Op bedrijfstemperatuur

Gestart door 850fan, 10-02-2005 00:57:46

Vorige topic - Volgende topic

850fan

Sinds een paar weken valt het me op dat de auto er steeds langer over doet om op temperatuur te komen. Vanmorgen bijvoorbeeld, deed de auto tijdens normaal stadsverkeer er zo'n 20 kilometer en 25 minuten over voordat de meter van de koelvloeistof halverwege stond. De meter staat dan uiteindelijk ook iets boven de helft. Hij houdt deze 'stand' dan wel vast.
De EGR-klep is buiten werking en daardoor duurde het warm worden al iets langer dan voorheen, maar hij komt steeds moeizamer op temperatuur. Het verbruik is ook een stuk hoger, van gemiddeld 1:15 naar zo'n 1:12,5  :-\

Zat zelf te denken aan een thermostaat die een beetje aan het einde van z'n levensloop zit. Maar dan komt de motor (tijdens snelweg-werk) toch juist niet meer goed op temperatuur? Het gekke is dat op de snelweg de meter op dezelde stand staat als in de file.
Verder ook geen last koelvloeistof verlies, brandende controle-lampjes of andere enge dingen.

Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn, voordat ik de thermostaat ga vervangen?

BobaFett

Citaat van: 850fan op 10-02-2005 00:57:46
Sinds een paar weken valt het me op dat de auto er steeds langer over doet om op temperatuur te komen.

Misschien omdat het de laatste tijd 's ochtends nogal koud is?
Ik rij ook met een losgekoppelde EGR rond, en bij mij staat de meter na zo'n 15-20 kilometers op de snelweg (na +/- 5 kilometer zit ik al op de snelweg) staat ie al halverwege (en blijft daar staan).

Ik zal vanochtend eens precies kijken na hoeveel kilometer .

Aanvulling:
Na 10 kilometer stond de meter op z'n vaste plek, halverwege.
En dat met een buitentemperatuur van zo'n 6 graden.

ed

Ludo,

We praten hier over een diesel, en dat duurt altijd iets langer.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BobaFett

Citaat van: Ludo op 10-02-2005 09:08:51
Citaat van: Boba Fett op 10-02-2005 05:59:44

Aanvulling:
Na 10 kilometer stond de meter op z'n vaste plek, halverwege.
En dat met een buitentemperatuur van zo'n 6 graden.

voor de watertemperatuur meter vind ik dat érg lang.!

Om heeeeel eerlijk te zijn, kan ook wat minder geweest zijn. Durf niet 100% te zeggen dat het echt 10km waren..  Had tegen die tijd druk verkeer, toen ik bedacht dat ik nog zou kijken stond de teller op 10km en de meter halverwege... Oeps!  :-[

Maarre.... wat zou het dan wel moeten zijn ??

850fan

Het rare is dus dat met stadsverkeer het ook zo lang duurt voor de meter op "3 uur" staat. Juist tijdens stadsverkeer wordt er toch minder gekoeld dan op de snelweg (rijwind e.d.)?  
Vanmorgen om 6.30 uur weg, kon aardig doorrijden. Na 12 kilometer (afwisselend 50/80 km/h) reed ik de snelweg op en stond de meter op 1/4e. Voorheen stond de meter dan al op 3 uur.  
En dan nog het verbruik, ik denk dat dat er ook wel mee te maken heeft. Van 1:15 naar 1:12,5 met dezelfde rijstijl en route, zou toch niet zo maar kunnen?

