aanschaf bigfront radio sc805 premium sound

Gestart door SaVo, 20-02-2015 00:09:26

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Het maakt inderdaad niks uit wat de kwaliteit betreft of er nou wel of geen PSS op de radio staat, de units zijn identiek.
Ik kan deze discussie wel waarderen want er komt wel degelijk info boven betreffende radio's en luidsprekers. Bij de X70 was het simpel: Je had of een standaard speaker met papieren conus of je had het premium systeem met Dynaudio. De 850 is dus een ander verhaal. Enige tijd geleden was ik bij Ton van Kuyk waar een van de medewerkers, zelf ook een 855 rijder van de eerste dag, vrijwel direct opmerkte dat ik de juiste speakers voor het PSS in de 855R heb zitten, de speakers zijn zichtbaar door de roosters omdat de foam er niet meer opzit.

Maar het meest belangrijke is het geluid en ik persoonlijk vind de SC-801 in combi met de versterker die is gemonteerd achter de asbak op de console en 8 speakers prima. Laatst even een SC-805 er in gehad maar merkte geen verschil in geluid, alleen het gemak van de CD is een aanwinst hoewel ik gebruik maak van een module van Volvotech ( Yatour ) en dat is een prima oplossing.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

855T5+

Citaat van: cornelis-b op 23-02-2015 22:41:55
Het maakt inderdaad niks uit wat de kwaliteit betreft of er nou wel of geen PSS op de radio staat, de units zijn identiek.
Ik kan deze discussie wel waarderen want er komt wel degelijk info boven betreffende radio's en luidsprekers. Bij de X70 was het simpel: Je had of een standaard speaker met papieren conus of je had het premium systeem met Dynaudio. De 850 is dus een ander verhaal. Enige tijd geleden was ik bij Ton van Kuyk waar een van de medewerkers, zelf ook een 855 rijder van de eerste dag, vrijwel direct opmerkte dat ik de juiste speakers voor het PSS in de 855R heb zitten, de speakers zijn zichtbaar door de roosters omdat de foam er niet meer opzit.

Maar het meest belangrijke is het geluid en ik persoonlijk vind de SC-801 in combi met de versterker die is gemonteerd achter de asbak op de console en 8 speakers prima. Laatst even een SC-805 er in gehad maar merkte geen verschil in geluid, alleen het gemak van de CD is een aanwinst hoewel ik gebruik maak van een module van Volvotech ( Yatour ) en dat is een prima oplossing.

Mee eens: de montage van een extra versterker (Volvo orig) achter de radio (onderdeel van het PSS systeem, in 4x40 of 4x50W versies bij 850) maakt wel degelijk wat uit voor het geluid: dat wordt aanzienlijk strakker, vooral bij hogere volumes, maar ook bij lage volumes te merken aan een overall lagere vervorming: je hoort als het ware meer "headroom". Een extra versterker is dus een betere investering.
Zelf ben ik van huis uit luidspreker hobbiist, maar heb me nog nooit op auto´s gestort, omdat ze acoustisch nogal ramperig zijn. Wat dat betreft doen DSP´s (zoals een voorloper ervan als de dolby surround processors in de Dynaudio sets van de x70 serie) wonderen, want die kunnen een soundstage creeren die groter is dan de auto zelf. Maar bij audiofielen hoef je met electronica in het geluidspad eigenlijk ook al niet aan te komen, blijft een lastig verhaal dus. Vandaar dat ik weliswaar dozen vol met speakers heb liggen (nog wel) en wat meetsoftware en design programma´s, heb ik me toch nooit op de auto gestort. Metingen doen aan de oude Volvo speakers (uitbouwen, inbouwen in baffle en meten) heeft niet zoveel zin meer, want te oud om de oorspronkelijke Thiele & Small paramateres te achterhalen. opdat je ze door nieuwere/betere met vergelijkbare parameters kunt vervangen is dus ook niet zo zinvol meer. Maar het zou wel kunnen, dsp-tje met meet-feedback toevoegen en je krijgt een metamorfose. Zoals met alle audiofiele dingetjes: dat gaat dan wel in de papieren lopen. Een veelvoud van de waarde van de auto zelf...
Volvo: Mutatis Mutandis

cornelis-b

Citaat van: 855T5+ op 23-02-2015 22:57:07
Citaat van: cornelis-b op 23-02-2015 22:41:55

