Op bedrijfstemperatuur

Gestart door 850fan, 10-02-2005 00:57:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gert

Ik lees dat de meesten die op dit topic gereageerd hebben, de stand van de naald van de koelvloeistoftemperatuurmeter als norm nemen voor de motortemperatuur. Maar wanneer de koelvloeistof op temperatuur is, zijn olie en blok dat vaak nog niet. Het is dan ook niet verstandig om de motor vol te belasten zodra de koelvloeistof op temperatuur is. Zeker bij een efficiƫnte, direct ingespoten dieselmotor (hoog rendement, dus een relatief klein deel van de energie wordt omgezet in warmte) moet je zo'n 15 km aanhouden als opwarmafstand.
Rust roet...

BobaFett

Citaat van: Gert op 16-02-2005 07:50:34
Zeker bij een efficiƫnte, direct ingespoten dieselmotor (hoog rendement, dus een relatief klein deel van de energie wordt omgezet in warmte) moet je zo'n 15 km aanhouden als opwarmafstand.

Dat hou ik dus altijd aan, ongeacht de temperatuur buiten. En het klopt ook wel, want vanaf zo'n 15 kilometer staat de naald "echt" op drie uur...

850fan

Het metertje komt dus nu veel sneller op 3 uur. Vanmorgen stond hij na zo'n 12 kilometer met vaste snelheid op zijn plaats. Dit duurde voorheen echt heel veel langer. En het kacheltje wordt warmer, best fijn met dit weer!
En natuurlijk moet je niet gaan 'planken' als alleen de koelvloeistof op temperatuur is, maar dat geldt ook voor benzine of lpg.
Ik blijf het alleen wel vreemd vinden dat Volvo zo'n metertje niet heeft in z'n modellen. Dacht dat alleen de 480 met boordcomputer zo'n meter had.