JCviggen

volgens mij is je thermostaat dan toch kaduuk...het verhoogde verbruik geeft toch aan dat hij nu trager op temperatuur komt dan voorheen

de V70 tdi die m'n vader een paar jaar geleden had was smorgens toch op een kilometer of 5 "warm" qua water. Die sliep wel binnen en was dus nooit kouder dan een graad of 15
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

850fan

bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik het nog even aankijk. Inderdaad is het de laatste tijd wel koud 's nachts. Mijn auto is (helaas) ook een buitenslaper. Mocht het niet verbeteren dan ga ik toch maar de thermostaat vervangen.

joep

Het warm worden (watertemp) duurt bij mij toch zeker een 6 a 7 km.
Als de termostaat stuk is krijg je toch alleen het probleem dat de motor te warm wordt omdat de ventilator niet aanslaat of zie ik dat verkeerd?

thuur

Ja, dat zie je verkeerd ;)

De thermostaat is dicht als de motor koud is. In dat geval doorloopt de koelvloeistof een veel kortere route zodat de motor snel kan opwarmen. Zodra een bepaalde temp. is bereikt gaat de thermostaat open en doorloopt de koelvloeistof het gehele circuit (inclusief radiator). Zo kan de motor dus gekoeld worden zodat ie niet te heet loopt.

Als een thermostaat kapot gaat blijft ie meestal open staan. Gevolg: het duurt veel langer voordat de motor/koelwater op bedrijfstemp. komt omdat het koude water het gehele circuit doorloopt + gekoeld wordt door de warmtewisselaar (radiator).

In een uitzonderlijk geval waarbij de thermostaat dicht blijft staan indien defect, loopt de motortemp. snel op en kan deze na het bereiken van bedrijfstemp. niet goed genoeg koelen. De fan zal vrij snel aanslaan en de meter op je dashboard waarschijnlijk hoger dan normaal oplopen. Als je er niet op let kookt het water voor je erg in hebt.

De thermostaat staat dus volledig los van het aanslaan van de fan of niet. Daarvoor heb je een temperathuursensor.

Gr 8)

850fan

Bedankt voor je uitleg Thuur! Volgende week komt er een nieuwe thermostaat in, dan zijn de problemen qua warm worden hopelijk over.
Maar het hoge dieselverbruik weet ik niet. gisterenmorgen zag ik in eens dat mijn wagen diesel gelekt had! Er lag ter hoogte van het linker voorwiel een tussen de stenen gedropen plasje diesel! De auto gaat dus met dit probleem maar even naar de dokter volgende week...

denkweb

10 km klopt wel aardig, mijn diesel doet er ook een tijdje over om warm te worden.

thuur

Vandaag gekeken, tis wel maar een benzinetje maar wellicht goed voor de aanvulling van het topic:

De eerste km is er totaal geen beweging te bespeuren in het naaldje. Daarna geleidelijk doch gestaag een stijging waar te nemen. Na 2,5 kilometer staat ie op klokslag kwart over.

Let wel: dit is tijdens continu rijden. Als ik vaak een rood licht heb tijdens een stadrit dan duurt t gevoelsmatiger langer (omdat ik dan maar niet aan die km's kom ;))

Gr 8)

cornelisan

hey,mijn 850 was ook in no time warm!(gas). mn tdi duurt aardig langer(zo'n 7km bij niet al te hard rijden). ik heb me laten vertellen dat dat heel normaal is voor een diesel.. duurt gewoon langer.. helaas:-(. en je verbruik.. als een motor koud is zuipt ie aardig meer als warm! lang leve de zomer! en ik ga morgen heerlijk naar zuid-afrika voor een maand:-)!! 33 graden!
groetjes

BobaFett

Vandaag even goed gekeken. Na +/- 6-7 kilometer staat de naald bijna op 3 uur en pas na zo'n 15 kilometer staat 'ie echt op 3 uur en verschuift deze ook niet meer ;)

850fan

Nou, er zit een nieuw thermostaatje in! Maar afwachten of morgen het warm worden sneller gaat. Het duurde de laatste paar dagen echt heel erg lang.
volgens de garage was hij ook wel zo goed als op, het bleek nog de originele te zijn  ??? Nou weet ik niet hoe je dat kunt zien, maar goed.
En het lekken van brandstof is ook opgelost, maar de baliemedewerker kon zo gauw niet zien wat dat nou was. Zal dat nog even navragen.
Kortom weer helemaal blij!  8)