Mee eens: de montage van een extra versterker (Volvo orig) achter de radio (onderdeel van het PSS systeem, in 4x40 of 4x50W versies bij 850) maakt wel degelijk wat uit voor het geluid: dat wordt aanzienlijk strakker, vooral bij hogere volumes, maar ook bij lage volumes te merken aan een overall lagere vervorming: je hoort als het ware meer "headroom". Een extra versterker is dus een betere investering.
Zelf ben ik van huis uit luidspreker hobbiist, maar heb me nog nooit op auto´s gegostort, omdat ze acoustisch nogal ramperig zijn. Wat dat betreft doen DSP´s (zoals een voorloper ervan als de dolby surround processors in de Dynaudio sets van de x70 serie) wonderen, want die kunnen een soundstage creeren die groter is dan de auto zelf. Maar bij audiofielen hoef je met electronica in het geluidspad eigenlijk ook al niet aan te komen, blijft een lastig verhaal dus. Vandaar dat ik weliswaar dozen vol met speakers heb liggen (nog wel) en wat meetsoftware en design programma´s, heb ik me toch nooit op de auto gestort. Metingen doen aan de oude Volvo speakers (uitbouwen, inbouwen in baffle en meten) heeft niet zoveel zin meer, want te oud om de oorspronkelijke Thiele & Small paramateres te achterhalen. opdat je ze door nieuwere/betere met vergelijkbare parameters kunt vervangen is dus ook niet zo zinvol meer. Maar het zou wel kunnen, dsp-tjemet meet-feedback toevoegen en je krijgt een metamorfose. Zoals met alle audiofiele dingetjes: dat gaat dan wel in de papieren lopen. Een veelvoud van de waarde van de auto zelf...

Eens, een audio installatie in een auto is qua akoestiek niet te vergelijken met wat je in de huiskamer zet. Zo heb ik in huis een een bijna antiek geluidsysteem maar daar zweer ik bij. Fine Arts made by Grundig inclusief de Fine Arts luidsprekers met een Joseph D'Appolito luidspreker opstelling.

Maar goed ik ben van mening dat een originele radio in onze auto's hoort en zoals eerder gezegd er is geen verschil tussen een SC-805 met of zonder PSS opdruk. Wil iemand er een ander merk in plaatsen prima natuurlijk maar ik vind het niet mooi.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Piet22

Op het V700 forum hebben we deze discussie ook gevoerd.

Ik heb daarom een zwarte SC805PSS en een gewone zwarte SC805 uit elkaar gehaald en met elkaar vergeleken
Het zijn exact dezelfde radio's op wat versieverschillen in de printplaten en de CD-loopwerken na

Piet

cornelis-b

Piet,

Ik weet bijna zeker dat als je een grijze 805 uit 1997 en een grijze uit 1998 uit elkaar haalt dat er ook printverschillen zijn. Klein voorbeeld: Ik heb hier twee HF tranceivers van Icom de IC-7000, uiterlijk identiek maar intern ook best veel verschillen, andere ventilator, bijgeplaatste condensatoren en elco's en zelfs de eind transistoren zijn anders. In de ene tranceiver Motorola en in de ander Mitsubishi. Met andere woorden een elektronica fabrikant heeft een basis ontwerp waar vanaf geweken kan worden, het zij een verbetering zoals bv een CD loopwerk, modificatie van de print layout en noem maar op.

Wel leuk dat je beide radio's vergeleken hebt intern

Product configurations are subject to change without prior notice
;D ;D

Zeg maar Henk tegen mij