder dat je speciale gereedschappen nodig hebt?

Ik heb zelf geen brug oid, dus het zal allemaal laag bij de grond moeten gebeuren.

Gr,

Eric.

thecrew

Wil geen dooddoener zijn, maarre het forum staat vol met tips. Ook wat onderhoud betreft en hoe je het moet doen. Alle vragen die je hebt, staan er al. Gebruik de zoekfunctie is en je zult versteld staan.

ineke

Verder kan je lid worden van de Volvo 850 club en eens naar een sleuteldag gaan. Dan kan je bij een Volvo dealer, onder begeleiding van een Volvo monteur en mede-850 rijders, sleutelen en ook nog wel eens een gereedschapje lenen.

Denk zo maar dat er geen Toyota Carina club bestaat ;-)

ineke

Keesjan

Eric,

Niet te bang zijn voor wat mensen zeggen over volvo's qua dat het onderhoud en de kosten zo hoog zijn enzo. Dat komt vaak van mensen die er zelf geen hebben (zoals m'n vader  ;) )
Een toyota is volgens mij inderdaad zoals mijn voorgangers vertelden, duurder qua beurten en onderdelen.
Een 850 is op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid onvolprezen. Er zijn maar weinig 850-bezitters die een echte problemcar hebben.
Ik zou heel heel heel goed gaan zoeken en er een proberen te vinden met plm 2 ton op het klokje, maar ja tijdens het intypen van deze zin besef ik dat de combinatie van 850 - gas - <2ton wel eens een langdurige zoektocht zou op gaan leveren.
Er zijn genoeg leden en anderen die probleemloos met drie,vierhonderdduizend kilometers op het klokje, op gas rijden. Inbouwen is ook een optie maar ja, dat kost je tussen plm 1700 en 2700 euro. Duurt toch even voordat je het er met 35000 p/jr uit hebt.
Belangrijkste is toch, kijk heel goed naar de staat van onderhoud als je een mooie 850 vindt. Zet hem op een brug en loop er met een lamp op je gemakje tussendoor. Check de aandrijfas, eventuele lekkage op keerringen, schokbrekers, etc
Kijk ook goed naar de remmen of er een niet te forse slijtrand op de schijven zit en check het peil van de remvloeistof. Vrij laag peil kan een indicatie zijn van versleten remblokken. Affijn, er staan duizenden tips op dit geweldige forum, dus zoals men al zei; gebruik de zoekfunctie eens en er gaat een wereld voor je open. Paar dagen verlof opnemen, alles lezen en je weet precies waar je op moet letten.
Veel succes en sterkte met je zoektocht.

Keesjan

2.0keijzer

Een Carina E is misschien wel betrouwbaar, maar niet echt een veilige auto (in die jaren waren japanners dat gewoon niet). Als je het hebt over dezelfde leeftijd als een 850 ('95-96) zok je bij de jap ook tevergeefs ABS en Airbags, om maar te zwijgen van SIPS en stomweg een sterke kooi!
Ik heb zelf een 2.0 10 V, de sloomste 850, maar wel op Gas G3, en ik kom prima mee in het verkeer, nooit vermogen te kort.
Dit is meteen het enige type (of een 2.5 20V uit '97, vind die maar eens voor 4000.-) die op G3 kan. Ik had nooit gedacht dat ik merkentrouw zou worden, maar mijn volgende auto is gewoon weer een Volvo!